AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.464

Finansiering, belåning eller besparing?

Sida 1 av 3
Hej,

Jag har en fundering kriong finansiering av sin BMW. Hur har ni som har lite dyrare BMW löst finansieringen av bilen? man blir ju ständigt sugen på fin bil men men...

Jag har själv tidigare haft för mig "lite dyrare bil" som varit belånad men har nu löst lånet och står helt utan. Jag har många vänner (de flesta) som anser att man inte skall ha fin bil om man inte har kontanta medel att betala den men men jag har alltid trott att ett billån har varit det normala då medelsvensson inte har massa kapital liggandes i dagens läge och alla föds ju inte med stort konto från mor och far och att spara i hop några hudra tusen tar ju en evighet även om man har bra lön?

Min fråga är altså hur du löste det ekonomiska när du köpte din bil? Tycker du det är ok med lån till bilen eller skall man ha sparade slantar i handen?

Mvh
John
"nu billiga bilar men utan lån"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Cash is king - så långt som det nu är möjligt. Samtidigt är lån bra om din ekonomiska situation precis har förändrats till det bättre. Även om du fått ett bra jobb och din ekonomiska situation har förbättrats ganska dramatiskt så tar det ändå ganska lång tid att spara ihop till 500.000. Ser man då att man har råd med den bilen man vill ha så är det inget fel i att låna. Har jag råd att köpa en bil nu så lånar jag hellre en del av summan än att vänta 2 år för att spara ihop pengarna. Det finns alla möjliga sorters lån att leka med - med eller utan restvärde osv.

Men cash is king fortfarande och desto mindre lån desto bättre. Jag skulle aldrig låna mer än max 1/3 av bilens värde.

För att svara på din fråga, mitt nästa bilköp kommer finansieras utav sparade pengar, och även fortsättningsvis skulle jag vilja ha det så. Dock tycker jag inte att det är fel att låna till sin drömbil. Det handlar om en prioritering. Säg att betala av 2-3000 kr i månaden på ett billån, det finns folk i min omgivning som lägger mer än så på golf relaterade prylar...

Tänker lite tvärtom som Acey själv. Man måste ha råd att låna till sin bil, alternativt "låna" pengar av sig själv och börja motsvarande som man amorterar till nästa bilköp. Räntorna att låna är i nuläget ganska ok, har 6,5% själv.

/Simon
Just när är det fördelaktigt att låna pengar till konsumtion men det ska betalas tillbaka på ett eller annat sätt.Nu kan det dock kanske vara bra att vara med i den ev börsuppgången om den nu kommer:))dvs låt dina aktier/fonder vara ifred.

Det här med konsumtion är ju något som våra politiker vill att vi ska göra nu när inte hjulen snurrar som det ska så varför inte, vi alla bör ju ta ett visst ansvar.

Dock ska man inte låna mera än att man kan klara av en ränte höjning på ca:3% enligt mig i alla fall.

starre,

"Dock ska man inte låna mera än att man kan klara av en ränte höjning på ca:3% enligt mig i alla fall." Bra att du tog upp det, man måste naturligtvis ha marginaler i sitt lånande och inte låna så att man i princip kan betala hyra och äta gröt...:)

/Simon
simon_en:

Risken just nu att räntan ska gå upp är inte direkt jätte stor, men man vet alldrig vad som händer efter valet(18sept)

starre,

tror inte på någon större förändring på lång sikt med nuvarande ekonomiska läge. Vid en bättre konjunktur höjs räntan. Visst kan det skaka till lite på räntemarknaden kortsiktigt vid ett nej, men i längden är det våran ekonomiska struktur som avgör ränteläget.

