AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
507

Kommentarer om era trimningar

holmis54
Har läst igenom en massa "trådar" om trimning men alla svar är lite "offtopic", så jag skulle bli tacksam om alla som på något sätt trimmat sin bil (allt från sportluftfilter till överladdning) skriver en kommentar om hur dom upplever sin investering. Om det är en prisvärde investering, höll den vad den lovade? Varningar m.m.
Skriv gärna skillnaden före och efter, hur ni upplever bilen nu och före ingreppet.

Jag tror det finns fler än jag som är tacksam för den här informationen.

Tacksam för alla svar =)
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Kan inte hålla med mer!!!!
Hello Nasty
Det beror ju helt på vad man klassar som trimning, chip, filter o avgas räknar inte jag som trim precis....

Håller på med ett arbete nu som leder till nya kanaler i toppen egen konstruerat insug, förbränningsrum modifierade, ny specialslipad kamaxel osv.
Vet ej något om hur bilen kommer att gå pga. att arbetet precis är på börjat, men jag får väl återkomma!

Har åkt i två år med mod. topp o DrSchrick 284gr kam chip filter o extractor plus 2*2" avgas o det har väl funkat helt okej, räcker för att åka ifrån rätt mycket.

ex. V70R saffran får pisk med ca:40m på 402m.
0-100km/h 6.4s.
402m. 14.5s
Med 3.07 i slutväxel.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Du måste nog precisera vilken motor det gäller. Är ju lite olika respons på olika trim på olika motorer...

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
holmis54
Jag menar inte någon speciell motor utan är bara intresserad av vad medlemmarna på detta forum gjort för att få sina bilar att gå bättre, samt vad dom tycket om det dom gjort.
Så det spelar ingen roll om det är en 316 eller en M5:a....allt är välkommet.
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej hopp...

Jag trimmade en 2,3L motor i en E21:a....... Överladdning med ett mycket gott resultat bilen hade fruktansvärd respons osv..... Killen som köpte den vann den lokala Streetcupen med den.... Förutom bra gång osv så tycks hållbarheten vara extremt bra.
Presterade som bäst 13,4 med dåliga däck på 402M

Sedan så insatallerade jag turbo på en gammal 633:a också det med ett grymt bra resultat. Kanske lite seg på botten om man jämför med Alpinas B7:or jag hade bara 430NM vid 2500rpm mot deras 520 har jag för mig... Men förutom det så hänger inte de bilarna med på någon punkt. Den 1600 kg tunga bilen har gått 11,23 sek på 402M. Vilket är grymt bra effekten är över 600HK och drygt 800NM.

Hmm, det är kul att trimma men det tar mycet tid och pengar i anspråk...

//Jesper
Kid
Jesper_w..
Går det att turbokonvertera en M60 V8?
Eller är det för trångt på en 540?
Kan tänka mig hosta upp en sådär 50.000 för ett lyckat turbobygge.

Inga problem för mig.

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Je
722
Jesper_w
Självklart så går det att göra... Det är väl bara att du bygger antar jag.... Hur mycket effekt hade du tänkt dig??

//Jesper
Visa användare
605
göran
525ixt-94
kid,

mycket rör blir det runt en V8:a
skulle tro att en rem-kompressor
ger mer "bang for the buck".
Tar mycket mindre plats oxo.

Det finns ett par killar här som
har/planerar 540ik och som diskuterat
om och kring det.

kolla t.ex:
Länk

Kid
Jesper_w: jag siktar försiktigt på 100 literhästar med turbo vilket borde ge mig 400HK, men är mest ute efter vridmomentet.

Finns det någon snubbe här ute i skogen som kan åta sig ett turbobygge med byte av växellåda på kuppen för en sådär 50.000 kr.
Komressormatning är också intressant men, den stjäl effekt oxo ju.

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Länk - min site.
Je
722
Jesper_w
Hmm, byte av växellåda!!!?? Varför det??? Vad ska du ha istället för det som sitter??

Hmm, man ska veta att lämnar man iväg ett jobb så tickar pengarna snart nog på... Men skulle du nöja dig med en enkel installation vilket räcker för den effekten så finns det nog någon som skulle kunna tänka sig att bygga. Jag tex...

//Jesper
Kid
Jesper_w jag har en automat låda och den är knepig när det är högre effekter än 430hk, 560nm.
Den tycker att TRANS PROGRAM är ett bra val.
Jag kan tänka mig lägga ut en sådär 50.000 om jag får en fungerande och bra turboinstallation med uppgraderingsmöjligheter.
Det behövs visst inga stora turbos då?
T03?
Manuell med sinter koppling är nog väl bäst då.

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Länk - min site.
bmwnisse
Holmis54 !
Hade en gång en Opel Kadett 1.2 (76) som var väldigt
fräsch. Trimmade med 2", schysst ljud, men dåvarande
svärmor tyckte att det lät illa. Vadå, man hade bara 58 Hk, och körde med gasen i botten på E4:an i
140 knyck ungefär... 0 -100 gick väl på 13 -15 s.
men det lät jäkligt bra...

Hoppas att det går bra med övrigas trimningar.
En rak trimmad sexa och schysst ljud, gör att nackhåren reser sig. Har varit på Mantorp och
tittat på trimmade M1:or för många år sen, det var grejor det...Och vilket ljud !

2002-75
518-76
320-92
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
holmis 54

jag chippade min 535i E34 hos Tuningchip i Sthlm. Deras effektsiffror var +18 hk och 10% bättre vrid d.v.s 229 hk,330 Nm. Jag upplevde framförallt vridmomentet över hela registret som klart bättre.någon skillnad i effekt kunde kanske också märkas,plus höjt varvstopp med 500rpm och något lägre bränsleförbrukning(98 oktan). Det sitter även ett (avskärmat)K/N OPEN AIR-filter på som ger ett skönt dån inne i bilen från 3500 till 5500 rpm,om filtret ger någon effekt vet jag inte eftersom det satt på när jag köpte bilen. original ska dessa bilar gå i 235km/h nu har jag fått upp den i 250 km/h (mätarfart)på rak väg. Kan nämnas att den är sänkt ca 60 mm om det gör någon skillnad för toppfarten. Hoppas du har blivit något klokare. mvh//
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.