AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.415

E39 som kokar

de
16
dengroth
318 i -87
525 i -01
I bilkö idag (vägarbete) börjar min 523 -98 att koka. Inga problem när man kör efter att den svalnar utan det tycks bli när den står still. Hittar inget om detta på forum på denna modellen. Tips för felsökning?

Mattan
Förmodligen din fläktkoppling som e på bommen.

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Varning på att köra med bilen flera gånger och låta den koka, motorn är gjord i aluminium och toppen kan slå sig vid värme. Kolla även vattenpumpen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Eftersom din bil går att köra med när den väl svalnat så tyder det på att det är bra cirkulation av kylarvätska i motorn = vattenpumpen funkar som den ska och att termostaten inte heller har hängt sig i sluten läge eftersom vattnet går ut till kylaren.

Om tempen går upp när du står still med motorn igång kan det bero på att den kylarvätska som kommer ut i kylaren inte kyls ner tillräckligt innan den går in i motorn igen.

om du har AC så tryck igång AC:n... går tempen ner då?

När man trycker igång AC:n så drar en el fläkt (på andra sidan kylaren) igång och kyler och om tempen då går ner så indikerar det att kylarfläkten inte kyler tillräckligt, vilket bl a kan orsakas av en trasig visko-koppling.

Är det däremot så att motorn går varm när AC:n är på och sedan kyls när man stänger av så kan det bero på att det är el-fläkten som inte går igång tillsammans med AC:n. Då kan det bero på en säkring eller trasig el motor eller liknande.

Har du nyligen bytt kylarvätska så kan det även vara luft i systemet.

Min bil kokade igår... Tack vare NFS så lyckades man rädda toppen och kom undan med en v-pumps byte.

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kolla termostat, v-pump och elfläkten. Nått av dom 3 sakerna är det rimligtvis.
//Marin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bör vara fläktkopplingen som inte nyper till om det enbart är vid stillastående, den är inte elektrisk utan det är en viskokoppling.
den elektriska är den som sitter framför kylpaketet och räknas som kondensorfläkt och ingår i Ac systemet är styrd via acsystemets trycksensor bla.annat,

///MVH Hasso
Länk

de
16
dengroth
318 i -87
525 i -01
Felet har ändrat karaktär. Det uppkom såsom jag skrev, gick alltså problemfritt att köra hem sedan motorn svalnat, den höll rätt temp. Vid nytt försök att köra så blir motorn tyvärr för varm snabbt trots att jag kör. Det pyser ut ånga bredvid expansionskärlet trots att temp-mätaren inte gått in i det röda fältet.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
hasso:
det var det jag menade, jag kanske uttryckte mig lite kryptiskt...

kylfläkt - visko
kondensatorfläkt - elektriskt.

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Luft i systemet i termostathuset, termosten öppnar inte utan vatten.Då blir det högt tryck i kylarslangarna och kylaren pga ingen cirkulation. Lufta ordentligt se instruktioner i mektipset.
Länk

///MVH Hasso
Länk

de
16
dengroth
318 i -87
525 i -01
Tack Hasso för svar. Räcker det då att lufta, eller är luften i termostathuset en följd av något annat fel ?

de
16
dengroth
318 i -87
525 i -01
Ursäkta tjatet om detta. Kommer nu ihåg att förre ägaren (jag köpte bilen för 4 mån sedan av handlare) berättade att bilen läckte ut kylarvätska om man fyllde till märket i expansionskärlet. Han hade dock inte haft några problem med funktionen. Kan detta ha varit tecken på något fel som nu i sommarvärme och bilkö ger sig tillkänna? Vore ju bra för mig för om jag kan visa att felet fanns före köpet så får ju vår auktoriserade BMW-återförsäljare stå för reparationen. Bilen har gått 6600 mil (?).

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om det är ett följd fel av att det läckt och fattas vatten tidigare så kan det stämma.Det viktiga är att få i fullt med vatten oc se till att termostaten öppnar ordentligt. Det räcker att det fattas en halvliter vatten i systemet så blir det luftfickor som till slut hamnar i termstathuset, varvid termoststen inte öppnar.
Om du får ordning på den termostatfunktionen, så kan du börja kolla efter div andra fel såsom fläktkoppling mm senare.

///MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.