AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.834

Nån användare av "Toughguard"?

Tjena,

Nån som är rekondare eller vanlig "putsarSvensson" som själv har lagt på Ladegas Toughguard

Hur är tillvägagångs sättet...har nämligen hört nått om att man först tvättar bilen med medel 1 och sen lägger på ett medlel 2 på den blöta bilen och dessa tillsammans gör att man får ett starkt skydd.

Sant / falskt?

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Har bara erafarenhet av Brightgard, eftersom Toughguard inte finns ute i handeln...

Prova att ställa frågan på lahega.se så får du garanterat hjälp av experter. Liknande frågor finns dessutom besvarade redan om man kollar runt lite.

Lycka till.

MVH/PTR
PTR -> Jo, jag vet att dem har ett forum där men dem flesta där verkar ha semester:).

Har du själv lagt på Brightguard och den stora frågan är om du nöjd med den?

Tänkte att nån kände en som kände en annan osv...som känner en rekond som sysslar med denna lackbehandling och kanske fått en skvätt av honom/ henne..?

Frågan är om man överhuvudtaget kan komma över den och vad det kan kosta för både flaskorna?

Sen kan en vanlig putsamatör lägga på den om han har erfarenhet från Brightguard som oxå är ett 2-komp. lackskydd?

Tjena,

Den kostar en slant mer än brightguard. Tror den ligger på ca 1600kr men räcker till fler än en bil. (minns inte summan exakt men mellan 1300-1800)

Jag har inte lagt på den själv ännu men är även jag på gång. Dom verkar ha semester på lahega för jag väntar svar på en tråd nu idagarna men det är tyst just nu.

Mvh
john
Ha
60
Hans69
520i Touring-00
Hej,

betalade 850:- + moms för en omgång Toughgard som skall räcka till minst 2 bilar. Ska vara väldigt enkelt att applicera enligt säljare och instruktion.
PT
351
PTR
Jag har bara testat Brightgard på en begränsad yta och kan inte kommentera livslängden etc än...

Inlägg från andra amatörer har dock varit positiva - så jag kommer att lägga på min egen bil vid tillfälle.

Hade jag lyckats få tag på Toughguard hade jag dock lagt på det...

MVH/PTR
Ha
60
Hans69
520i Touring-00
Hej,

prova att ringa deras säljare på ditt distrikt, det gjorde jag och det var inget problem att få köpa, bara den lilla detaljen att du måste ha ett företag. Om det är ett bekymmer så kan du få köpa en sats via mig, hör av dig i så fall.

Hälsningar Hans 070-5279918
Länk

Länk
PT
351
PTR
Skåne_Jonte: Jag har idag testat att lägga på Brightgard på hela bilen och jag är mycket positiv än så länge. Det var lätt att jobba in de två stegen (Pro Flex med genomfuktade vita Cyclotrissor användes). Avpolering av steg 2 gjordes för hand och var lite halvjobbigt, men jag lät det härda något längre än "nödvändigt" enligt instruktionen. Man skall enligt uppgift inte ta på för mycket då detta bara gör det mer svårarbetetat. Resultatet är att produkten blir rejält dryg. Flaskan på 0,5 l lär räcka till kanske 4 större bilar (?).

Jag har inte haft tillfälle att kolla på lacken ur alla möjliga vinklar och ljus, men den ser glansigare ut än när den var ny (1 år gammal silvermetallic) - vilket ett bra lackskydd bör klara på ett sådan ny lack. Jag polerade först med en mild lackrengöring.

Mitt enda frågetecken är livslängden - den skall ju klara minst 12 månader om man är lite måttlig med kallavfettning och mikroavfettning. Men detta återstår att bevisa.

Återkom med erfarenheter om du lägger på Toughguard!

MVH/PTR

PTR-> Låter ju bra att Du är nöjd än så länge. Du har ju iallafall en tacksam färg på din bil då "flammigheten", som ibland kan uppkomma, syns mindre på din gråfärgade bil.

