AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.269

Alpina B7 Turbo

Sida 2 av 6
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Ajdå , synd .
Saknar själv oxo digitalkamera men
det ska skaffas för dokumenteringsyfte.

Väntar med spänning på bilderna.

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Upptäckte igår att ett gammalt problem med bilen fortfarande ligger kvar. Problembeskrivning enligt följande:

Vid jämn eller sjunkande gasgivning så går motorn ojämnt. Bilen baktänder och varvräknaren hoppar och far som en besatt, och kan visa allt mellan 0 och 8000 rpm. Ibland när man saktar ned inför exempelvis en sväng eller rondell (när man kommer ner i riktigt låga hastigheter) dör motorn. Ibland startar den direkt igen, ibland startar den först efter att man vridit och vänt på säkringarna framme i säkringsboxen och ibland startar den inte alls förrän den fått stå en stund.

Jag har hört att detta kan vara beroende av insprutningssystemet (Zenith-Pierburg-DL), och funderar därför på att byta till ett modernare eftermarknadssprut typ Haltech eller Autronic. Givetvis behåller jag orginal insprutnings- och tändningssystem i så fall, men det sitter inte monterat på bilen. Går det att installera ett dylikt system på bilen, i och med att den har mekaniska dito från början?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Rent teoretiskt ja .
I praktiken vet jag för lite om de båda systemen
för att säga säkert .

Har ett svagt minne om att jag läst någonstans
om en B7 Turbo som hade annat sprut ,
vill minnas att det var ett Haltech.

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Vet att det fanns en B7 Turbo till salu här i Sverige (tror det var Max Jarnos bil), och den hade ett Haltech. Det var dock en E28, och E28 har elektroniskt sprut både orginal och som Alpina (Motronic).

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Ahh ... jo kan ha varit den ,
det var länge sedan jag läste om det .

Det går inte att försöka renovera det befintliga ?
ev. packningar och liknande borde ju gå att tillverka själv
och kanske köpa liknande om inte annat.

Original är ju alltid original ,
Kolla med dom på Dalhems om
dom vet om det funkar . ( www.dalhems.com)

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
... skrev visst lite otydligt .

Kolla med dalhems om
Haltech alltså .

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Co
18
Contz
Alpina B7 Turbo Coupe -80
Har hört att väldigt många har bytt detta insprutningssystem på B7:orna. Systemet är alltså mekanisk insprutning, och det var väl det värsta som fanns på den tiden. Men nu skall det finnas bättre lösningar.

Jag hade ett problem med min B7:a, som visade sig så att när man tryckte fullt och den började ladda, så började bilen att hosta. Däremot så om man hade ca 4500 varv och då tryckte fullt, drog den fint hela vägen. Kollade upp via BMW vad det skulle gå på att byta insprutningssystemet och det skulle landa på ca 10.000 kr. Jag fick best.nr på systemet, men vete tusan vart det är just nu. Hursomhelst så fick jag tipset att det kunde vara wastegaten som inte höll tätt. Så jag håller på att undersöka detta.

Hur långt har du kommit med renoveringen?

--Contz
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Ja kostar hela systemet bara 10.000:- så är det ju bara att handla istället för att montera nåt eftermarknadssprut som från 2000-talet = usch
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Själva renoveringen har inte påbörjats ännu, det blir inte förrän den här säsongen är slut.

Jag är väldigt sugen på montera ett elektroniskt eftermarknadssprut för att på så sätt få ut ännu mer effekt och vrid ur motorn utan att modifiera ytterligare. Vare sig jag sedan renoverar det gamla eller beställer en ny version av detsamma så kommer jag att ha ett orginalsprutsystem och orginaltändsystem liggandes.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Man blev ju FRUKTANSVÄRT sugen på en alpina när man var ner i helsingborg/vallåkra och såg din pärla. =)
Det där är ju fan perfektion på hjul. Hoppas på att få se den nästa år i kanonskick. =)

MVH Morgan.

Länk
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Man tackar... =)

Vi får väl se hur pass långt jag kommit med renoveringen till nästa sommar.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Nu har bilen äntligen blivit fotograferad, nu skall man bara få tag i en scanner också...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Ja jag är då väldigt nyfiken på
hur den ser ut :o)

... själv ska jag lämna ett bud på en 528i
i helgen ( e12 så klart ).

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Robert V
Hej ...

undrar bara vad det är för agregat det sitter på era B7:or ? särskilt din Contz ! B7s ! hur mycket laddar de ... vore kul att se din, har du bilder på den ?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Har bestämt för mig att det sitter KKK K27 i samtliga versioner av B7 Turbo, men jag har tyvärr ingen aning om A/R.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
B7:orna mycket riktigt utrustade med KKK 27 och laddar följande :
B7 E12 0,85 = 300 hk/ 462 Nm
B7S E12 0,90 = 330 hk/500Nm
B7 E28 0,70 = 300 hk/501 Nm
B7 E28 0,90 = 330 hk/512 Nm (ställbart laddtryck)
B7 kat E28 0,9 = 320 hk/520 Nm

Siffror som dessa står sig bra än idag !!!

Robert V
tack !

Jo dessa siffror håller mycket bra än idag !

har ni nån aning om vad en sån agregat kan kosta ? ca ...

fina bilar ni har grabbar !
- dock mest nyfiken på på din Contz ... för att det är en E24 va ? men man vrider o vänder på sig lite när man ser en E12 passera :)
Alecci---> Hur går det med de berömda bilderna på din alpina ?

mvh billy

Billy B-10
Länk
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Robert V: Dom aggen kostar inte mkt, ingen som använder dom i moderna tider, respons som e sämst. Men jag tycker dom e sköna, laddar bra. finns inget roligare än en B7a efter vägen, jag lovar.

jimpa
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Nu finns bilen upplagd i galleriet. Tyvärr hade jag bara två bilder framkallde på den, flera kommer eftersom. Tyvärr har killarna på BMWPower råkat lägga in samma bild två gånger, men jag har skrivit till dem och bett dem åtgärda detta.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.