AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
859

18" med slitna däck - är det någon idé?

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag funderar på att köpa 18", ska man lägga 6-7 tusen på en uppsättning med slitna däck eller 10-12 tusen på en uppsättning med bra däck?

Hur billigt kan man få tag på när det gäller 18" däck?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
beror väl på hur mycket du är beredd att lägga per däck! ;)

kolla typ www.dackonline.net för prisuppfattning... Sjyssta däck blir väl åtminstone en 2 kakor styck, dvs en 8 lock på fälgpriset.

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Franke
Jag tror man ska akta sej för billiga däck av okända märken. Vet en kille som kört 800 mil med sina nya 18 tums däck och dom är snart slut. Dom är inte snedslitna o han kör inte som en biltjuv.Det ser ut som däcken har gått betydligt längre. Han köpte de billigaste däcken som han kunde få tag i.
Jag köpte nya 19 tums däck av märket pirelli till mercan , den billigaste modellen hos däckia. Har kört minst 300 mil med och mina däck ser nästan nya ut. Så jag tror inte att det kan vara lönsamt i längden att köpa det billigaste man kommer över.

Mvh Danne
Köp inte billiga däck om du vill köra säkert.....

Detta är det ställe som är billigast!
De säljer så vitt jag erfarit inga kopior...

Länk

Länk
Franke
Varför inte köpa helt nytt då?
Du kan få 4 nya 18 tums m3 line fälgar för 7400 på
Länk

Om man lägger till några tusen så får man ju nya däck o fälgar , istället för att köpa beg fälgar som man ändå måste byta däck på
ganksa snart. För när man köper fälgar med 2-3mm däck kvar på så är det ju inte så länge man kan köra innnan det går hål.

Mitt råd är att satsa på nytt om det inte är några exklusiva fälgar.

Mvh Danne
Dock har jag aldrig beställt deras lågpris/budget

Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
dessutom kan det kännas skönare att satsa på fräschare fälgar med skabbiga däck o direkt kränga på sjysstare sulor; vem vet vad som har hänt med däcken innan du köpte dem?

jag har oxo hört bra om dackonline.net även om jag inte använt dem själv. Nu har du nästan det bästa kvar: att läsa igenom alla tester på olika däcksmärken, fråga runt, fundera.... :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
EvergreeN: Jag förstår dig till 100%, sitter själv i samma båt.
Man vänder och vrider.. 7500:- för sprillans M5-kopior + 8000:- för de billigaste däcken. Nytt och fint, men ändå inte riktigt kul att ha kopior och det simplaste. För samma pengar för man originalfälgar med Pirellidäck med 4-5 mm på - men då måste man byta däck under/efter nästa säsong. Dessutom är det begagnat och med största sannolikhet är det lite skador på fälgarna, om än små sådana.

Sprillans nya BRA däck kostar ju 10-11000:- och då försvinner hela budgeten direkt.

Sedan kan man ju köpa nya fälgar och jaga beg. däck, men att hitta rätt mårke, skick och profil till rätt pris får ju den berömda nåljakten i höstacken att likna en barnlek.

Hur man än vänder sig har man a*slet bak..

Efter mången fundering tror jag på att köra på sunkiga hjul tills ekonomin tillåter att köpa bra grejor på en gång. Annars kommer jag bara bli irriterad över skavanker eller sur kvalitet.

Lycka till och meddela gärna hur du väljer!

// CLiFF
Franke
Gummihuset har räntefri avbetalning genom föreningssparbanken
Det underlättar om man inte har 15000 -20000 kr hemma i spargrisen =)
Hade samma problem innan jag köpte helt nytt till min bil.
Slog till på Mille Miglia Action 19 tummare.
Fick grymma fälgar som inte är några kopior.
Franke
Om nån är intersserad av att köpa billiga Michelin 19 tummare så kolla in bmwbörsen
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Kan det verkligen stämma att dessa hjul skulle kosta 50.000.- nya?
Länk
Miglia fälgar finns ju på gummihuset.se för 10.000.- + däck men inte just den modellen. (1000+)

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Jag kör på 19" och har testat Hangkook ventus och pirelli P ZERO NERO och min slutsats är att Hangkookdäcken är slitstarka gick strax över 2000 mil men de är ruggigt hala på våt väg och relativt bullriga. pirellidäcken är tystare och har mycket bättre vägegenskaper de har nu rullat ca 900 mil och ser halvslitna ut men de sista millimetrarna brukar ha en tendens att snabbt försvinna. Så vill man ha ett billigt däck som håller länge och inte prioriterar köregenskaperna så kan jag rekomendera Hangkookdäcken, men som sagt pirellidäcken är mycket trevligare att köra med.

/Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.