|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har koll på hur pass bra rostskydd E46 har? Om det är förbättrat eftersom BMW har fått en hel del kritik för just detta. Bör man tilläggsbehandla om man har tänkt sig att ha bilen i 10 år? | |
|
Är nog helt ok, skandal annars... Ska man behålla bilen tycker jag inte att det är korkat att kosta på sig en behandling. Ett bra grundskydd försämras med tiden. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Rostskyddet verkar vara bra (om man nu kan säga det efter att bilen funnits i 5 år?) men lacken är lite snål på sina ställen. Motorhuvens insida är dålig på många, lacken kan släppa längst fram mot grillen (på insidan) vilket gör att det ser ut som en tapet som har släppt från underlaget som fladdrar där. Fick en pytteliten skada på min baklucka, precis vid kanten av listen/handtaget. Efter en tid så hade lacken börjat släppa även där. |
|
|
Det finns en undersökning i Vi Bilägare nr15 2000 där rostskyddet hos 100 nya bilar bedöms. Rostskyddsbedömningarna är gjorda samtidigt som ordinarie biltester av modellen. Man har använt fiberoptik och gått in med kameror i hålrum för att bedöma hur bra skyddet är. Galvanisering, vaxbehandling, tätning med lim mm har utgjort underlag för bedömningen. Skalan är: Icke godkända, Godkända, Väl Godkända och Mycket väl godkända. Över hälften av bilarna får IG! (mest japanska, franska och amerikanska bilar). Ca 20 får G, ca 15 VG samt ca 15 MVG. De två BMW-modeller som är testade är en 318 -98 och en 528 -98. Båda får VG. Vi Bilägares kommentar om BMW: "Mycket bra galvaniserad och omsorgsfull behandling i hålrummen. En liten konstruktionsmiss, de bakre bakhjulskanterna samlar smuts." Så relativt andra nya bilar är BMW bra behandlad, ett tips kan ju vara att vara lite extra noga med att spola rent i de bakre hjulhusen när man tvättar bilen. |
|
|
Tack för inläggen, precis det jag var ute efter :) |
|
|
All info fanns visst på Vi Bilägares hemsida. Det är bara att välja bilmodell så finns det mer information än i min gamla tidning. Även nyare BMW-modeller är testade, X5 verkar vara bra. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om en bil börjar att rosta överhuvudtaget innan (synliga rostskador)rostskyddsgarantin gått ut, är det mycket undermåligt rostskydd, och det finns flertalet exempel på på både E39-E46. Trots att BMW varit goodwillgenerösa, så är också det ett tecken på att rostskyddet är undermåligt. 6 års garanti är inte mycket att hurra för idag speciellt på en så pass dyr bil. Så Vi bilägares bedömning i detta fall ger jag inte mycket för. (Som i mycket annat som dom ger utlåtande om) Visst är det viktigt att hålrumen är bra rostskyddade, men det är ju ingen vidare reklam när det är synlig rost istället. ///MVH Hasso Länk |
|
Rostskyddsgarantin på BMW är väl kortast på marknaden? Men något de i alla fall ska ha credit för är att det verkligen går att utnyttja garantin, till skillnad från de flesta andra märken som ställer fullständigt orimliga krav för att den ska gälla, t.ex. Fåård. __ Länk |
|
|
Viktigt att tillägga är att ViB undersökning inte inkluderar lackeringen på något sätt. Det är ju mycket svårt att bedöma hur lacken på en ny bil kommer att stå emot rost. Håller med om att det ser väldigt tråkigt ut med rost på synliga ställen. Kan nog hända att miljöregler mm kan göra att det experimenteras med nya kemikalier i billacker, mer eller mindre bra för rostskyddet. Är det stenskott, skärmkanter, lister eller hur har rosten börjat på E39 och E46? Tvätt och vaxning är annars det enda man kan göra för att fördröja rost på sådana ytor. Någon form av kompletterande rostskyddsbehandling är mest till för att förbättra i hålrum och under bilen. På dessa områden tror jag att ViB undersökning är relevant. Tilläggas bör att det finns bilar som är rostiga inne i hålrummen redan när de är 1 år gamla, denna rost kommer inte att bli synlig på många år, men när den upptäcks är det mycket svårt att åtgärda. |
|
|
nils_gbg: I ett par fall har det iaf handlat om galvsläpp __ Länk |
|
|
Håller med Hasso och wolv här. Vet minst tre här på forumet som har haft problem med rost på sin E46, inga enorma rostfläckar, men fult synliga angrepp! Detta är inget annat än en skandal! En bil som ny kostar över 300 000:- ska INTE rosta! Det är otroligt att ett "premiummärke" som BMW bara erbjuder 6 års rostskyddsgaranti, medan exempelvis VW har 10-12 år och Mercedes-Benz 30 år. Jag kan ju bara hoppas att skyddet förbättrats på de senare årsmodellerna. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.