AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.266

Z4 får stryk av Boxster: Teknikens Värld nummer 16-03

Sida 2 av 3
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag väljer Z4, Jim Beam och Blondiner och går därför tvärt emot biffens preferenser :))))

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kalle en man med smak ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att Äga:

Totalkostnad per år:

Z4: 108160:-
Boxster S: 159585:-

Milkostnad:

Z4: 54:08
Boxster S: 79:80

acey:

vill man verkligen veta vad det kostar per mil:)?

ps.du är nära till 3000......
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
starre: Förmodligen inte, tänk att det nästan kostar en hundring milen med boxstern. Skulle man ha det tickande i bakhuvudet skulle man gå väldigt mycket :o)
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
acey: Var det inte du som ogillade när man jämförde Z4 (3.0) med Porsche Boxster S? Aha, det gällde bara prestandan och inte ägandekostnaderna... ;)

roadZter
Porsche Boxster känns som en mer seriös sportbil än BMW Z4. Speciellt om Porschen är utsmyckad med S-emblemet. Z4 verkar vara lite mer av en posörbil. Imponerande av Porsche att kunna bibehålla sin position med boxstermodellen som trots allt börjar få några år på nacken.

Mitt val hade utan tvekan blivit Porsche om jag skulle välja mellan den och Z4. Just på grund av dess seriositet. Fast nu har jag en trevlig italiensk roadster redan, så varför skulle jag välja mellan Porsche eller BMW? :-) FORZA!!! :-)

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bjoerck: Jag som trodde att man definerade vilken sportbil som var bäst med vilken bil som var snabbast på bana? Helt klart att Porsche lever en hel del på sin image, men ett otroligt bra citat från expressen artikel "Men i det här sällskapet och runt en slingrig bana känns bilen lite tung och svampig" undra när man läste något sånt om en Porsche innan?

DenneZeta: Nja jag tyckte faktiskt att det var orättvist (mot porschen) att jämföra den mot den vanliga boxstern. Betydligt rättvisare at jämföra mot Set även om BMWn är snabbare ;))
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Milkostnader !? Äsch, jag har köpt körglädje den kan man inte sätta pris på...
Tittar man sen på bilar av årsmodell 97.
Boxster, Z3 & Slk så ser man ju vilken bil som hållt sitt 2:a handspris bäst...

Jim Beam !?
Jag vidhåller att inget bra kommer från den sidan av atlanten...
Blondiner !?
Ok, dom ser bra ut i passagerar stolen men i hästens sängen matchar dom aldrig en brunett...

Livet ska njutas !

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Kollade in förr-förra numret av BMWCar (en mycket bra tidning enligt min mening, kan efter 4 år känna igen lite av åsikterna hos journalisterna men ändå ...) testar man Boxter mot Z4 ... och ja det är utan S på Porschen.

Slutsatsen där är att det är helt jämnt skägg mellan bilarna men eftersom Z4:an är en mer eye-catcher (plus att det är en BMW tidning) så vinner Z4:an om man måste kora en vinnare.

Firren: Kanske är lite otydlig i signaturen men det är alltså en 2001:a med produktion i maj så den finns redan på garageuppfarten.

acey: Det här med svampig, han måste ju ha kört med fel lufttryck eller så sa han bara så. Om det var Göransson kör ju han för WestCoast racing i STCC (BMW dealer team) så man skulle ju kunna tro att han är lite subjektiv ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
CBM3C: Fanns ju mer än en testförare ;)

Det roliga är när man läser tidningar som inte direkt är kända för att ha några ringrävar i redaktionen och lite mer "svensson" betonade så är det mycket "känsla". Typ oj porsche är en porsche klart den är mer sportig i känslan. Ska man ändå ge sig ut på djupt vatten och jämföra "sportigheten" så finns det bara en sak att göra - ut på banan och kör, jämför sedan varvtiderna. Och faktum (om man får tro tex track challenge) är att Boxster med eller utan S får spö av Z4, som har SMG dessutom.
acey: Håller med att en del "feeling" artiklar inte ger så mycket. Läste en (gammal) Car&Driver igår där de gick igenom hur de testade olika aspekter av motor/chassi/bromsar genom acctider, elasticitet, skidpad osv.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
CBM3: gissade att det var prod-datum men fattade inte att du redan njuter av bilen. Grattis! :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

