|
|
|
|---|---|
j.aahman |
Hej, fick en 2:a på besiktningen för katen saknas på min 87:a, finns det nån som har en över eller en ersättningskat. |
|
behöver där verkligen vara kat på en 87:a??? Jesperado kanske vet?? /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 Länk |
|
|
Om den sitter där från början måste den väl sitta kvar, men det generella lagkravet kom väl först på -88? Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Jag har ingen kat på min m3 -87 och det har aldrig varit några problem, iofs är den inte svensksåld det kanske din är. | |
Grusse |
Eftersom det sitter kat på dom flesta m3 e30 från början, så måste den sitta där men behöver ej vara funktionsduglig. Detta gäller endast bilar före -89. Alltså i ditt fall, så skulle du kunna sätta dit en tom katalysator och åka in och besiktiga. |
|
Om bilen från fabrik är utrustad med katalysator ska den vara utrustad med katalysator, och katalysatorn ska ha möjlighet att fungera! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
okej... har fått för mig att det går bra att plocka bort den på 87-orna... men det låter ju rimligt att den ska sitta kvar. När jag besiktigade min M3:a (-88) för något år sen så brände jag ett tändstift precis när jag skulle köra dit.... väl inne på besiktningen stod den och hostade på 3 cylindrar varpå bes. "gubben" frågade om jag hade kat. Visst har jag det sa jag... okej sa ha, men det är precis du klarar avgasvärdena.=) /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 Länk |
|
j.aahman |
som ett par av er säger så måste katen sitta där om den är typad med katalysator men funktionen spelar ingen roll, rätt korkat tycker jag. är det nån som har en kat liggande så hör av er. |
|
Läs nu noga! Kravet på katalysatorns funktion är samma för ALLA bilar utrustade med katalysator, OAVSETT ÅRSMODELL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tvärtom hade däremot varit korkat! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Grusse |
Det är väl krav att den ska fungera, men på bilar äldre än -89 så får ju CO:halten vara högre och på så vis klarar dom flesta bilar(före -89) avgaskraven med en rensad katalysator. |
|
Kraven på katalysatorns funktion och kraven på avgasutsläppen är två skilda saker! Men visst, i princip har du rätt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Mekonomen har kattar för 1500 kr. Köpte själv 2st och satte på mitt besiktnings system. Har ett komplett som du skulle kunna låna... i Ängelholm | |
j.aahman |
hej, har ev. hittat en originalkat så det verkar som om det ordnar sig. tack i alla fall |
|
Hejsan... var och besiktigade i tisdags.... 0,1 i CO. Så min "kisse" var det inget fel på=) /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.