|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag har funderat lite kring Långversionerna på 7-serien (E32 & E38) Man ser ju som bekant många L versioner ute på vägarna och jag har själv kört båda versioner och nu till min fråga. Hur kom det sig att just du köpte en L? Jag personligen tycker nämligen att det är trevligare att köra "normal-versionen" (iallafall i högre farter) och utrymmes-mässigt så sitter jag som är 2 meter fint i baksätet redan på normalmodellen. Varför väljer man denna långa modell? De flesta man ser köra 7-serie är ju inte direkt barnfamiljer utan snarare ofta 1-2 personer som sitter fram. Detta skriver jag inte för att hävda att nån version är bättre på något sätt för min upplevelse vid körning kan bero på ett just den L jag kört inte var som dem borde, jag vill heller absolut inte reta någon utan är endast nyfiken på hur du resonerade när du valde din bil. Mvh John | |
|
När jag köpte min 750i ville jag ha ett exemplar med så mycket utrustning som möjligt, och Lang-modellerna har ju alltid utökat skinn, elstolar bak och nivåreglering från fabrik, alltså bestämde jag mig för en sådan. Sedan är tycker jag faktiskt att den korta E32an känns lite trång i baksätet, iaf om man gillar att åka med stolen långt bak vilket jag gör. Samma sak gäller E38. Sedan är det ju alltid kul med elsätena bak, det tillhör inte vanligheterna, och alla som åker med i baksätet kommer garanterad att bli mycket impade. Hur som helst tröttnade jag ganska fort på att köra omkring i min långa limosine, de korta modellerna är som sagt bättre att köra och snyggare att se på, och jag som ofta parkerar i stan märkte snart att L-modellen är avsevärt mer bökig och otymplig att fickparkera. Nu när jag återigen funderar på att köpa en 7-serie kommer det garanterat att bli en kort modell, om jag inte skulle snubbla över rena fyndet. En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
|
Mer prestige ;) Jag (Vi) har den som familjebil. Har två ungar på 5&7 år somsitter som kungar där ibak. Ställbart baksäte, mer option överlag som "standard" för bla. baksätespassagerare samt det avgörande extra utrymmet var en av anledningarna till att jag prioriterade en Lang isf. den vanliga. Tycker inte att den har någon sämre gång på vägen än den vanliga vad jag hittills har upplevt. Kan verkligen rekomendera denna överdådiga långfärdsvagn. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk |
|
| Konstig fråga kanske, men kan man fälla baksätet i en 7-serie? :-) | |
|
Nix det kan man inte. Har du behov av det ? Utökat skinn är väl inte standad i L modellen. Kanske i 750iL men inte i 740iL ivf. Jag är 189cm lång och tycker inte att jag ärligt kan säga att jag sitter bra bakom mig själv i en vanlig E38 och definitivt inte i en E32. Men hur ofta gör man det ? :) Mvh. Patric Min E32/38:a Länk |
|
|
Lang versionerna har oftast bättre utrustning och så härligt bakutrymme.=) Nästa blir nog en Lang ifall oavsett märke. Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
Jag är 2m lång vilket gör att man i en normal bil aldrig kan sitta bakom mig några längre sträckor. I E32:an var det maxlängd på 1.60 för att få plats bakom mig. Det gjorde den i praktiken 3 sitsig vilket faktiskt var lite tråkigt. När man som jag har "extra allt" i baksätet så flockas folk och vill åka bak.. Faktiskt åker passagerarna hellre bak än fram när vi ska någonstans nu :-) Nu var det dock inte för passagerarnas skull jag köpte min iAL utan för den oroligt lyxiga känslan. Det är härligt att åka limousin. Även när man kör. I början letade jag en vanlig och var lite skeptisk när jag hittade denna som var helrätt i allt utom just längden. Men efter att ha kollat in flera L så ändrade jag mig och nu är jag bara supernöjd. Parkering har jag inte sett som något problem. Visst hjälper PDC:n till, det ska jag inte sticka under stol med, men att parkera nästan 5 meter eller lite drygt 5 meter är ingen större skillnad tycker jag. // CLiFF |
|
|
Hej Nja...tycker att benutrymmet bak är tillräckligt på en "vanlig" E38:a, är 188 lång och tycker att jag sitter bra bakom mig själv. Misstänker att de flesta som köper "Lang" inte direkt har nåt behov av det extra utrymmet utan tycker att Lang är lite finare, lyxigare osv...eller? Mvh // Lazze 7-serie Träff 26:e Juli Länk |
|
|
