|
|
|
|---|---|
|
Vad är det som gör en bil snabb? Är det: Hästkrafter, Vridmoment, Vikt, Luftmotstånd och Vägrepp. Vad menas egentligen med Vridmoment? Tack | |
|
Beror väl på vad du ska använda den till. Det första du brukar behöva byta på en bil för att den ska bli snabb, enligt mig, är - tro det eller ej - bromsarna. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Ni har fått med det mesta men ni har glömt en mycket viktig faktor: Föraren! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Ok tack , nu vet jag vad som gör en bil snabb, men jag förstår inte vad vridmoment är, kan någon förklara till mig på ett bra sätt? Tack |
|
|
Vridmoment är, rent mekaniskt alltså, en vridande kraft. Om du har en ringnyckel (blocknyckel, u-nyckel, spärrskaft) som är en meter lång och skruvar i en skruv (bult) och använder en kraft på 200 N (N=Newton, motsvarar 20.4 kg) så lägger du en vridande kraft över skruven på 200 Nm (Newtonmeter). Du kan också skapa en vridande kraft över skruven på 200 Nm genom att använda en halvmeter lång nyckel och ta i med 400 N eftersom vridmomentet är hävarmens längd (avståndet mellan skruvens centrum och mitten på din hand) gånger kraften som din hand ger). Vridmomentet använder man för att beskriva motorn vridande kraft. Detta till skillnad mot effekten (hästkrafter eller det mer korrekta kilowatt) då man blandar in tid för att beskriva hur mycket motorn orkar med under en tidsperiod. T.ex. har jag för mig att en hästkraft är defenierad som effekten då en motor lyfter ca 70 kg vertikalt en meter på en sekund men detta kan mycket väl vara fel. Som kuriosa kan nämnas att en häst, beroende på hur stor den är, faktiskt har en effekt på runt 7 hk. |
|
|
Tack så mycket Karl Wågman, du har föklarat på en bra sätt men jag undrar om man chippar en bmw 320 -90:a så får man ca 8 hk och 22 i vridmomenten, Hur kommer vridmomenten påverka bilen? Och vad menar du med att vridmoment används för att beskriva motorns vridande kraft? Tack igen |
|
|
Till att börja med; jag har ingen direkt erfarenhet av att chiptrimma sugmotorer men jag misstänker att skillnaden märks mer på papper än vad den märks i verkligheten. Det är på turbomotorer som man har många hästar att hämta med ett trimchip. Personligen tror jag inte att trimchip till sugmotor är värt pengarna. Jo, det funkar som så att motorn "levererar" en vridande kraft och i mekaniken så använder man storheten vridmomet för att beskriva hur stor den vridande kraften är (t.ex. 200 Nm eller 364 Nm). Om motorn hade levererat en linjär kraft, man skulle kunna tänka sig att du hade en raketmotor monterad på bilen istället, så hade man istället mätt den kraften i N (Newton). Avslutningsvis, det är den vridande kraften som avgör hur stark motorn är. |
|
|
Makaveli: Vet alls hur en motor ser ut inuti, vet vad som är kolv,cylinderlopp, vevstake, förbränningsrum fyrtakt tvåtakt o.s.v. Om inte kan det vara svårt att förstå hkr o vrid. Att chippa en motor utan turbo är ingen ide', don't do it! Länk |
|
|
Karl Wågman> Just något sådant är det. Vi räknade på det där med hästkrafter i fysiken, mest för skoj skull. Då klockade vi när vi sprang uppför en trappa. Då hade vi en given höjd (trappans "fallhöjd") och vikten vi transporterade uppför den mätte vi lätt upp med en badrumsvåg. Sedan fanns det nån fin formel, som jag givetvis har glömt. Kommer i alla fall ihåg att jag hamnade på över en hästkraft, då jag ligger över 70 kg men ändå hade en skaplig tid uppför. Vi höll på med mycket sånt, hade en störtskön fysiklärare. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Teoretiskt sett blir vridmomentet hur brant lutning en motor klarar, medans effekt hur snabbt motorn klarar denna backe. Förutsättningarna är naturligtvis samma bil, utväxling, vikt mm. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Man kan också säga (teoretiskt) att ju större effekt en motor utvecklar, desto högre blir toppfarten på bilen som motorn sitter i och ju större vridmoment motorn utvecklar desto snabbare når man den toppfarten. Men det är på gränsen till så teoretiiskt att det inte är användbart i verkligheten. Det är många fler faktorer som spelar in i verkligheten och som påverkar framförallt toppfarten. Makaveli: Lura till dig en provkörning av en polare om åker turbodiesel, gärna ett chiptrimmat dito, så får du känna på vad vridmoment innebär i praktiken. Ge full gas i en uppförsbacke och jämför det sedan med en bensindriven bil med lika många hästar. |
|
| Att en motor levererar 500Nm är egentligen helt ointressant, då det i regel bara berättar vilken karaktär motorn har. Effekten är däremot intressant eftersom den alltid är samma på hjulen som i motorn (minus transmissionsförlusterna). Lika intressant är vridmomentet på hjulen (som fås av effekten och varvtalet på hjulet). | |
|
Kilen: Ja du har rätt, jag vet inte alls hur en motor fungerar så ja, det e liute svårt att förstå vad ni menar. Vet nån kasnke en hemsida eller nån film som jag kan ladda ner för att lära mig såna saker som vridmoment hur det påverkar en bil och hur en motor fungerar? Tack igen för hjälpen allihopa |
|
|
Karl Wågman är lite fel ute i sitt resonenmang. Flåklypa har däremot rätt. Sambandet mellan vridmoment (M) och effekt (P) är P=Mw, där w är vinkelhastigheten på vevaxeln. Vridmomentet skulle vara en intressant faktor om bilar saknade växellåda. Nu är inte fallet sådant. Bilar har växellådor. Växellådan gör att varvtalet mellan motor och drivhjulen förändras relativt varandra. Detta gör att även vridmomentet förändras enligt "det som vinns i tid förloras i väg". En låg utväxling ger alltså ett högt drivhjulsmoment och vise versa. Effekten (P) däremot går ej att växla upp eller ner med hjälp av en utväxling. Den förblir densamma. För att erhålla maximalt drivhjulsmoment används utväxlingar som låter motorn jobba kring sin maximala effekt vid acceleration. Om motorn har sin maximala effekt vid höga varv, till exempel 8000 rpm, så räcker det med en utväxling som är hälften så hög som en motor som levererar maxeffekten vid 4000 rpm. Motorer som jobbar på låga varv (läs dieselmotorer) får ett högt maximalt vridmoment (enligt P=Mw). De blir dock inte snabbare om den maximala effekten är densamma vid 4000 rpm som för motorn som varvar 8000 rpm eftersom utväxlingen är dubbelt så hög. Sammanfattningsvis kan det sägas att effekten tillsammans med utväxlingen är det intressanta för en bils prestanda. Det som eftersträvas är ett högt drivhjulsmoment. Eller mer precist, en stor drivande kraft mellan däck och underlag, vilket ett högt drivhjulsmoment ger tillsammans med hjulradien. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Jag måste be om ursäkt om jag har uttryckt mig på ett sätt som är lätt att missförstå. Jag håller med bjoerck helt i sitt resonemang och jag tycker att "beräkningarna" verkar helt korrekta. Min ambition var att inte bli för teoretisk men jag kan ha tänkt fel någonstans och nått raka motsatsen. Bra att ni redde ut det! |
|
|
Stämmer, vridmomentet är igentligen ointressant då det själv inte kan utföra något. Vrid går dessutom att öka i det oändliga med hjälp av nedväxling. Effekten, (eller varv x vrid) är det som ger ett fordon prestanda. Effekten som en motor lämnar kan ALDRIG öka genom ändrad utväxling men minskas alltid i transmisinsförluster. Länk Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
På den utmärkta siten howstuffworks.com hittade jag detta som kan vara intressant för herrarna! Länk Länk /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.