/Simon
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Sen får man ju inte glömma att om man lånar en större summa pengar vid ett bilköp, så är räntan banken erbjuder något förhandlingsbar. Det vill säga, är du en helkund som skött betalningarna, kan du sänka din ränta lite. Jag lyckades, och det var ändå bara på 70000:-

Sex på alla fyra, roligast så!
Shady
själv tycker jag att man ska åtmistone betala större delen av bilen cash, oväntade saker kan ju hända man kan förlora jobbet andra stora räkningar kan komma och då tror jag ett stort billån är det sista man vill ha
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Självklart finns det lika många teorier om vad som är bäst som det finns individer. Dock är jag av den uppfattning att desto mer lån desto mindre frihet. Och framförallt - använd inte dina sista sparade stålar på ett bilköp!
acey:

visst är det så hmm kan bli lite svårt nu när 996T hägrar....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
starre: Haha, du ska dock veta att jag inte kan komma på en bättre anledning att sätta i skuld än just att köpa en sådan bil :o)

Kanske läge att även börja jobba helger då ;)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det finns få alternativ till lån om man ska köpa sig en dyr bil (typ 300k+):
1. Man har ärvt en massa pengar
2. Man tjänar SNUSKIGT mycket pengar på sitt kneg och då snackar jag 100k i månaden) och ändå lär det ta några är att spara
3. Man tjänar bra pengar och bor hemma hos sina generösa föräldrar
4. Man tjänar bra pengar, bor i husvagn och lever på vatten och bröd.
5. Man sålde sina aktier i tid innan IT-aktierna dök

Uppfyller man inget av alternativen så får man låna till sin finbil. Det har jag gjort :) Bilen i sig är inte belånad. Istället tog jag ett blancolån, vilket är ett lån utan någon säkerhet för banken. Ser inget fel i att låna till en bil så länge man kan avvara pengar månatligen och (som sagt) har lite marginaler så att man kan ta en räntehöjning.

__
Länk
Det är en konstig fråga, vad menar du?
Frågar du dina kompisar hur du skall köpa bil.....
Att köpa kontant är en gammal svensk social fråga, det är fult att ha lån...
Klart som "#¤ att du skall ta ett lån förusatt att du inte lånar mer ånd kan betala per månad.
Att ta av sitt kapital till bil är väl dumt det är då bättre att förränta sitt kapital..

Länk
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Man låser kapital om man köper bil för egna sparade pengar. Kan man se till att få bättre avkastning på eventuellt egna sparade pengar jämfört med den aktuella låneräntan kan man mycket väl ta ett lån (tycker jag). Som "kilen" säger så är det fult i mångas ögon att låna till bilköp i Sverige - men varför skall man berätta det för någon? ;)

roadZter
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ähum, jag skrev fel i min förra post....ber om ursäkt för förvirringen.
Jag har självklart köpt min finbil med sparade pengar! ;))

__
Länk
Kilen> anade att det skulle komma någon och lägga ett sånt inlägg... NEJ men är man biltokiga hela högen så kommer ju diskussionerna upp och då mina vänner har det bra ställt ekonomiskt så ville jag höra vad "vanligt" folk tycker.

Jaja det fattar nog de flesta. Själv tycker jag det är skönt att vara skuldfri men visst är man sugen på något dyrare. Jag har inga problem med att amortera 3000kr i månaden med marginal men det känns ändå surt ett stå i skuld enligt mig... säg att man sparar dessa pengar istället... då har man ju finbilen på 5-8 år.. hua.. Dilemma :p

Mvh
John

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
johnjohn: Då skulle jag nog ta ett lån ;) Frågan är om inte leasing av bilar kommer bli större i framtiden, bilarna blir ju bara dyrare och dyrare (även fullt normala "skitbilar") kostar snart upp emot 300k.
Du kan tänka dig att spara 3000 i månaden, men du kan inte tänka dig att låna o betala dem 3000/månad.
What's the big difference amigo??

Det hela handlar hur torsk man är mitt ha begär blir så stort att bara ett nej från banken kan stoppa mig......

Om dina polare kan slanta upp 2-300,000 men tycker att du är fel ute som behöver låna så dela ett par örfilar så blir det tyst....

Länk
Kilen, DanneZ och wolv, sunt tänkt!

/Simon
Kilen> Jo jag kan tänka mig att låna. Det är därför jag ställer frågan för att höra vad andra har för inställning då folk jag känner tycker det är mindre smart.

Du kan tänka dig att spara 3000 i månaden, men du kan inte tänka dig att låna o betala dem 3000/månad.
What's the big difference amigo??
Skillnaden är att man är skyldig banken pengar. Jag tycker aldrig det är kul att stå i skuld men jag håller med om att låna många gånger kan vara ett bra alternativ om man inte är född med ett fett konto.

Mvh
John

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.