Hur mycket var prisskillnaden på E32 och E38? Var det motivetat om man ändå skall åka mest fram? :) Cliff> OK då är vi 2 på 2 meter. Jo visst man kan inte ha någon lång bakom sig men en normallåpng sitter ok bakom mig tycker jag. Upplever du att din längd har ställt till det för dig innan i dina bilval? Min längd gör att jag inte kan köra MB SL på sommaren :( Mvh John |
|
|
Med 3+ pers i baksätet blir det lite trångt anser då jag. Om jag har möjlighet att välja nästa gång jag byter bil så blir det en lång, garanterat. Det känns lite knasigt med en så stor och fet bil, men som ändå är nästan lite trång i baksätet. Dessutom borde komforten bli snäppet bättre i L versionen pga det längre axelavståndet. Inte att förglömma är imp-faktorn! =) |
|
|
johnjohn: japp, det har begränsat mig. I min E32:a har jag stolen långt bak och måste ändå ha stolen väldigt lutad för att få in huvudet (tyvärr är den utrustad med taklucka vilket stjäl c:a 4 cm i takhöjd). Detta gör att en normal lång man (180 cm) inte kan sitta bekvämt bakom mig i den. Då gjorde jag en helomvändning och var ett tag naiv nog att tro att jag skulle gå att trycka ner i en Z3 (M) Coupé som enligt mig är en av de brutalaste bilar som BMW tillverkat. Det kanske inte är den allra snyggaste, men klart bland de grymmaste. Tanken var att om baksätet ändå inte gick att utnyttja till "vem-som-helst" kan jag lika gärna skippa det. Det kunde jag dock - på ren nysvenska - fetglömma. ..så då föll valet på en lång 7:a istället. Jag förstår att valet inte känns klockrent om man inte behöver extra utrymmet, men för mig var det helt enkelt perfekt. En vanlig E38:a hade för mig blivit som E32:an - kanon för två eller tre men inte för fyra personer. // CLiFF |
|
| Cliff> Jo Z3 är nedlagt sedan länge......Men coupé har jag inte testat.. men det funkar inte heller? Trist.. | |
|
Hoppas ni ser sammanhanget även om det kan verka som att jag är schitzofren med tanke på citaten "Nu var det dock inte för passagerarnas skull jag köpte min iAL utan för den lyxiga känslan" i ena inlägget och "En vanlig E38:a hade för mig blivit som E32:an - kanon för två eller tre men inte för fyra personer" i andra. Poängen är att jag vill ha en bil som är både lyxigt skön och rolig att köra - och finns det ett baksäte så ska det gå att använda, annars kan det lika gärna vara. // CLiFF i ordförvrängartagen |
|
|
Johan_S: Imp-faktorn? För min del så har jag aldrig impats av iAL då jag tycker att iA är klart snyggare utvändigt, men invändigt är en annan sak.... iA är väl då rakt inte trång i baksätet det är väl att ta i, jämför med de flesta andra bilar... Mvh // Lazze 7-serieträff LÖRDAG 26:e Juli Länk |
|
|
Lazze: Trångt/inte trångt bakom föraren = definitionsfråga, framförallt påverkad av förarstolens position och lutning. Om vi ses på lördag kommer du säkert lättare se det ur min synvinkel :-) // CLiFF |
|
svardska |
längre hjulbas = mjukare gång på vägen |
|
svardska: "längre hjulbas = mjukare gång på vägen"....jo du jag kan tänka mig hur den gungar fram :DD // Lazze Länk |
|
|
Lazze: Syftade givetvis främst interiört angående "imp-faktorn", men tycker inte den tar skada av längden exteriört heller. Det ser ju bara lite kungligare ut. Trots allt är det ju bara 10 cm som skiljer. Tycker även, som sagt, att det är tråkigt att folk som är så imponerade över alla finesser och allt möjligt, fakiskt ber mig dra fram sätet för att det ska bli mer plats ibland. Då är jag "bara" 1.84cm lång. När man ändå har el-stolar bak, snyggt skinn, speglar, lysen och komfortabelt som tusan i baksätet, så känns det som vansinne att inte ha de extra centimetrarna. Svardska: Då inbillar jag mig inte.. ! =) |
|
|
Lazze: Där har du fel, vikten är nästan densamma har jag för mig! Föreställ dig att en bil far ner i ett gupp med framhjulen. Ju längre från "gupp-punkten" du sitter desto mindre blir rörelsen vertikalt - alltså blir komforten högre. Samma sak gäller de som sitter i framsätet, fast då när bakhjulen når guppet. Har själv provat köra L versionen några gånger, och det känns som om den jämnar ut vägen på ett annat sätt än den jag har nu. |
|
|
Med shadowline som tillval så ser man nästan inte förlängningen. Cromelisten som går runt sidorutorna bidrager främst att man ser längden. Grannen som har en 740iA tänkte inte på att det var en iAL för än han öppnade bakdörren på min. 14cm gör sig bra på rätt ställe dvs. baksätet. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk |
|
|
Johan_S: Jag ska inte babbla för mycket jag har ju bara sett Lang på avstånd, vore kul att provåka...jag kanske blir impad :)) // Lazze Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.