AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.229

"visslande" ljud vid bromsning 323-96

sc
95
scorpionan
Bmw 320 G21
nyss köpt en 323-96 (igår=)

märkt nu att när jag bromsar ..(bara ibland) så "låter" det..svårt att förklara, tjuter/visslar

oftast bara när jag bromsar lätt/mjukt..

några tips på vad det kan vara ?

mera bmw åt folket så skulle det vara mera gläde på vägarna =))
31
182
318iZerd
318i-97 (E36)
Kan va att broms klosarna håller på att ta slut elle så kanse det har fastnat smuts vid klossarna....

Länk
Of
27
Offa
323ic -96
R.I.P 29/10 -03
Har samma symptom med min trots att bromsklossarna är bytta för inte alltför många mil sen. Inte vill man att beemern ska låta som en Volvo när man bromsar :(
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
kanske saknar "skrik" plattorna som ska sitta på beläggen eller är skivorna "blanka"

Mvh/ Daniel

Länk
Asken (AutoPower)
Grattis till nya skriket:)
Kolla med föregående ägare( eller dennes verkstad). Något som slår mig, vet ej om det stämmer in på denna dock: Om man använder breomsbelägg inom de lägre prisintervallet(typ Biltema eller motsvarande?) kan de ibland ha en förmåga att skrika vid just sådana situationer. Däremot t e x Textar, Bosch eller original brukar klara sig fria från detta. Det kan också vara en kraftig tvätt har torkat ur(tex syrabaserad fälgrengöring som kommer in på insidan av fälgen utan att bli bortsköljd mm) det hela. Känn även efter in igenom fälgen om det finns någon kant på ytterkanten av bromsskivan då håller skivan i sig på att bli sliten och bör bytas.
Mvh
Asken
sc
95
scorpionan
Bmw 320 G21
tack för alla svar =) nu har jag lite att kolla upp i alla fall ...=)

skivor o dyl verkar i alla fall mkt fräscha ....

men beläggen kan ju vara av den billiga varianten *hm*...

hörde inget när jag provkörde dock, ...den förra ägaren hade ju tvättat den dagen innan o och för sig ...kan ju vara det å ..
men jag måste ju ändå tvätta den igen , regnat ju..

"offa"

instämmer ...jag menar, .., e ju min fasa ju...
om du kommer på vad det är på din kan du väl höra av dej, så gör jag detsamma =)

(men tänker vänta nån dag innan jag åker upp till "pappa" o ber han titta på det..han tycker alltid jag är liiiite väl för pedant ibland)

**mera bmw åt folket så skulle det vara mera gläde på vägarna =))**
Jag har ett par ebc bromsar fram, dom "skriker" som bara den...

Har för mig att riktiga race belägg ska skrika...

Dom skriker inte när dom har blivit varma.. :)
Of
27
Offa
323ic -96
R.I.P 29/10 -03
Mina bromsskivor "skriker" inte direkt. Bara nåt mindre gnissel eller vad man ska kalla det som hörs ganska sällan. Dock bara vad jag hört vid lägre hastigheter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.