|
|
|
|---|---|
|
Vilken funktion har givarna 1, 2 och 3 på bilden på Länk ? Vilken är tempmätare till instrumentpanelen, vilken går till L-Jetronicen och vad gör den tredje? | |
|
Den enpoliga går till instrumentpanelen. mvh BLJ |
|
|
Den med trådarn brun och brun-röd går till L-Jetronic. Vet ej vad den tredje är till extra fläkt? mvh BLJ |
|
|
Tack för svaren, men jag fattade inte om det är ettan eller trean som går till instrumentpanelen. Är det någon annan som kan fylla på med information om den tredje givaren? |
|
|
518 är inte lika min 528. Vad jag har fått fram i koll av olika schemor skall tråden till tempmätaren vara brun-vit. kolla din pos 2 enligt ETK tempgivare / varningskontakt. Vad är ditt problem? mvh BLJ |
|
|
Den ena grå är en termotidskontakt som skall styra hur länge som extrasprutet skall hålla i sig när det är kallt, som i sin tur den bruna känner av vad för temp det är på kylarvattnet. MVH /Peter |
|
|
Aha! Bra tips med ETK:n. Enligt denna verkar det som att 1 är Temperatursensor - vatten 2 är Temperaturgivare/varningskont. 3 är Temperaturkopplingsur. Låter misstänkt likt termotidskontakt, eller hur? Det är alltså viktigast att ettan och trean fungerar. Problemen jag brottas med är att tomgången vandrar vid kallstart samt att motorn går ojämnt och rycker, speciellt märkbart när jag åker långsamt och gasar lite lätt. Då rycker hela bilen så att man tror man ska få nackskador. Detta verkar vara ett ganska vanligt problem, dock. |
|
|
Kolla lugtmängdmätaren, ett vanligt fel på 518 modellerna. Jag skulle kanske också göra en ventiljustering men först innan allt ....kolla slangar mm för eventuella läckage. MVH /Peter |
|
|
Jag har bytt luftmängdsmätare men jag är inte säker på att den nya fungerar. Se Länk Ventilerna slamrar och jag har tänkt justera spelet vid tillfälle, men vad jag har hört så påverkar inte detta hur motorn går. |
|
|
Ventilspelet kan göra att bilen beter sig oroligt på tomgången skall justeras på kall motor OBS kall! Sen tycker jag att du skall kolla tändningen jag hade samma symptom som jag tyckte blev bättre efter en tändinställning, kolla specen för denna ! Även fukt i fördelaren kan vara lurigt! Jag tror att man skall hålla 3000 varv samt vacuumslangar borta kolla antingen på skivan eller fönstret på sprängkåpan, det skall synas en "kula" när tändningen står rätt. Mvh/Peter |
|
| för litet ventilspel brukar kunna inverka på gången i motorn, men eftersom dina slamrar så verkar de ju snarare ha för stort spel. Kan ju iof vara någon ventil som satt sig, sjunkit in i sätet och sitter och "spökar" så kolla det....kolla oxå mittenstiftet i fördelarlocket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.