AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.418

Byta ut Bmw original bandare med Harman Kardon?

Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Har en 328:96 med Bmw original bandare och harman Kardon system.
Vill sätta i min Pioneer Mp3/Cd spelare i den.
Något problem med att byta?
Ska oxå koppla in en låda med slutsteg m.m
Hört att det kan vara krångligt när det sitter Harman Kardon grejor i bilen, stämmer detta?

Pajo
Daytona
Det enda du behöver är ISO-kabeln som ska gå från bilens stereouttag till Pioneer stereon sen är det bara att dra sladdarna och koppla in det du ska ha.

Det är inte mer krångligt bara för att det sitter HK högtalarsystem i bilen. Högtalare som högtalare.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hur Harman/Kardon-systemet är uppbyggt vet jag ej, men det är möjligt att det inkluderar ett flerkanaligt slutsteg med aktiva filter. I så fall kan det bli problem om man vill byta högtalar element. Dels kan delningsfrekvenserna passa dåligt till de nya elementen, dels kan nivåjusteringen elemenetne emellan stämma dåligt, eftersom känsligheten för diskant/mellanregister/midbas kan skilja sig i det nya systemet jämfört med H/K.
Detta är bara allmänna synpunkter, då jag som sagt inte vet hur H/K-systemet är uppbyggt.
Tar du ut signal före ett eventuellt befintligt slutsteg och drar den till ditt eget slutsteg kringgår du dessa problem.
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
hoppas det är så lätt =)
Tackar.

Bmw följer inte utvecklingen.
Bmw leder den =)
No
5.161
Nockenwelle
Ja, har Pioneermaskinen lågnivåutgång, kanske rent av en dedicerad subwooferutgång, så är det ju inga svårigheter alls om du nöjer dig med en baslåda med tillhörande slutsteg.
Det är ju ganska vanligt med lågnivåutgång på Pioneers modeller.
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Tänkte trycka in den här i bmw:n

Länk

Bmw leder den =)
No
5.161
Nockenwelle
Ja, med den apparaten har du ju full frihet att behålla eller ta bort vilka delar du vill av originalsystemet. Jag har aldrig lyssnat på Harman/Kardon-systemen som BMW monterar, men H/K är ju i alla fall duktiga på att göra hem-HiFi. Om det är värt att behålla delar av det, eller hela, kan jag inte säga. Med Pioneer-apparaten har du ju möjlighet att bygga ut systemet efter hand. Till att börja med kan du ju installera en sub, som får signal via en av Pioneerens RCA-utgångar. Tycker du sedan att framsystemet inte hänger med, ja då kan du ju skaffa nytt slutsteg och nya högtalare fram.
Kolla bara att det är BMWs normala anslutning till bandaren i fram (troligen har de ingen annan bara för att det är ett H/K-system, men för säkerhets skulle är det bäst att ta reda på det), så att Pioneermaskinen kan kopplas in via en ISO-adapter.
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Har kopplat in min pioneer cd nu.
Cd funkar men får inget ljud i högtalarna, måste man ändra på högtalarsladdarna?

Bmw leder den =)
No
5.161
Nockenwelle
Om det inte hörs ett knyst ur någon av högtalarna skulle jag misstänka att det inbyggda slutsteget i H/K-systemet inte får någon remotesignal. Det var några år sedan, men jag fick just det problemet vid en installation i en E36 med original HiFi-högtalarsystem. Jag använde en ISO-adapter mellan en Pioneerapparat och bilens ordinarie kablage. Det visade sig att just remotekabeln inte stämde, så jag fick koppla den separat.
No
5.161
Nockenwelle
Kolla om det finns en vit kabel i originalkablaget från huvudenheten. Om jag minns rätt går den till antennförstärkare samt remotetillslag för slutsteg. Det bör ju ha följt med ett schema över kablaget till Pioneer-apparaten. Där skall det framgå vilken kabel som är remote, se till att den matchar motsvarande på BMW. Jag har för mig att jag blev tvungen att koppla detta förbi ISO-adaptern.
No
5.161
Nockenwelle
En till sak, om du är osäker över vilken kabel som är remoten kan det vara bäst att använda en säkring på högst 1 A om du provar dig fram. Det vore ju tråkigt om du brände din nya Pioneer.
Jag har kvar en Haynes för E36 och där fanns följande uppgifter från ett kopplingsschema:

Högtalare fram vänster + : gul/röd
Högtalare fram vänster - : gul/brun
Högtalare fram höger + : blå/röd
Högtalare fram höger - : blå/brun
Högtalare bak vänster + : gul/violett
Högtalare bak vänster - : gul/brun
Högtalare bak höger + : blå/violett
Högtalare bak höger - : blå/grå
Jord: brun
Remote: vit
12 V: röd/vit
12 V från tändningslås: violett/svart
Från ljusomkopplare: grå/röd
Hastighetsmätarsignal: svart/vit

Om dessa färger finns med på kabelstammen som går till originalstereon så kan du ju se hur det stämmer med Pioneer-apparaten, enligt det kopplingsschema som skall ha följt med..

Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Tack nockenwelle.
Ska prova koppla in remoten senare idag =)

Bmw leder den =)
Har EXAKT samma problem. Funkade det med remoten?
Testade själv nu och det löste problemet galant.
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Har fått ljud i mina högtalare nu.
kopplade in en sladd som det stod remote control på, tror den var blå/vit.

Bmw leder den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.