AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
402

Tomgångsmotor 320 -88 ?

J_
12
J_27
525iT -92
Tjo på er allihop!

Jag har ett delikat problem som jag hoppas någon av er riktigt motorkunniga kan hjälpa mig med. Problemet är som följande:

Då jag startar motorn hör man ibland små "puffar/smällar" (ja, tro det eller ej). Det låter inte som något mekaniskt fel, utan snarare som om motorn antingen får för mkt luft eller bränsle. Ibland hör man t.o.m att det "småsmäller" under bilen (invid avgasröret) då man kört en stund, men endast då man växlar.

Det andra fenomenet jag har lite svårt att begripa mig på är att jag sällan kan hålla en konstant hastighet då jag kör. I dessa fall brukar motorn rusa upp en aning. Skall jag t.ex hålla 70 km/h måste jag successivt ta bort foten från gasen för att inte ytterligare accelerera till ökad hastighet.
Jag har läst igenom några av inläggen i detta forum, men inte lyckats hitta ngt som riktigt överensstämmer med mitt problem. Dock har jag rengjort och smörjt tomgångsmotorn med 5-56. En liten kommentar kring tomgångsmotorn är osså att den lilla runda ventilen inuti tomgångsmotorn ej är helt emot då jag tagit ut den. Kan det vara frågan om tjuvluft via tomgångsmotorn eller ?

// Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.