AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
486

Bästa andrahandsvärdet?

Hej! Är snart billös. Planen är : köpa en bil (BMW!) och behålla denna ca 1- 1 1/2 år och därefter kanske, kanske, köpa en ny!
Jag vill rådfråga er experter om vilken BMW som är mest lämplig att köpa fram till mitt "nyköp". Jag söker en bil som kostar max 200K, gärna klart mindre. Den måste ha acc, farthållare, metallic und so weiter. Försäkringen får inte kosta skjortan.
Den viktigaste aspekten är alltså andrahandsvärdet! Om bilen sjunker mycket, minskar möjligheten att köpa en helt ny bil.

Har funderat på en 523 typ 98 eller 99. Vad tror Ni? Vilken modell bör jag satsa på. (Vill inte köpa någon "burk", 18 månader är en för lång tid att ratta en skrothög..)
Jag kör ca 2.000 mil per år och behöver ingen praktisk och rymlig bil.. En coupé kanske håller värdet bättre??

Hej,

E46 coupe bör nog hålla priset bättre än en 523a skulle jag tro, men kan ha fel. 7 och 5 serien håller nog minst tyvärr ifall du inte köper en riktigt sen modell o d får man nog inte för max 200000kr.

Mvh/Soki

7 serie träff 26e Juli Länk

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja Coupe:erna är väl bättre.. Cab är väl bäst... sen så Är även Touring bra mycket bättre än Sedan som jag fattat det!.. Är jag dig skulle jag kika efter en 325Ix Touring.. den TROR jag kan ligga i din prisklass och säkerligen har ett bra andrahandsvärde inbillar jag mig!

______
I väntan på ekonomi för nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
Cabbarna e ju klart bäst men du får ej loss någon för 200 000kr ifall du inte kan tänka dig en E36a förståss. Touringen tror även jag blir lättare att sälja än en sedan speciellt E39an.

Mvh/Soki

7 serie träff 26e Juli Länk

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja precis som Soki säger så!! Touring är nog det kort du ska satsa på... Skit i samma om du inte behöver platsen. Men andra handsvärdet är bättre! och så tycks det som sagt vara lättare att sälja en Fräsch Touring.. Dom växer ju inte på träd heller!

______
I väntan på ekonomi för nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
-BeeMWe-
Skulle påstå att M535 E28 håller sig bäst i pris nu. Fast den har juh inte allt godis :)
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Håller med om att 3-serien står sig bäst. Sen blir ju värdeminskningen mindre om inköpspriset är lågt. Å andra sidan ökar ju reparationskostnaden om bilen har några år på nacken. Köp en e46, finns hur många som helst mellan 100-200 kkr.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad du än väljer så kommer troligtvis skillnaderna vara marginella efter ett år. En touring kommer redan nu i inköp vara dyrare än en sedan och du kommer kanske i rena pengar inte kunna sälja den med lika stor marginal när du säljer. Dvs köper du en modell som är dyrare än den andra nu så kommer förhållandet vara likadant efter 1 år fast det kommer skilja mindre i rena pengar.

Köp en bil du trivs med, dvs köp inte en touring bara för att du ska tjäna pengar om du egentligen vill ha en coupé. Förlora pengar kommer du göra hur som helst, tyvärr.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
En 325i cab 91-92 för ca 60 tkr tror kan bli en mkt billig och kul bil som du dessutom kan entusiastförsäkra om du uppfyller villkoren. Helt ok även på vintern om du vill. kanske inte världens modernaste och svårt att hitta en med ACC men man kan inte får allt. Värdeminskningen torde bli minimal. Alternativt kolla på www.kvd.se och försök sommarfynda. Mvh
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
För fyra år sedan kunde jag köpt en -97a MRoadster för 219000:-...och det är vad den är värd fortfarande! = Bra investering.

Annars: en 325 cab e36 för 100 papp, dock svårsåld senare.

Det mest förnuftiga valet är nog en faceliftad (-02a) 320T/325T med "rätt" utrustning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.