|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Nuförtiden har folk lån på det mesta hus,studier,konsumtionsvaror,resor,kapitalvaror etc etc inget fel med det enligt mig alla fall. Så länge man har råd att betala tillbaka det belånade beloppet så är det i mina ögon sett inget fel att låna. Vi Svenskar har aldrig haft så mycklet lån som vi har nu, inte ens under 80-talet hade vi så mycket som nu. |
|
|
Hur var det där någon privatekonom sa.. Bortsett från eventuella studielån bör man aldrig ha mer skulder än hushållets årsinkomst, och amorteringen måste vara tillräckligt stor för att hela tiden sänka skulden. Då ligger man på en skapligt sund nivå. Sen är det ju alltid upp till var och en att ta ställning till om han/hon vill stå i skuld till banken, och isåfall hur länge. Jag amorterar relativt mycket, då jag lade upp lånet på kortare tid än vad som är brukligt för den summan pengar. Trots detta har jag inga problem att klara lånet nu när jag går arbetslös, det gäller bara att proritera lite hårdare. Det är lite av en njutning att se tydligt hur skulden verkligen minskar varje månad. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hanaround: Samma ekonom sa i stil med: Man bör ha en buffert som är lika mycket som hushållet samtliga inkomster under ett år(Ann Wibble Fp) |
|
|
starre> Tur att jag har riktigt låga inkomster nu då :) Nu kom jag på vart jag hörde det, det var faktiskt på Oprah Winfrey Show, av alla program. Just bufferten är något som mycket få hushåll klarar av numera, även om det är en mycket bra sits ekonomiskt att ha motsvarande årsinkomsterna sparade. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Att svenskarna tycker det är "fult" att låna är någon som kommit de senaste 10 åren eller så. Under hela 60 och 70 talet byggdes sverige med hjälp av feta lån och "konsumera mera" politik :) |
|
|
acey: Samma politik är hög aktuell även nu dvs konsumera mera och vad det slutar står skrivet i stjärnorna. |
|
| Det slutar alltid med pannkaka förr eller senare. | |
|
Normalhus i Stockholmsregionen ca 2 miljoner. Visst är lönerna högre i huvudstaden men inte tjänar varje husspekulant 1 500 000 om året. Och då lägger de 500000kontant. Ministrar och chefsekonomer har inte samma referenser som svensson. Med bortåt 100 000 i månaden så drar man nog gärna på sig utgifter därefter. Vanlig industriarbetare behöver kanske inte 300 000 på kontot för att känna sig lugn. Inte de utgifterna som kräver sådant kapital. Vem f..n vill sitta på hemmet med miljoner på kontot för samma vård som den som inte har något?? Flest prylar när dom dör vinner:) |
|
|
Att vilja vara skuldfri samtidigt som man odlar ett stort bilintresse är väldigt sällan kompatibelt..... För min del så får skulder mig att jobba hårdare..... Länk |
|
|
Jag är för lån! Jag funderar på att "hård" finansiera min nästa bil med leasing genom mitt bolag (dvs slipper skattsmäll) eller BMW select lån som jag avslutar efter 3 år. Mina fördelar är: - Mindre skatt till norska staten (yahoooo!) - Mindre utgifter i månande.(krogen:-)) - Finare bil än nu (mums) - Tar pengarna och köper en liten lägenhet i Oslo för som jag hyr ut direkt. Plus minus noll. (räknar med en prisökning på denna oxå då som är bättre än räntan i banken) = har givetvis en liten buffert i banken, men en lägenhet OCH bil kan man alltid sälja av snabb och om en riktig kris skulle komma, så får jag väll sitta i kassan på ICA fram tills jag sålt av mina "leksaker". Det är min filosofi iallafall. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
| Amortering i högst 5 år inget restvärde. Då har man inga lik i garaget! | |
|
