AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
473

Koppla ur tempmätare?

Fi
31
Filip
BMW 316 Compact -98 E36
Frågan är om det är farligt att koppla ur tempmätaren på min bil? (ser sign)

När jag bytte hela toppen så fungerar inte tempmätaren längre. Står på kallt en stund för att sedan flippa över till max läge konstant. (troligtvis givaren på toppen?)

Lite jobbit att se den på rött jämnt när man kör. Jag har mätt upp allt så det är ingen fara för att den visa "rätt".

BMW - När du älskar köra
Bj
143
Bjarne
525i -91
Det är ju inget som händer om du kopplar ur givaren. Men varför inte byta den?
Vad tror du händer om något blir fel när du kör och tempen går upp utan att du ser det på mätaren? Min gissning är en stormkokning och en skev/sprucken topp.

En topp brukar inte vara det roligaste/billigaste att åtgärda så mitt råd är - byt givare och se till att tempmätaren visar rätt!
Fi
31
Filip
BMW 316 Compact -98 E36
Hej

Tack för ditt svar. Problemet är att den sitter så illa. Måste lyfta bort insuget. Har någon ett smart sätt att byta tempgivaren utan att riva något. Specialverktyg?

BMW - När du älskar köra
ormen
Du behöver bara plocka av övre delen av insuget för att komma åt givarkontakten, inte jobbigt alls, då kan du samtidigt passa på att byta små bränslerör av gummi under den, som förr eller senare spricker (vanligt fel).

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
ormen
Det är nog det sista jag skulle göra mot en puffra, att låta den rulla utan tempövervakning.

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.