De har aldrig testat Boxster S mot M roadster, De kanska tyckte att det var för ojämt (65 hk mer i bmwn), Men priset var bar 30000:- mer för bmwn. Vi kan väl bara hoppas att z4 kommer i M utförande snart. Min bil håller ju inte för evigt så ngn gång måsta man ju byta....
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Beppo: AMS har däremot testat Z3 M Coupé mot Porsche 911 Carrera. Är du intressetrad finns testet här: Länk

roadZter
Acey: Nej, man definierar inte vilken sportbil som är bäst med vilken bil som är snabbast på bana. Sportbilar handlar om så mycket mer. Jag skulle vilja skriva en roman i ämnet... :-) Det finns så mycket som innefattas i begreppet "sportbil".

Att Porsche har en högre status hos sportvagnsälskare stämmer. Porsches status är också mycket välförtjänt. Det är dock inte statusen som gör att jag anser Boxster vara mer seriös. Snarare då konceptet med mittmotor. Allt känns mer byggt för att användas hårt på bana än att snurra runt Svampen varv efter varv för att söka uppmärksamhet. Att bilen dessutom kan levereras med RIKTIGA sportstolar och sexpunktsbälten gör inte att intrycket av seriositet försämras. :-)

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Konceptet med mittmotor är väl just för att kunna köra snabbare bjoerck? Dessutom så är en bil med mittmotor enligt mig lite farligare/svårare att behärska på gränsen och pendlingen mellan över/understyrt och en konstruktion som verkligen kräver sin förare.

Tycker resonemanget om att Boxstern är mer seriös vet jag inte, hade jag varit ute efter en riktig sportbil så hade jag förmodligen inte köpt en boxster och inte heller en Z4. Ingen utav bilarna är en sportbil enligt min definition medans jag kanske kan sträcka mig till att Porschen är mer wannabe sportbil, medans BMWn är snabbare.
Visst finns det värre alternativ än Z4 eller Boxster. Däremot har många motorjournalister värderat Boxster högre än 911 vilket måste vara ett högt betyg. Lite vanskligt att kalla Porsche Boxster för wannabe-sportbil. Trodde de flesta tillverkare av sportbilar var Porsche-wannabe... Porsche är trots allt en av de absolut största inom sportbilsgenren. En wannabesportbil i mina ögon är bilar typ Audi TT och liknande produkter med ett schysst skal men inget spännande under.

Läste en trevägsduell mellan Z4, Boxter och TT i Car (Engelsk hyfsat kul tidning) där det var Boxtern som "vann" tätt följd av Z4:an.

Detta var en sk. "känslo"-kämforelse där de skriver så objektivt som möjligt om de olika bilarnas egenskaper. I någon annan diskussion (kanske denna) efterlyste acey lite mer "hard facts" för att kunna bestämma den bästa bilen, det var inte fallet här.

De klagade på:
* Designen, "love it or hate it"
* Förarmiljön som kändes lite gammaldags med tanke på att det är en 2003:a och man jämför med designer (TT och Boxter) som är 3-4 år gamla.

Nu har jag inte klart för mig om de hade M-technik chassit men tror det inte. Det gillade bilens dynamik men Porschen var bättre när det gäller de oika typer av vägavsnitt som de körde.

TT:n nådde inte upp till Z4:ans och Boxterns klass. Priset var enligt Car 31k£ för Z4:an och det var samma som för Boxtern.

Bara för att slänga in ett test till i debatten.....
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Frågan vad som är en sportbil kommer aldrig få ett svar, det är så individuellt...
Jag körde däremot en riktig "supersportbil" i helgen, Lamborghini Countach, den spöar både Boxster & Z4...
På alla sätt !

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.