AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
539

M nyheter

dunstan
Lite spännande rykten om nya M bilar:

"M Power News (22/07/03)

BMW's M-Power division is planning a massive onslaught to gain it's performance crown back from it's main rivals. Four new models are planned including a V8 powered M3 (four-door varaint), an M4 (two-door coupe/convertible), & a V10 powered M5 saloon & M6 Coupe.

Under BMW's new badging all two-door variants are to get even numbers & four-door versions will be named with odd numbers. BMW has registered the names for it's sports car expansion, there is also a series of lightweight CSL specials that use Carbon-fibre materials with involvement from it's F1 division. The CSL's not only will have lighter body composits but more powerful engines.

The new M3 & M4 will use a 400Bhp V8 due on sale in 2006 starting at £45,000 at todays prices, also planned is an Estate (Touring) version to take on it's rivals like the Audi S4, Mercedes C32 AMG & forthcoming C55 seen as a large market share for Tourings. The V8 version is likely to be a 4.0 Litre with drive to the rear wheels & update version of the SMG Sequential Manual Gearbox through the traditional 6-Speed manual. Although heavier than the tradition 6-cylinder engine it will be off-set by the lighter hybrid construction on all new 3 & 4-Series.

The new M3/M4 will be based upon the forthcoming 3-Series due out in 2005 codenamed E90.

The new M5 & M6 will feature 5.5 Litre V10s with BMW's third-generation Vanos Varible Valve timing system. Using Aluminium forward of the windscreen contributing to a 50:50 weight distribution. Prices starting at £55,000 for the M5 available in 2005 & £80,000 for the M6. Both developing 500 Bhp with 450Ib ft torque, expect 0-60 Mph in approx. 4.5 secs, weight shouldn't be more than 1756Kg which means a power to weight ratio of approx. 300 Bhp per tonne for the M5. M6 is to take on the mite of Porsche's 911 Carrera, Merecedes SL55 AMG & the new Aston Martin DB8. Sharing modified suspension from the new M5 & using a carbon-fibre roof, boot floor, bulk-head, bonnet & boot lid for the new Super Coupe.

All M-Power models will have re-profiled front & rear bumpers with deep spoilers, large cooling ducts, flared wheel arches, beefed up side sills, deeper rear valance & four exhaust pipes. Also 19" alloys as standard on the M5 & M6.

Also testing is being carried out on a Z4M using the new V8, but is yet to be approved.

Also hot new Golf rival M2 based on the forthcoming 1-Series, with 220 Bhp high-reving 2.2 Litre"
dunstan:

var hittade du infon?har du någon länk kanske?
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Från Länk

Inga direkta nyheter förutom ryktet om en V8:a i Z4M...

/Fredrik
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Räcker med M3 sexan tycker jag.
dunstan
Visst är det nyheter!!! En M3 sedan igen och med V8!!! Och fler CSL??? Och en M3 Touring???
dunstan
Och vart tog "BMW sparar modeller som Alpina får bygga... " vägen??? En M touring! och en M Sedan!!! Bra bra!!!
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
dunstan: De ryktena hade jag hört tidigare. Men detta var en bra sammanfattning.

Visst är det synd att det inte verkar bli en sexa i någon M-modell =( Och en M3 Touring tycker jag är lite onödigt, M5 Touring borde räcka. Alpina får det nog tufft i framtiden...

/Fredrik
dunstan
fdahl: Jag tror att Alpina gör det BMW inte vill göra. Alltså ta till kompressorn... De har ju redan en i B7 så jag misstänker att det blir fler. Frågan är var man tänker lägga sig. Under M bilarna som idag eller börja göra häftigare saker som tidigare. Skall bli intressant att se utvecklingen de kommande åren.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Det var en hel del nyaheter för mig, dock tycker jag att det är onödigt att skilja 2 och 4-dörrars bilar åt med olika siffror M3/M4. Varför inte kalla 300 sedanen för 400, coupen 300 och touringen 450 och så blir det en riktig soppa! och sen jobba vidare på 5- och 7-serien. Nu har någon haft för lite att göra helt klart.

V8, V10 eller rak sexa, hur många hätar behövs egentligen i en bil och hur snabbt måste en bil kunna gå, måste man kunna bryta nacken av accet i bilen för att vara värst??? Ju större motorer desto tyngre blir dem, ju fler hästar man kramar ur ju mer bränsle måste in. Jag vill inte låta som någon miljöpartist men det börjar luta åt det lite löjliga hållet, kolla bara på Bugatti med 1000hk. Även om du är onödigt rik och bor i öknen (antar att shejkerna blir de flesta köparna) så kan du ju knappast få utlopp för alla dina hästar så värst ofta, men visst blir det en duktig kukförlängare.
OK jag har en Z3 M coupe men jag känner knappast behov av mer pulver under huven, möjligtvis bättre väghållning och bättre bromsar.
Sen blir ju dessa nya M-bilar så extremt dyra, varför inte göra standard bilarna lite tuffare och sen göra M-bilarna till anabilstinna onödigt starka (med trippelturbo.kompressor och lustgas 5000hk), snabba och dyra bara för att tillfrdställa ett tusental bilister i världen.
Å andra sidan hade det ju inte varit så kul om alla 300 såg ut som M3or, se bara på E36an där snart alla gör det. Problemet är väl bara att varje gång ribban höjs så blir det så mycket dyrare och än mer uppnåligt att kunna köpa dessa åtråvärda bilar. Jag är väl helt enkelt inte rik nog för mina intressen!

Hmm. jag gled nog ifrån ämnet en aning på slutet.
/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Ska givetvis vara ouppnåligt på slutet!

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Richard// Amen! Håller med till fullo. Men så länge effektkriget mellan BMW, MB och Audi pågår så är det nog den utvecklingen som väntar =(
Vi får hoppas att M-modellen av 1-serien (M1/M2??) inte blir för extrem...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jo lite lagom extrem får gärna M1/M2 bli (man bör ju kunna köra ifrån en 325a i alla fall) men med ett lagom pris.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.