AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
542

lagade glappande torkare...Nästan...

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Mina torkare har glappat sedan jag köpte bilen, vilket har gjort att de har slagit i huven och för oväsen.
Jag monterade ur hela mekanismen vilket var ett minde helvete.
på den vänstra torkaren så hade axeln slitit upp hålet ca 1 cm men inte runt utan hålet var ovalt. på högra så var det slitet ungefär 5 mm uppslitet.
Jag letade reda på några mässingsbussningar i lämpliga storlekar som jag hade liggande.
Så borrade jag hålen så att de blev jämna. Här får man se upp med vinkeln eftersom förslitningen har "ändrat" den.
jag pressade bussningar det blev hål på sidorna eftersom den hållet hade varit ovalt dessa hål fyllde jag med kemisk metall.
Sedan skulle jag montera ihop allting igen men då kom problemen... gängerna till de stora muttrarna hade nästan ärgat mot och på den vänstra sidan hade axeln slitit bort dem.
Det var nästan omöjligt att få ihop det igen men efter några timmar så fick jag ihop det igen...

MEN det blev inte perfekt...
Vänstra sidan blev perfekt men på högra sidan går armen fortfarande imot huven pga förmodligen så är brickan som sitter mellan axeln och aluminium´godset sliten.
Torkararmens fjäder drar nämligen upp axeln så att den går imot huven. för att fixa detta så får man lägga en tjockare bricka där.
tyvärr kan inte jag göra det eftersom mina gänger är så dåliga att de inte klarar en demontering igen...
Mvh Lars
Trevligt att höra att det går att ordna detta vanliga fel utan att slänga ut tusenlappar. Nu kanske man vågar prova själv då! Tack för upplysningen.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om du har plåtat arbetet så kan du ju skicka in det till Mekartipsen här på BMWPower. Jag har också ett J***a glapp i torkararmen på passagerarsidan, den tar i huven på 2 ställen. Men jag tror jag ska investera i en ny torkarmekanismen för 1800:-
1800kr.. är det för nya delar till båda sidorna eller bara till ena?
Har själv ett skapligt glapp på båda mina torkare.

Föresten, hur får man loss "clipsen" som håller fast plastkåpan utan att ha sönder dom?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
1800 kr för båda...ta något spetsigt lyft upp så att säga kanterna på clipset..försiktigt..du ser det ser ut som en kant ..det är 2 delar..när du monterar så sätter du i clipset..sen trycker du ned mitten som står upp...men de går sönder lätt..dom är en storsäljare på BMW..*S* åker alltså ut som en hulling i botten
Gr
21
Granis
520d Touring -08
VW bubbla 1302 -72
Ford Sierra cosworth-88
På min 525 så glappar det bara uppåt/neråt på passagerarsidan är det "bara" att lägga en tjockare bricka under bussningen på den sidan då eller? (Har nästan nyss köpt bilen har inte skruvat BMW förut)
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det borde fungera...
Men tänk på att det är ganska mycket jobb att få lös den...
Tyvärr fotograferade jag inte under renoveringen av torkarna så något mektips blir det nog inte...
Lars
di
35
diapeee
alpina b10 -91
de värkar vara ett vanligt problem med dom här torkarna
1800 för orginal el? vad kostar de att byta torkarNA till
EN stor torkaARE? el går det att göra de ens?
Ja 1800 kr för original delarna .

Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.