AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
622

Skillnad SMG och vanlig låda

holmis54
Vad skiljer det i prestanda mellan vanlig låda och SMG låda?
Är skillnaden kännbar?
Vilken låda är skönast?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vilket som är skönast är väl en smaksak. Sen vet jag inte vilken skillnad du menar. Jag har ingen direkt erfarenhet av SMG låderna förutom lite stadskörning (den gamla SMG lådan) och kan inte uttala mig. Jag har hört att den ska vara lite långsam men det tillbakavisas av ganska många.

Klart är att den nya SMG II lådan ska vara underbar (växla i stort sätt lika snabbt som en F1 låda).

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag förutsätter att vi snackar E46 M3.
Sport Auto har testat den med SMG II och den var 0,4s långsammare 0-100, 2,4a långsammare till 200 än med manuell låda.

M Gmbh hävdar att den skall vara lika snabb.
Johann

Vet du om Auto Sport hade någon teori om varför den inte var snabbare. Man vill ju gärna tro att SMG i sportläge skulle växla snabbare och vid rätt varvtal jämfört med en människa?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Fanns tyvärr ingen förklaring.

M Gmbh säger att det beror på yttre omständigheter.
Man skall ju vara medveten om att de kan bero på väder och vind eller variationer på bilarna.

Om du kör SMG II i automatläge så kanske den växlar vid bättre varvtal än en del förare men med dein sekventiellt läge så är det föraren som bestämmer precis som med en manuell låda. SMG II hindrar dock nedvälingar som skulle få motorn att övervarva genom att skjuta upp nedväxling tills farten kommit ner.

De förare som gör testerna borde kunna hantera både en vanlig manuell låda och SMG II för att vi skall kunna utesluta mänskliga faktorn men man vet aldrig.
Skall bli kul att se fler tester med SMG II.
Kul verkar den garanterat.
Visst är det väl så att SMGII i displayen ger indikation på när det är "rätt" tidpunkt för växling. Kanske är det så att om man som förare är ovan vid detta blir lite handikappad och stirrar lite för mycket på indiaktorn och därför missar växlingarna jämfört med normal växling? Låter lite långsökt men man vill ju ha en förklaring.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Angående SMG II läste på en engelsk website (kommer tyvärr inte vilken sök på goggle kanske).

Men där så kunde man med SMG II matcha de fabriksuppgivna 0-100 uppgifterna. Detta var med sport läget i. Utan så var den markant långsammare. Men med sport så växlade den snabbare än manuellt i alla lägen. Särskilt i nerväxlingarna med perfekt mellangas också.

Jag ska som sagt hitta länken.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Visst finns de växlingsindikatorer som skulle kunna förvirra men jag tror nog testförarna på Sport Auto är kompetenta nog att hantera både SMG II och en manuell låda på korrekt sätt.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Acey, Snabbast växling gör SMG II, inget snack.
Tyvärr är det inte så enkelt att det ger snabbast ax-tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.