Har läst att Brightguard ska helst härda ett par timmar då det är en ganska fett medel och har lång torkningstid. Samt det vanliga som du själv skriver att snåla med mängden medel men det är kanske inte det första man tänker på...verkar ju ofattbart lite man behöver.

Vad använde du för cleaner/polish?

Har sett att en del har kört med Sonax Pro Cleaner/ polish innan de har lagt på Brightguard. Men frågan är om det är smart att använda polishen då Lahega hävdar själv att livslängden av lackskyddet kan äventyras?

Hur är det sen när man använder polerings produkter som innehåller sillicon...kan inte detta göra att man får ett flammigt resultat?

PT
351
PTR
Skall härdningen vara efter sista steget enbart? Nu torkar det ju snabbt i värmen, men det satt ganska hårt efter en halvtimme.

Jag skulle hellre använda en ren lackrengöring eller riktigt fin rubbing utan polish (olika firmor har olika definitioner, men en polish kan beskrivas: A polish is normally a non-abrasive product based on a nutrient oil matrix and may or may not have a chemical cleaner as part of the package. Most polishes use fillers to help cover swirl marks.).

Då min lack var i bra skick innan och jag inte hade tillgång till Lahegas moment 17 (som borde vara det naturliga valet) så blev det det mildaste jag hade hemma - Biltemas Metallic Cleaner, som räckte för min lack (innehåller inte silikon eller slipmedel).

Brightgard innehåller inte heller silikon och jag ser faktiskt INGA tecken på flammighet. Visst syns det tydligare på en mörk, men har man oxid kvar etc så ser man det på en ljus med om man tittar noga.
PTR-> Så sant så att man kan få en "flammig" gråfärgad lack men då får man fuska ganska bra med underarbetet.

Själva härdningen som sätter igång EFTER du har lagt på Brightguard är betydligt längre. Om du läser de medföljande instruktionerna så bör du nog inte tvätta din bil på ca 2 veckor efter behandlingen, just för att detta ska härdas.

Ska bli roligt och se om du märker någon skillnad vad gäller att tvätta bilen. Man har liksom fått för sig att bilen blir mer lätt-tvättad då smutsen inte fastnar på samma vis samt den är lätt torkad då vattnet rinner av istället för att pärla sig.

Hur gjorde du när du hade arbetat in de två medeln i varandra och det hade torkat...putsade Du bort det vita pulvret som bildas för hand/ maskin?

Satt det hårt?

PT
351
PTR
Skåne_jonte: OK, jag trodde du menade att det skulle ske en längre härdning INNAN avtorkningen av sista steget. Bilen kommer stå och härda ett bra tag innan jag ens kommer att köra med den och tvättning kommer inte ske på kanske en månad (?).

Jag tillhör gruppen som inte handtvättar så ofta - iställer gör jag regelbundet bilen ren med (speciellt under vintern) högtryck, ev kompletterat med alkalisk avfettning och någon enstaka gång mikroavfettning vintertid. Detta funkar utmärkt då jag inte kör så mycket på grisiga vägar, inte kräver tokputs till vardags och har en tacksam färg...
Jag får återkomma med erfarenheter av hur lättvättad bilen blir och hur livslängden är på skyddet.

Jag torkade av medlet med mjuka polertrasor (typ frotté) och det gick bra, men en del muskelkraft krävdes då det suttit en stund (30 minuter?). Man kan ju också lägga liknande trasor mellan lacken och polermaskinen för att spara in lite jobb.
Har nu lagt påde toughguard och brightguard. Livslängden kan jag inte kommentera ännu men resultatet blev kalas. Det är ju inte själva förseglingen som tar tid utan poleringen i minst 2 steg innan för man vill ju inte försegla en lack som inte är perfekt.

Jag brukar på normalslitna lacker börja med moment 11, sen moment 17 och sen 28 polishen. (lahegas produkter) därefter lägger jag normalt Brightguard. Låter det härda och vaxar under tiden dörrsidor, fälgar mm och behandlar däcksidorna med seritex.

Mvh
John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.