AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
852

Sonax Pro Wax, hållbarhet?

Hej!

Stod efter jobbet igår och vaxade min pärla!Kom då och fundera på hur länge vaxet håller(använder Sonax Professional Wax)!
Kollade på flaskan och läste att det höll länge emot schamponering!

Nu undrar jag om det är någon som vet exakt hur länge det håller?Finns det något sätt att avgöra det?

Sedan har jag ett problem till som jag likagärna kan dra upp i den här tråden!Jag har fått några irriterande vita märken lite varstanns på lacken!

Det är vita fläckar och det ser ut som det är någon avlagring på något sätt som har droppat på bilen döma av hur de ser ut!

J-ligt irriterande att ha dessa märken på bilen när man har vaxat och gjort den fin!

Ska man ta någon typ av polermedel eller rubbing på fläckarna?
De befinner sig mest på motorhuven och lite på framskärmarna och på taket!

Tacksam för hjälp då dessa fläckar börjar störa mig mer och mer!

An assault on a man's BMW is like an assault on the man himself!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Kan fläckarna bero på natur/bioavfettning?

__
Länk
Njaae,har inte använt avfettning så högt upp på bilen!

//Ja, jag vet vart sökfunktionen finns!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Min erfarenhet är att prowaxet har en rätt bra hållarhet. Det bästa sättet att avgöra ditt wax kondition är att dra fingret försiktigt over en ren lack. Är det "lent" så finns det fortfarande ett waxlager.
Angående dina vita fläckar tror jag som wolv, det är antagligen intorkad avfettning. Kör ett varv med cleaner eller waxpolish.
Funkar för mig.
akta dig för supertvätt...
Det kan t.o.m. ta bort lackförseglingen

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur länge waxet håller, är ju helt beroende på hur du använder bilen och hur ofta du tvättar och med vad du använder när du tvättar. Hållbarhet är i allafall bra tycket jag om man lägger på waxlagret direkt efter poleringen med waxpolischen, vilket jag gör till vintern.

///MVH Hasso
Länk

tvättar med ett visst bilmärke orginal schampo :)!

kan tillägga att bilen omlackerades i oktober förra året, är det något jag behöver tänka på när jag ska ta bort fläckarna??

ant
De där vita fläckarna har uppkommit på min lack också efter användande av Sonax Pro produkter.
Det har gått tre dagar sen jag polerade lacken och efter det så uppstod fläckarna. Inte ens en tvätt har förekommit sen det att jag polerade.
Waxpolish och sedan vax på det är vad jag har använt mig av.

Jag ska göra om proceduren och låta det "härda" ett tag innan bilen får komma ut i väder och vind. Får se om det återuppstår.

======
Min bil:Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är vanligt att en bil som är nyvaxat och inte tvättad, som kommer ut i regn och regndopparna får torka blir vit prickig.
Kommer inte ihåg förklaringen till detta , men jag har läst den nånstans.

///MVH Hasso
Länk

As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Prova en riktigt bra cleaner ex.vis Turtle Cleaner. Det måste vara en ren cleaner ingen polisch eller combivax. De vita fläckarna kan vara beroende av din kulör på bilen. Det låter på problemet att du har en röd bil.
Det är bara att gno........
Tyvärr så håller en normal vax inte så länga, den mattas även av bara luften utan att tvättas matt.
ant
Ja gno får jag göra.. Denna gång ska jag gno lite extra och låta bilen stå i garaget en tid innan den får komma ut. Förhoppningsvis återkommer fläckarna ej.
Jag får köpa mig en flaska Sonax Pro Cleaner också, jag tyckte den kändes onödig då lacken är relativt fräsch.

======
Min bil:Länk
ok, tack för tipsen, ska alltså köpa en clenaer och gnugga lite på fläckarna!

får bli i veckan nu för nu börjar dom störa mig som f-n!

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.