AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.337

Trasig lyktspolning...

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag har En 525i Touring -92 som är svensksåld.
Nu under semestern så har jag pillat med den lite ooch ända sedan jag köpte bilen så har lyktspolningen varit trasig.
Jag hittade följande fel,
pumpen satt inte i behållaren som var pluggad.
En slangkoppling var trasigt (förmodlingen därför den var borttagen.)
Jag lagade slangkopplingen, och monterade ihop alltihopa för att upptäcka att det rann spolarvätska under bilen.
jag hittade läckaget som kom från en fyrkantig låda som i ETK kalla fördelarstycke, den gick att knäppa isär och dör upptäckte jag att någon satt båda o-ringarna på samma anslutning.
När jag fixade detta så slutade det att läcka spolarvätska iaf.

Men det spolade aldrig på lyktorna, så jag kopplade kabeln från den vanliga spolarmotorn till lytkspolningsmotorn.
Då surrade den och helt plötsligt kom vatten på högra lyktan men inte vänstra.
Det kommer endast ut vatten ibland på högralyktan trots att pumpen går. jag har använt rensnålar men utan resultat

Så nu är min frågor:

Vilket relä styr lyktspolningen?
får pumpen inte upp tillräckligt tryck och det är därför inte spolninge fungerar direkt och bara på vänstra lyktan?
har ni några andra ideer?
Mvh Lars
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
För att lyktspolningen skall gå måste minst parkeringsljuset vara på och dessutom är det kopplat så att lyktorna spolas bara var femte gång som vidrutespolningen används, men det visste du säkert redan?

Eftersom det kan spola på ena sidan låter som om en (eller flera) backventiler gett upp, de brukar torka etfer några år.
Det är nummer 9 på bilden i ETK.

Erik
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Skall kolla backventilen.
Jag har haft ljuset på och spolat massor av gånger men lyktspolningen sätter aldrig igång... :(
Vilket relä är det som som styr torkarna? GM/RM? eller något annat? Kan förra ägaren kopplat ur dem någon annanstans än vid pumpen (elen).
Det vore trevligt att ha det fixat, förra vintern fick jag ha en trasa i bilen och gå ut och torka av lyktorna ibland.
Lars

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hej,

Kopplingsschema finns på
Länk

Om man tittar på strålkastarspolningen till en 93:a
Länk
så verkar GM vara inblandad + någon speciell modul "headlight/foglight cleaning module, left auxilary relay box".

Hoppas det hjälper.

Erik
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hmm..
Jag hittar inte den modulen...
Någon som vet var den sitter någonstans?
Däremot så finns det en liten svart låda som innehåller ett lite större rött relä, brevid detta relä finns det plats för två stycken mindre reläer, kan det vara här "modulen" ska sitta?
Lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Uppdatering!
Det röda reläet är till lyktspolningen.
Det hade brunnit.
men så tror jag pumpen inte orkar få upp tillräcklikt tryck heller eftersom bara någon enstaka gång så spolar det på lyktorna trots att pumpen går hela tiden, och när det spolar så är det bara en i taget.
Så det får nog bli ett nytt relä och en ny spolarmotor.
lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Nu fungerar spolningen igen....
Det blev ett bättre beg. relä(70kr) från NFS och en ny pump frång BMW (550kr) plus lite små packningar.
Men Nu kan jag göra rent lyktorna utan att gå ur bilen. :)
Lars
Hj
24
Hjalmarsson
520 touring executive 95
har lite problem själv med lyktspolningen,startar bilen -spolar -lyktspolare fungerar.sen kvittar det hur många ggr jag spolar -lyktspolarna fungerar ej! då stänger jag bilen och startar den igen -spolar -då fungerar spolarna men alltid bara en gång efter att jag startat bilen....skumt kan det vara ngt relä även här?

52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Hjalmarsson, har exakt samma symptom! Misstänker relät men på min finns det inget i ovannämda "auxilary relay box" . Tydligen har BMW klämt in det någon annanstans - men VAR.
Hj
24
Hjalmarsson
520 touring executive 95
525 ix- tänkte att jag skulle ta spänningen ifrån intensiven och koppla på lyktspolarpumpen! får väl isåfall istället för intensivrengöring fram vattnet till lyktorna istället.var sitter den här reläboxen och hur känner man igen reläet till just lyktspolningen?

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Reläboxen sitter framför säkringsboxen i motorutrymmet, det är ett rött (påmin iaf) relä med 7 stift.

Lars
Hj
24
Hjalmarsson
520 touring executive 95
Har precis kopplat intensivströmmen till lyktspolarpumpen och det funkar rätt bra att putta in spaken så får både ruta och lyktor en dusch... till ett pris av intensivrengöring... men men .Det där med reläer...har flera röda ,par,tre stycken och ett som är lite högre vilket kan det vara,?står det ngt speciellt på ?

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag har precis bytt till en bättre begagnad spolar motor men det sprutar bara i höger lampa. Kan det vara någon backventil? Någon som kan berätta hur man felsöker backventilen?

Som jag ser det nu, så är spolning på en lampa bättre än ingen spolning alls ;)

Vad kostar backventilerna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.