AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.672

E34 M5 spjällhus på E28 M535?

Är det nån som vet om man kan montera M5:ans spjällhus på 3,5l M30 motorn från E28?

Har lite planer på sugtrim ;-)
Såg att nån säljer adapterplattor som gör det möjligt att använda M5 spjället.

Så ni behöver inte svara.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ja, det funkar att annvända s38 spjällhus på m30 maskinen...om man bygger en adapter platta mellan spjällen och toppen samt flyttar termostathuset. Alt är att bygga om bultmönstret på toppen och match porta insugskanalerna mot spjällhusen.
Tror att det var Petri som tillverkade och sålde en omgång adapter plattor.

Vad för sug trim funderar du på? Över den "magiska" gränsen 100hkr/L ? :-)
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Hur mycket extra får man ut utav det då?

The Dude
Stämmer bra det, det är Petri som har adapter till salu.
Recept på sugtrim som jag funderar på.

Renovering + portning av topp + ventilsätesjobb.
Schrick kam.
M5 spjällhus.
Lättning + balancering av vevpartiet, vevaxel, stakar + svänghjul.
Högkompskolvar om det finns till M30 motorn.
Annan sprut/tändning om ekonomin klarar av det ?

Ni får gärna komma med tips å förslag.
Målsättningen är att kunna plocka ut närmare 300 kusar.

Har aldrig sugtrimmat en motor så jag får väl ta kontakt med nån som är duktig på BMW motorer, några förslag?

Kan man flytta upp varvstoppet till 7000 rpm utan att stakarna ger upp eller nåt annat?
Hello Nasty!
Nja man ska väl vara lite sparsam med att varva för mycket vill man att det ska hålla lite så får man nog nöja sig med 7000rpm, men visst går det att varva mycket, det beror ju på hur mycket lättare man lyckas göra dom rörliga delarna i motorn inte att glömma att balansera hela paketet.

Håller själv på o bygger motor med spjällhus från M5, men jag bryr mig nog inte om att lätta o balansera underdelen tror nämligen inte att det finns så mycket att hämta i hk.

Vissa varvtal så vinner man garanterat mer (höga) men ska man köra gata så, nja smaksak vad man vill ha för betende på motorn.

Jag kommer decka blocket, fräsa kolvar för ventilerna, en redigt vass kam mer än 60gr. vassare än org. med rejält lyft, kanalerna blir nya (plastar och slipar upp nya).
Kompförhållandet kommer ökas ev. upp till 11.5:1 (vad nya M3 har)
Underdelen som jag sa innan kommer nog bara renoveras, detta är inte klart än så vi får se. (kolvarna kommer ändras)

Vad detta kommer ge vet nog bara gudarna, mitt mål är att ge M3 o M5 en match.

Med tanke på vikt osv så borde detta inte vara omöjligt.

Styrsystem är jag inte heller helt hundra men ska nog ge SMT6 ett försök kostar ju bara 3500-4000kr och jag kan plocka bort luftmängdmätaren med detta system så det borde funka.

Med lite tur så kanske ca: 350hk 400Nm men jag är nöjd bara jag kommer över 300hk.
Ev. så kanske det blir en blå tub och ett klistermärke, NOS på bagageluckan.

Undersöker om motorn klarar av det, själv är jag väldigt tveksam över vad kolvarna klarar efter man fräst ur för ventiler.

Är det någon som har förslag på vad man mer kan göra så skriv.

Mvh/Henrik

He he, snacka om att M3 å M5 grabbarna skulle få haksläpp om en gammal M535 E28 skulle kunna hänga av de..
Vilken skön känsla det vore.

Ja som sagt, jag ska nog prata med nån trimfirma som kan BMW bra så får man se vad som krävs för att kunna plocka ut 100hk/L

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det finns en här på forumet som heter Christer Lundman (både i verkligheten och som nick). Han har koll på detdär med M5-spjäll och M30-motor. Har nämligen just en sådan kombination.
Om du skickar mig ett mail på claes.haglund@home.se så kan jag maila över ett telefonnummer och mailadress till honom om du inte hittar honom här.
Tror att hans bror tillverkade adapterplattor, men jag är inte helt säker.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det jag menade var alltså att jag kan maila hans telenummer och mailadress till dig om du mailar mig. :)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
du kan maila mig på oktan120@hotmail.com
Paap Reeder
Hej!
Min M535:a chipade jag -92 vid 9500 mil med ett MNord- chip + kam m m varvid bl a varvstoppet lades på 7200.
Säkert mer än 50 ggr har varvstoppet utlöst och i regel växlar jag vid strax över 7000 om det skall bära iväg. (Om stoppet utlöser förlorar man en jäkla massa tid)
Nu står vägmätaren på 40000 mil - No problems med att stakarna skulle kröka sig.

MVH /// Paap R
Hello Nasty!
Paap

Kunde Motor Nord ändra varvstoppet?
Fan då ska jag ringa till BSR o kolla upp om dom inte kan ändra mitt chip till minst 7000rpm (kan inte ändra det med SMT boxen)
Det är ju lite hk att hämta ju mer man varvar, många bäckar små kan ju bli en å som vi brukar säga....

Mvh/Henrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.