Hosse> Måste du inte bo i lägenheten själv minst ett år när det bli dags att sälja, för att inte drabbas av någon norsk straffskatt på fastighetsspekulation? Flyttade nämligen en familj från en stor stockholmsvilla till en trång studenttvåa i Oslo, då hon som ägde lägenheten var tvungen att bo där i ett år för att få ut nåt av värdeökningen på runt 500 000 nok :) Anledningen var just den, enligt henne. Annars låter din ekvation kanon :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Idag är räntan låg och börsen börjar sakta krypa uppåt. Att lägga, låt säga 200 000:- obelånade kronor på ett bilköp i nuläget är ett rejält kapitalfördärv. Skall det köpas bil kontant skall det göras i högkonjunktur och helst innan börsen brakar utför igen. Jag hade den oerhörda turen att köpa en ny bil med sparkapital precis innan IT-bubblan sprack. Alla vet vad som hände sedan... Genom bilköpet fick jag i varje fall lite kul för pengar som ändå bara skulle försvinna i takt med börsnedgången. I nuläget skulle jag aldrig ta ut pengar på banken för att köpa en bil. Avkastningen på börsen kommer med stor sannolikhet bli bättre än vad låneräntan är. Sen om det är skamligt eller inte att låna pengar struntar jag i. Jag gör vad jag anser vara bäst för min egen ekonomi. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Det är oki att låna. Oavsett ränta. Är det billigt att låna som nu blir räntan låg men avbetalningen desto jobbigare. Är räntan hög blir räntan jobbig men inflationen äter upp lånet, lika med lättare att amorter. Finurligt det där. Men som sagt om jag lånar till en bil skulle jag aldrig låna mer än 2/3 delar betala 1/3 kontant och ha en fjärde 1/3 del för shit happens. Kostanden för att låna eller betala cash är ofta ganska likvärdig men det beror ju på om man orkar investera sina surt förvärvade slantar. Men man ska alltid räkna kapitalkostnaden på bilen oavsett hur man gör. Lån kan ju vara ett sett att spara för många, så hur ska man göra, fan vet och tänker nog inte tala om det. "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
|
Det billigaste är ju att inte ha någon bil alls, åka med SL och ta skjuts av polarna när det kniper. Det handlar ju om prioriteringar, vill man ha en viss bil är det bara att låna på anser jag!! "Två bostadsrätter och två bilar i stockholm, visst finns det lån så det räcker till" /Henrik |
|
mackan325 |
Inga lån på något med ett så volativt värde som en bil! |
|
Hangaround; Helt korrekt. Det är hemst att jag måste dit och hämta posten i ett helt år (all post från kommunen iallafall:-)) Bin there Dön that! bjoerck; Helt enig! Nu är bilarna relativt billiga, Lägenhetspriserna har stagnerat/sjunkit. Räntan är fantastikt låg. Perfekt att ta upp billån och huslån och låsa räntan så många år det går. Bättre än fonder iallafall. Förlorat måånga balobas där pga ITbubblan.. Usch. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse> Sedär, även som bohagsrelokator (eller flyttgubbe...) lärde man sig saker. Synen av fyra personer som hade spenderat en halv förmögenhet på att fylla sin stora villa med möbler försöka samsas med dom och sig själva på topp 40m2 var underbar :) Så priserna stiger fortfarande i Oslo? Kan nästan förstå varför varenda hus alldeles innanför gränsen på den sidan får norska ägare omgående :) För samma pengar som man får ge för en garderob med kokvrå i Oslo får man ju en villa med sjöutsikt i trakterna kring Årjäng. Då skulle jag nästan ta pendlingen, pengarna räcker ju helt plötsligt till en bil som gör milen roliga :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Till slut handlar det trots allt om vilken livsfilosofi man har. Prioriterar men låga fasta kostnader per månad (med tanke på att en bil även höjer de rörliga kostnaderna en hel del) så vill man nog också även låna så lite som möjligt, trots en kanske hög kapitalkostnad. Har man en eller flera höga inkomster som kanske struntar i en ganska hög månadsavgift så får man väl låna hela eller 80% av summan. Finns inget rätt eller fel i detta läge. |
|
|
************* Du kan tänka dig att spara 3000 i månaden, men du kan inte tänka dig att låna o betala dem 3000/månad. What's the big difference amigo?? ************* Ja räntan kanske ?? du betalar 3000:-/mån men då är ju en del onödig ränta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.