|
|
|
|---|---|
|
När jag läste på förpackningen verkade det mest vara till förgasarmotorer... stämmer det? Jag använde det till min gamla volvo ibland. Något man bör hälla i sin 325i -91? | |
|
I princip har du en förgasare på din bil. Såvida du inte har direktinsprutning, vilket jag är tveksam till. Bara för att man kan glänsa med ett (i) på sin bil är det inte insprutning i den bemärkelsen som folk i allmänhet gärna vill tro. Men om du kan hälla i det eller inte vet jag inte, kan knappast göra någon störra skada. *BAWORAK* |
|
| Det är inga problem att ha det i en insprutarmotor. | |
| Skulle en 325i från -91 ha förgasare!? Hmm, inte riktigt rätt där! Och det går jättebra att ha k-sprit i en insprutningsmotor. Nu diskuteras ju också nyttan med att ha det på vintern då soppan redan har tillsats av liknande medel som enligt många skulle kunna ersätta k-skydd, men jag brukar i alla fall pytsa i lite k-sprit på vinterhalvåret. | |
|
5-speed. Det SvanteE menade är att det är stor skillnad på insprutning & direktinsprutning, det senare är inte särskildt vanligt i bilmotorer men det kommer. (faktiskt även i diesel motorer) Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
| Det låter ju ungefär som om han menar att det skulle vara någon tidig form av "förgasarinsprutning" (K-Jetronic?) på bilen, men motronic systemet som sitter i bilen är väl ganska modernt. Sen att det sitter modernare insprutningssystem i dieselmotorer är väl en annan sak. Det finns väl ganska många omodernare system som man kallar för insprutning i jämförelse med motronic systemet på M50 motorn. | |
|
Förgasare: Luft och bensin blandas i en FörGasare och släpps (sugs) sedan in i cylindern. Insprutning: Luft och bensin SPRUTAS in i en "förgasare" (SPRIDNINGSRÖR) och sedan in i cylindern= jämnare flöde, datoriserad uträkning för exakt bränsleblandning. Direktinsprutning: Bränslet, bensin (diesel), sprutas DIREKT in i cylindern: ännu jämnare flöde, bättre uträkning och kanske framförallt mindre soppaåtgång. Så skulle man som lekman kunna sammanställa det. Hur det sedan "låter" att jag beskriver det spelar mindre roll, det är som Biffen skriver som jag menar det. Så nog skulle jag villja kalla vanliga insprutningsmodeller för en förfining av en förgasare. Även om bränslet så att säga insprutas. *BAWORAK* |
|
|
Nog om sättet att blanda soppan med luften eller? K-spriten binder det lilla mängd vatten som alltid finns i tanken, kondens osv och gör att det följer med till motorn och förbränns. Risk finns annars för att mängden kan öka och ev. frysa eller sugas in i sådan mängd att det blir motorstörningar. Det är aldrig fel med lite sprit i bensinen, kanske inte vid varje tankning men någon gång då och då. FP |
|
|
Jag hällde i en flaska STR Injection Cleaner. Tror det ska ha lite av samma effekt som k-sprit + att det skulle hjälpa i insprutningen. Nån som har koll på annan STR produkt som kan vara bra att skvätta i lite i tanken ibland? |
|
|
Osäker på om STR (STP?) binder vatten osv så det följer med bensinen, tror det rengör och smörjer ev. rörliga delar i bränslesystemet, injektorer osv. Har hört att en skvätt diesel i bensinen gör samma verkan, fast givetvis mycket billigare. Man kan ju ta lite sprit och STP omväxlande någon gång så blir det säkert bra. FP |
|
| My misstake! STP givetvis... Hehe... STR är väl nåt sånt körskoleutbildningsgrej ;-)) | |
|
En 325 från '91 har absolut direktinsplutning, t.o.m min gamla '84:a hade det. Den har en gammal l-jetronic styrning. '91 har en hyftat avancerad Motronic med closed-loop, datorstyrd tändnig och en massa annat glassigt man kan önska sig av en modern insprutningsmotor. BMW forum, och folk tvivlar på BMW's förmåga att bygga seriösa motorer? ;) |
|
bmwracing |
Nja, direktinsprutning är det ju inte... Den sprutar in strax före insugsventilen. men skit samma, det var ju inte det den här tråden handlade om=) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.