|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tidningen skriver i sin 8-sidiga provkörning "Purfärska Z4 utmanar i sammanhanget åldriga Porsche Boxster. Ändå får nykomlingen svårt att hävda sig". Bland annat tycker man att Boxster ger mer körglädje " Avdelningen sportig körning blir en lätt match för Boxster, här har Z4 inte mycket att hämta" Man avslutar provet med "Ekonomronden går alltså helt klart till Z4. Men pengar är ju inte allt och motorhjärtat bankar efter denna duell hårdast för Porsche Boxster". Vad säger Ni Z4-ägare: Har Teknikens Värld rätt? | |
| Säger mer om TV än om Z4an. | |
|
Vi pratar Porshce boxer S här eller hur..? dyrare och med betydligt fler HK än Boxter, porsche boxter S är en mer renodlad racingbil men möjligen kan man för mellanskillnaden köpa sig lite extra power till Z4:an :-) /K He makes the sign of a Z |
|
|
Tidningen ville jämföra med en "vanlig" men skriver " Av tillgänglighetsskäl jämför vi dock med Boxster S med 260 HK för 495.000 kronor." |
|
|
Lite fult att jämföra så faktiskt !!! men men i vilket fall som helst så såg jag en rolig " hatmatch" på: Länk Mellan Z4 3,0 och Boxter ( S ) tilläggas skall att jag har " blöjraggar kittet med sportfjädring & 18 tum" :-) /K He makes the sign of a Z |
|
|
Håller med Krokodil, det var en rätt haltande jämförelse. Tror att Z4 står sig betydligt bättre mot vanliga Boxter, i alla tester jag läst så har den iallafall vunnit DEN duellen... Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Personligen tycker jag inte att det är fel att jämföra Z4 3.0 med Porsche Boxtster S. En jämförselse med Boxster S är mer utmaning för Z4'an även om själva antalet hk skiljer mer än om man jämför med instegs-Boxstern. I alla dessa tester som görs i media av olika slag får man själv läsa lite mellan raderna och dra sina slutsatser, inte minst om man provkört bilen/bilarna själv. För mig får det alltså gärna skilja hk om man jämför likvärdiga biltyper, för båda dessa sportbilscabrioleter kommer garanterat slåss i samma kundsegment. Står man i valet och kvalet kan mycket väl Z4'ans nya och utmanande kaross vara avgörande mot en "gammal" Boxster S (modellen kom 96 eller 97 tror jag) även om denna bil har en starkare motor. roadZter |
|
kebabtralle |
Prisforskjellen mellom disse bilene bør vel tale for seg selv. |
|
Dessutom är Z4an snabbare runt hockenheim och lika snabb som Boxster S runt ringen. Om teknikensvärld menar att Boxster (vanliga) vinner över Z4an 4 sekunder långsammare runt ringen och 1,5 sekunder långsammare runt hockenheim samt en halv sekund långsammre till 100 så är mycket konstigt tycker jag. Men det är inte första gången just TV överraskar med ett sådant resultat direkt. Som sagt provkör båda bilarna, det enda man kan klaga på är styrningen möjligtvis hos Z4an när den inte pressas till gränsen. |
|
|
Läs gärna reportaget i expressen.se där de provkört BMW Z4, Porsche Boxster S, Honda S2000 och MG TF 160. Länk Favoriten blev ingen mindre än Z4'an! =) Kul kommentar "...Richard Göransson är inte så imponerad av Porsche Boxster S, han tycker den känns lite för stor och svampig..." roadZter |
|
|
för er som inte gjort det, provkör Boxster S o testa själva - insugsljudet bakom vänster öra är helt obetalbart :) känslan borde dock skilja sig dem emellan - mittmotor kontra nosmotor? Sedan har väl S rediga hejdare med 4kolvsok, ventilerade o hålade skivor etc, om jag inte minns helt fel. Borde betyda att i ronden bromsning är Porsche (som vanligt) mästare? Sedan har jag personligen lite småsvårt för Boxsters former, men det är högst subjektivt (som vanligt). Z4, däremot, är ruskigt ball! En riktig huvudvändare i trafiken :) har inte själv hunnit testa Z4 än, så i debatten Z4 vs Boxster S har jag inga bestämda åsikter (än). Men att de två slåss i samma kundsegment är väl ganska uppenbart... mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
Firren: Z4an har kortare bromsträcka både när det gäller varma och kalla bromsar (enligt AMS mätningar) Man vet ju dock inte hur Z4ans bromsar ser ut efter ett par varv på bana däremot, men eftersom inte ens M3ans originalbromsar/belägg pallar allt för mycket så kanske man inte ska hoppas på allt för mycket. Boxstern är ju bra mycket dyrare och det är helt otroligt att en Porsche Boxster kan kosta nästan 800.000 kr (testbilen i teknikensvärld). Och nästan 100.000 mer för Porschen utan utrustning. För 100.000 finns mycket roligt att göra :o) Men båda bilarna är bra bilar, gillar inte bakpartiet på Porschen när det gäller design men hade inte tackat nej om jag fick en. Det bästa med Porschen är varken vägegenskaperna, motorn eller utsendet - det är andrahandsvärdet... |
|
|
