AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
732

Mäta dämpare och fjädrar?

Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Har länge önskat förbättra väghållningen på min e36 Cabrio och undrar nu hur jag kollar vad för dämpare och fjädrar som sitter monterade på bilen. Har inte lyckats hitta någon information om vad som sitter monterat på bilen idag, och vet inte riktigt hur jag ska mäta för att få 'rätt' längd (höjd) på dämparna. Finns det någon betäckning på dämparna eller fjädrarna som anger hur långa dom är?

Jag tror att det idag sitter någon form av fabrikssänkning monterad då bilen i övrigt är en individual utrustad e36 328i Cabrio (full M3 optik och färg).

Ska jag mäta dämpare (fjädrar) när bilen är upphissad, eller när bilen står på alla fyra? Normalt sett så borde längden på dämpare och fjädrar vara fel om bilen är hissad, eller är det så dämpares längd anges. Då de ej är belastade av bilens tyngd?

Anledningen till min fråga är att jag inte vill att bilen ska bli högre, dvs. att jag köper fjädrar och dämpare som gör bilen högre än vad den är idag.

Har tänkt fixa till alla delar i hjulupphängningen och för enkelhetens skull göra allt på en gång. Dämpare, fjädrar, bussningar, spindlar, ja rubbet liksom :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.