AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.233

urtrampningslager skrammlar

Hejsan... mitt urtrampningslager har börjat skramla.. eller jag gissar på att det är det ialla fall för om jag står still på tomgång utan nertryckt tomgång så skrammlar det under bilen o trycke jag ner den så slutar det.. Är detta någon fara? Kan kopplingen lägga av när sånt här händer?

12 tums ratt e MANLIGT :)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det kan ta en vecka och det kan ta ett år innan lagret skär... Svårt att säga (har varit med om båda fallen), men du vinner inget på att skjuta upp det.

När lagret väl skär så kommer du att få krossväxla vilket inte är så jätte skonsamt för lådan.

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Urtrampningslagret låter när man trycker IN kopplingen, låter det med uppsläppt koppling så är det bottenstocken i lådan som för oväsen. Det finns mycket teorier om det här, men av egen erfarenhet + vad de erfarna mekarna säger så tror jag på lådan.
Jag tycker nog att du skall åka in till en verkstad så de får lyssna på bilen, så olika som alla säger här på forumet kan det inte vara lätt att ställa diagnos på bilen.

Det har diskuterats flitigt här på forumet:

Länk
Länk
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Håller med Greenberg... jag måste ha missat att det lät när du släppte upp pedalen...

urtrampningslager låter när man trampar ner pedalen..

fel av mig.

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
jocker18@home.se
jag hade att det lät med uppsläppt koppling, brydde mig inte om att kolla vad de var, för både låda å koppling bytte jag istället, en låda från skrot och en ny koppling :)

Man kan ha roligt även med 525ór...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har samma fel på min 3.0S! Och jag är säker på att det inte är bottenstocken som det är fel på!
Jag har upptäckt att det låter mest när jag åker långsträckor!
Det slutar att skramla när man kopplar ur!
Det skramlar mycket mindre/inget alls över 2-3000 rpm!

Det har låtit mer eller mindre i 1500 mil men sedan ett par månader tillbaks är det helt tyst!

Om det är bottenstocken (på en 4-växlad låda) borde symtomen vara:
- oljud på 1:an, 2:an och 3:an men inget alls eller väldigt litet på 4:an för då belastas inte bottenstocken
- mer oljud vid hög belastning på motorn
- det är mer sannolikt att det maler än att det skramlar

Jag tänker köra vidare ett tag till utan att byta så får jag se hur jag gör!

Per L
Okej detta va inte enkelt att tolka... men jag kan ju säga att de ej skramllar på högre varv utan låter mest på tomgång.. Det låter dock inte alltid utan bara i bland men men kom med mer förslag
Tack så länge

12 tums ratt e MANLIGT :)
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
På morsans o farsans gamla 245:a satt det ett sletet urtrampningslager i. Det skramlade när man släppte kopplingen, och inte när man tryckte ner. Detta körde dom med i 20.000mil!
Ja, tjugotusen! :) :P

MVH: J

Beat My Wagon
Paap Reeder
Hej Tobbelito!
Det är bottenstocken.
Har "god" erfarenhet av detta på min M535:a från den tiden jag hade en manuell låda i den.

Jag bytte till Castrols specialolja för detta (minns nu inte vad den hette men ring dem).
Det blev 70% tystare.

Min rasslade i säkert över 10000 mil innan jag satte dit en 4hp22.
MVH /// Paap R
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
HEJ
Jag hade en 325:a -91 som lät likadant, det var lagret på utgående axel i lådan som skrammlade...
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det finns ytterligare en skrammel-källa. På en gammal lamell kan dämpfjädrarna bli så ihopslagna med tiden att deras förspänning försvinner. Då skramlar de när motorn står på tomgång med friläge i och kopplingen ej nedttryckt. Så det behöver inte bero på bottenstocken, även om det givetvis också kan vara orsaken.
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
För 6000 mil sedan, när jag köpte min bil, så skramlade det från urtrampningslagret... Kan även ha varit lådan som lät, men det tystnade efter ett tag och det har varit tyst sedan dess. Dock har ljudet kommit tillbaka någon enstaka gång när man kört långt/hårt.. Så du kan nog räkna med att din koppling håller ett tag till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.