Acey: Intressant att Z4an har bättre sträcka! Jag borde ha kommit ihåg/läst det testet, men minnet börjar svika på äldre dar ;) Boxstern är dyr, helt sant. Jag har oxo svårt för bakpartiet, framifrån ser jag knappt skillnad på en Boxster o en 996 på håll. (Iofs inte en nackdel kanske, men 996an ser väldigt tam ut framifrån i std-utförande, IMHO). Får helt enkelt ge mig iväg o testa en Z4 för att bilda mig en egen uppfattning. Tunga problem man har ... :-D mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
Firren: Tja 996:an tam i std kanske det men Turbon ser rätt maffig ut med luftintagen både i framspoilern och "vid vänsterörat", man måste i&försig köra ner famrutan för att njuta av det ljudet på 996:an ;) Z4:an är snygg men brukar inte AMS ha en ägandekostnadskalkyl (typ milkostnad) med servicar, reservdelar och värdeminskning. Där borde man ju kunna se vilken som är mest "ekonomiskt praktisk" att äga, om nu det är ett kriterium som passar på en bil ... |
|
|
Enligt track-challenge.com har Porschen kortare bromssträcka. 100 - 0 Km/h cold BMW Z4: 37 m / 10,4 m/s2 Boxster S: 36,1 m / 10,7 m/s2 100 - 0 Km/h hot BMW Z4: 38,4 m / 10 m/s2 Boxster S: 34,8 m / 11,1 m/s2 |
|
|
CBM3: Z4 har en betydligt lägre milkostnad än boxstern. Fast det gäller en ny bil, köper man begagnad så kanske det ser lite annorlunda ut. Kan posta siffrorna när jag kommer hem och kan kolla i tidningen. avn: Verkar kunna skilja ganska bra från mätning till mätning. Jag postade ams siffror i någon annan tråd för inte så längesen. Där var Boxsters bromssträckor betydligt längre än 34 meter. Konstigt. |
|
|
Bromsuppgifter enligt AMS. Porsche Boxster (från 100-0) Kalla bromsar: 37,5 Varma bromsar: 37,5 Porsche Boxster S (från 100-0) Kalla bromsar: 36,4 m Varma bromsar: 36,1 m BMW Z4 3.0 (från 100-0) Kalla bromsar: 35,4 Varma bromsar: 35,1 |
|
|
CBM3: ja, 996an i dess andra former är äckligt dräggelfet: Turbon får mig knäsvag, GT3an blixtrar det i ögonen och GT2 brukar resultera i kalsongbyte.... ser i din signatur: har du beställt en riktig bil nu med motorn i bak? :) hoppas vi ses på några banmöten framöver, de här bilarna gör sig helt klart på bana (fast ack så kvicka att slå från snäll understyrning till hysterisk dörren-först-panik om man inte är med på noterna - en del av charmen (som det finns gott om (och ja, jag gillar parenteser))) =c] mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
hehe ! Jag håller med TV, i min värld vinner Boxstern lver Z4:an både utseende mässigt & framförallt körglädje mässigt. Firren: Boxster (986) & 996 ser likadana ut framifrån eftersom det är exakt samma delar från nosen till dörrarna, men det som är under karossen skiljer en hel del. Till er som inte provkört en Boxster, GÖR DET !!! Jag har kört "alla" roadsters på marknaden & den som vann mitt hjärta gjorde det vid första provturen, Boxstern. Men den konkurent som kommer närmast är helt klart Z4:an. När det pratas varvtider på racer banor så tror jag att dom är lite missvisande eftersom förarna där är proffs, boxsterns mittmotor & chassie gör att en "amatör" kan köra den bilen hårdare & snabbare än Z4:an, men när den släpper.... *ojoj* Bromsarna är ett annat kapitel, Porsches bromsar håller, läääänge & dom mattas inte av så som BMW:s tenderar att göra efter en stunds hårdkörning. 260 liter bagage utrymme är också ganska praktiskt om det nu spelar någon roll i en roadster. Slutligen kan jag säga att om man väljer en Z4 eller en Boxster så ska man ju välja med hjärtat, båda bilarna är mkt vackra & väldigt trevliga att köra, det är bilar byggda för njutning. Å precis som med kvinnor & wiskey blir man ofta förvånad över vad andra väljer... Själv väljer jag Boxster, maltwiskey från ISLAY & brunetter... I morgon ska jag provköra en Lamborghini Countach.... Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
Biffen: hahah, ja, jag vet att det skiljer sig under skalet mellan en 986 och en 996, även fast båda har (vattenskadad) motor bakom vindrutan :) jämförelse på bana är nog inte helt fel, det berättar väl ändå ganska mycket om bilen: balans, chassi, bromsar ...? Varvtider runt Ringen och Hockenheim är ju rena njutningen för oss bilsmurfar, helst kombinerat med uppgifter om däckstyper, ev R-däck etc ... :) Jag gillar även Boxsterns känsla och ljud, hela upplevelsen, men har som sagt inte testat Z4 (än) så jag kan inte uttala mig om skillnaderna däremellan. Z4an ser ändå oerhört cool ut, kanske det bara är en vanesak? mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
Brunetter är du tokig ??? ;))) Jag får hålla med och att smaken är som baken ser man när hela expressens panel håller Z4an som snyggast, bara en sådan sak. Båda är kanonbilar, i helgen ska jag ha en andra provkörning av en S2000 :o) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.