AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.599

baslåde-bygge, funderingar

De
25
Dego
325i -91
jag ska bygga en sluten trapetsformad baslåda till en 10" bas, och enligt pappren ska den ha 18 liters volym.. min fråga är dock, om formen på lådan har någon speciell betydelse? t.ex om lutningen på väggen bak ska / inte får ha nån speciell lutning? och om det är några saker som jag måste veta när jag plockar ut måtten? har hört nåt om dämpfaktor, vad är det?

måtten som borde funka?
höjd: 29 cm
bredd: 36 cm
övre djup: 16 cm
undre djup: 18 cm

är det några andra saker jag måste tänka på? jag vet att det ska vara minst 5 cm från magneten till väggen, och att det ska vara ordentligt tätt.. undrar dessutom om det är någon speciell tjocklek jag ska ha på virket, och vilket virke jag ska undvika, eller välja..

många frågor på en gång, men jag hoppas att ni hjälpsamma ger mig en hjälpande hand =)
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
22 mm spånplatta är bäst att bygga med.

Bmw följer inte utvecklingen.
Bmw leder den =)
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
MDF-board är ännu bättre, men snäppet dyrare.

//Nord
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Dego: Jo, kolla vad som gäller specifikt för ditt element för att få rätt lådvolym. Det är inte så att alla element av en specifik tumstorlek som kan samma volym. Du får då ett optimalt värde för ditt element. Spelar du metall/hårdrock så brukar lådorna vara mindre än för t ex Disco eller Reggea.

Spånskiva är inte optimalt material (det är för poröst), ska du ha styvt, så är det 2cm björkplywood som gäller (satans hårt, sliter f-n på borrspetsar), ska du ha bra dämpning så är det definitivt 2 - 2,5 cm MDF.

Skulle nog satsa på MDFn, för med den lilla volymen så behövs det inte så mycket stagning för att det ska bli bra styvhet i lådan.

Tänk på att i lådvolymen så ska du räkna med elementets volym i lådan och stagningen. Tröst är att en sluten låda är mycket mer förlåtande än andra typer av lådor....

Lycka till !

/Jake
den får bara inte vara helt fyrkantig lådan...... helst iaf!
Fyrkantig rund, oval trekantigt spelar ingen större roll, men som tidigare tala skrev så är det bäst om man kan undvika räta vinklar, själv så kan jag inte säga om jag hör skillnade eller inte men vissa säger iaf det.

Bygg lådan antingen i 22mm spån eller MDF, om du bygger i MDF kan du behöva staga upp lådan innuti, lite beroende på konstuktion.

Bygger du i spån kan det vara en god ide att måla lådan innuti och utanpå med ngn plastfärg innan den kläs. Annars så kan spånet lätt dra till sig fukt och efter ett tag bli fuktskadad.

Tänk även på att lådan måste bli helt tät så såga bitarna riktigt raka.

MADCarsound
Länk
Ja
299
Jake
Oavsett om man bygger med spån eller MDF, så bör man se över behovet av stagning, spånskiva och MDF är mycket lättarbetade, spån är billigare än MDF. Rekommenderar ändå att bygga i MDF för att få bäst kvalité i dämpning/styvhet och något mindre känslighet mot fukt.

Jensclaudius: Bra synpunkt det där med att måla, kan starkt rekommenderas...

Låt proffs såga upp bitarna, finns så pass bra digitala-sågar att du får inom 10dels mm precision och riktigt räta vinklar... och fort går det!

Lycka till !

/Jake
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
När det gäller en ren baslåda så är det inte lika känsligt med vinklar/storlek på väggar. Risken för att en stående våg uppstår är mkt liten med tanke på våglängden.
/Anders
Ja
299
Jake
Heh... ska nog uttrycka mig klarare... med precision och räta vinklar, så menade jag endast tillsågningen...

Precis som AndersG skriver så är våglängderna så pass långa att lådans vinklar i övrigt inte är så kritiska.

Lycka till !

/Jake
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.