|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skulle man kuna lackera ned bilen själv med spray och klarlack? Lite väl dyrt att lämna in bilen för proffslack då den är rätt gammal. 535i 1989. Bilen är rostfri och en lyckad nedlackering skulle klart förhöja utseendet. Om det skulle funka att nedlackera själv, håller det då? Nån som har erfarenheter? Senaste bosse bildoktorn lackerade en kille en parkeringsskada på en volvo med bra resultat med spray och klarlack. Var klart skeptisk till en början men det färdiga resultatet såg bra ut, dom lyste dock inte med en lampa så man kunde se exakt hur det blivit men ändå. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! | |
|
jo visst går det att lacka ner det själv, jag har funderat på att lacka ner mina trösklar, men då dom inte är helt rostfria (lite ytrost) så är jag rädd att det kommer att synas direkt, vilket är mindre snyggt :( BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Håller på och förbereder ett gör-det-själv tips... Rubriken är "Hellack för 2000:-". Bara att hoppas på att jag hinner (innan Knutstorp) och lyckas hålla budgeten. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Jag har själv lackat+klarlackat alla lister runt om på bilen. Blev kanonbra. Nu é de ju plast och inte känsligt för rost men jag körde ändå med 2 lager "färg" och ett lager klarlack. Det gick knappt åt 2 burkar färg och en burk klarlack. Dock blir det mycket spill av färgen när listerna är så tunna + att det blåste mycket. Sammanlagt cirka 200:- Tror inte man skulle fått det till samma pris hos en lackerare ;-) Sen hur slitstark den lacken är i förhållande till en lackerares vet jag inte. |
|
|
E30 är busenkel att lacka ner. Jag gjorde det själv i våras. Gick åt en och en halv sprayburk med lack. Passade på att bättra på med lite body underst också. Gick på en eftermiddag. Bara att åka och beställa färg och börja maskera. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
En och en halv burk på hela bilen? Jag gjorde av med en burk på bara grillen och speglarna. //Nord |
|
|
En och en halv burk för nerlackningen. D.v.s. bakkjolen halva under kofångaren och på sidorna under "vecket". Går inte åt särskilt mycket för att täcka svart med rött. Syns i alla fall inte igenom någonstans. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Kristian Larsson Ser fram emot att läsa ditt reportage sen. Låter ju bra det ni skrivit om att lacka själv. Som tur var har jag klarat mig från rost på trösklar etc (norrlandsbil) så chanserna för ett bra reslutat är goda. Det är en hel del jag sprayat genom åren, gamla vinterbilar, lackbättrat etc men aldrig lackat ned en bil med färg + klarlack. Har ni några tips? Slipa, grunda, (sprejfärg) och sedan 1-2 lager klarlack?? Kan det vara idé att använda body innan? Lär mig, tack. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Slipa lätt och torka rent rejält. Grundlack kände inte jag var nödvändigt då det låg body under och det fastnade utmärkt på bodyn. Klarlack lade inte jag heller på eftersom det knappast syns där nere på min bil med tanke på vinklingen och åldern på resten av lacken. Anledningen till att jag lade på ett lager body var ren och skär fåfänga. Jag hittade lite lite ytrost i skärmkanterna fram precis bakom hjulets mittpunkt så jag slipade upp det och lade ett rejält lager body precis där och ett lätt lager överallt annars där jag lackade ner. Det är ju självklart inte nöjdvändigt, men det var lika bra när jag ändå var igång tyckte jag. Kom bara ihåg att lägga lackskarven i någon annan skarv eller veck annars syns det ju, men det visste du väl innan antar jag. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Var det ingen som såg på bosse bildoktorn förra veckan? Där fick man se precis hur man skulle gå till väga med en lackskada iofs, men man gör ju likadant överlag :) //Nord |
|
|
Nord: Jo, men det var också han som valde en Jaguar framför en Volvo 740 och en Mitsubishi Galant p.g.a. driftsäkerheten... Höll på att trilla av stolen när jag hörde argumenten. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Haglund2306 Skall följa dina instruktioner. Får bara se till att välja en dag när jag har mkt tid så man slipper stressa så det blir ett bra resultat. Hehe, såg också bildoktorns rekomendation på driftssäkra bilar *LOL* Lackskadan som ordnades till i förra programmet var dock intressant att se. Blev rätt bra resultat (lite för dålig belysning för att kunna bedömma hemma i tv-soffan) Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Nedlackeringen påbörjad. Finishen på sidorna blev helt klart tillfredställande om man tänker på priset. Sandpapper, rengöringsmedel och 2x spray ca 130:- Tycker dock inte nyansen stämde riktigt så det får bli en ducsh med BMW original färg också. Hur sjutton skall man göra med fronten? Det kommer väl inte hålla lika bra på plast med sprayfärg? Får väl bättra på det vid behov. Nått speciellt tips hur man skall gå till väga? Slipa lite lätt för att få upp en yta (med fin sandpapper), sedan göra ordentligt rent så fett och smuts försvinner så färgen fäster ordentligt. Nått mer man behöver tänka på? Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Låter fint att det blir bra! Nyansskillnad får man räkna med, men det rättar till sig en aning efter ett par veckor fick jag intryck av. Det är ju långt ner på bilen och frågan är om man ser någon skillnad där nere. Jag ser ingen skillnad på nyans om jag inte sätter mig/lägger mig ner och kikar på det. På frontspoilern så slipa upp lätt, torka av med något riktigt starkt och grundlacka. Lacka sedan ett eller flera lager med färgen så tror jag det kan bli fint. Gjorde precis så på min första bil och det höll över förväntan. Skulle det bli mycket stenskott och grejer så är det ju inte hela världen om man får göra om det en gång om året heller. Lycka till! Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
I detta fall så är en dusch med BMW original färg nödvändig men det går rätt snabbt. Själva grovjobbet var slipningen. Köpte icke originalfärg till BMW 5-serie e28 men den färgen var lite mer benvit än vad min var(fanns ej till min bil). Trodde min gamla bil bleknat mer med åren. En viss nyans skillnad kommer det säkert bli även med originalfärgen men det får jag tåla. När man särskådar bilen så är det en del stenskott mm men efter nedlackeringen så kommer helheysintrycket höjas rejält. Från nån meters håll ser bilen jättefräsch ut. I trafik ser den mkt bra ut, inga bucklor, rost etc... Detta är bara en (mkt välfungerande) bruksbil så resultatet kommer säkert bli helt klart tillfredställande med tanke på priset. Vad var det för färg på den bilen du lackade ned Haglund? Är det e30 som du har nu? Kliar i fingrarna nu. Får ta och fixa detta så snabbt som möjligt. Får bli nån kväll(ar) efterjobbet. Tänkte åka till mantorp i helgen och då vill jag inte åka med en halvfärdig bil. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Det stämmer. Den jag har nu har jag lackat ner själv, liksom min förste E30. Jobbet går säkerligen fort och lätt. En eller två kvällar borde räcka gott tycker jag. Bara att sätta igång. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Japp skall sätta igång så fort som möjligt. Måste bara kolla väderprognosen lite eftersom jag håller till ute när jag sprejar. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Yeeeeeeees! Nu är front + sidor nedlackade!!! Blev skitbra när man la på BMW originalfärg + klarlack! Vart så inspirerad så nu blir det fler grejer på bilen som skall fixas. Kommer bli riktigt fräsch för sin ålder och med tanke på hur billig den var i inköp. Saker på g: *Rekond invändigt *Vaxning (helst proffs rekond men blir för dyrt) * Liten förlängande riegerläpp * Sjyssta fälgar (och större bromsar,måste ändå byta) Bla bla, lite glad bara för att det gick så bra. Mods sparar jag antagligen tills nästa år då man har fått ihop lite cash. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
| Va kul för dig att det blev så bra. Hoppas lacken håller på dessa ändå ganska hårt utsatta ställe. Men och andra sidan é det så billigt att göra om det själv om det skulle bli slitet. Vad kostade det totalt? | |
|
Jag tror lacken skall hålla. Gjorde ordentligt rent, slipade. La på 4-5 tunna lager grundfärg. 3 tunna lager BMW original färg och avslutade med 2 lager klarlack. Kalaset kostade 4x grundfärg 35kr st BMW originalfärg inkl klarlack 2x 123 st Slippapper + rengörningsmedel + maskeringstejp 80kr Summa hitills 466kr men måste köpa en burk till originalfärg för bakkofångaren. Slutsumman blir under 600:- vilket jag tycker är billigt. Blev så bra fram att det är svårt att tro att bilen inte levererats så från fabrik. Blir kanon när man får tag i en diskret rieger läpp som fixar till det rätta stuket. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Orginal lacken räcker ju knappt till 1 par ögonlock tycker jag.. Skulle lacka den nya reiger fronten på bilen för någon vecka sedan... Sprayade först med sputspackel och slipade det sen.. Efter att ha gjort slut på 2 burkar färg så syntes fortfarande grundfärgen igenom.. bläää... klarlacken däremot kan man spruta hur länge som helst med :) Blir dyrt i längden å köra med orginal spray... har säkert gjort av med sisådär 7-8 st burkar på 1 år.. /Jimmy Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.