AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
793

Vinande/tjutande ljud bakifrån =(

Hejsan!

Har märkt ett jobbigt missljud inne i kupén på senare tid. Det har bara blivit värre och värre :-( Det började med att man hörde något vinande/tjutande ljud bakifrån lite då och då. Det kom i någon sekund lite av och an. Detta inträffade när man låg i runt 80-90km/h. Men nu har det börjat låta mer. Men sedan har jag märkt en till sak... Det låter konstant om man håller nere kopplingen och kör i runt 80-90km/h. Det tjuter med en ganska låg ton, men man hör det definitivt! Funderar på om det är oljan i bakväxeln som måste bytas? Ska ha en Inspektion1 nu i dagarna... Frågan är om de byter olja i bakväxeln då? Men det kanske är något annat fel? Hoppas någon vet!

Tackar på förhand!

Mvh Tobias
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Oljebyte i slutväxeln görs inte vid insp. 1, men du kan ju säga åt dom att byta iallafall. Annars kan det vara ett hjullager som är slut.
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Hej!

Det är ganska säkert sluväxeln som börjat ger ifrån sig ljud. Hade samma problem med min. Jag bytte oljan i min , men det blev inget bättre. Till en början så lät det bara när man hade kopplingen nere eller släppte gasen vid vissa hastigheter, men för att senare låta mer konstant, Man hörde tillslut t om hur det malde när man bromsade in sakta till stillastående. Ganska så vanligt med att dessa ger med sig på de med ej diffbroms. Lte klneare än de som är till 325 och uppåt. Anledningen till varför det låter när du trycker ned kopplingen är för att du inte får samma spänst mellan kuggen där inne i bakväxeln. Gasar du så får du spänst där imellan och det tystnar. Men det kommer förmodligen bara till att blir låta mer och mer.
Men det skadar ju inte att testa med ny olja, Men jag tror inte på att, men testa kan man ju. Jag körde 3000Mil med min sådan så håller gör det ju, men det är väldigt jobbigt att höra det. ska ju vara tyst där bak som sagt.

Själv skulle jag satsa på att byta ut den till en bättre beg. du kan hitta en sådan på skroten för runt 2000:- Den är lätt att byta, Du ska isåfall ha den med utväxling 3:45
Vill du har nått starkare där kan du ta en från en 325 med diffbroms, men där är det 3:15 i utväxling. Bilen blir slöare, men varva desto mindre vid höga hastigheter.

Mvh: ste

Ste
Hej igen... Tackar för svar. Antar att jag får börja med att byta oljan och se om det hjälper. Det finns ingen annan som har ngn annan teori? Vore mkt tacksam för svar.

Mvh Tobias
ormen
Jag har en 318 E36 diff liggandes, helt felfri. Du får bättre accelleration med den. Hör av dig via mail om du vill köpa den.

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.