AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
515

528 som dör

fe
27
fendinge
528i -86
Hejsan, jag efterlyser hjälp med min bil, jag tror att nån bränslepump har börjat dö för mig eller att relätet jävlas. just nu står bilen hemma på gården och vill inte starta igen efter den sista turen då jag fick lov att bogsera hem den igen. det första jag tänkte göra är att kolla så att reläet fungerar. det jag ville veta är om man ska ha 12V till bränslepumpen om man vrider på tändningen(till det läget som kommer innan startmotorn går igång)? för det fick jag då inte när jag mätte vid förpumpen(jag hade sågott som 0V där).
Om nån frågar om pumparna har låtit konstigt på sistonde så måste jag tyvär svara att jag vet inte, jag har aldrig hört pumparna.
Jag kanske ska tillägga att bränslefiltret är bytt för ca 2 veckor sen oxå.
fe
27
fendinge
528i -86
Glömde bort o säga några saker.. bilen har hitills bara dött för mig två gånger, första gången hände för 4dar sen..den gången rullade bilen igång igen efter några meter så jag behövde inte ens stanna och tänkte inte så mycket på det mer..men nu vid senaste tillfället så vart det värre som sagt och bilen fick lov att bogseras hem.
läste här på forumet om nån överbygling som man kunde göra på reläet, kommer pumparna att gå hela tiden om man gör denna bygling eller vad får det för effekt?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Nej du skall inte ha 12V när bara tändningen är på! Pumpen går bara när tändningen är på OCH när den snurrar. Annars skulle ju pumpen mata fram bensin tills tanken är tom om du krockar och bensinledningen går av. Inte så kul om man sitter fastklämd och inte kan stänga av tändningen. I ditt fall tror jag att denna funktion sitter i elektronikboxen och får signal från en varvtalsgivare.

På min -77 sitter det en brytare i luftmängdmätaren som bryter strömmen till bensinpumpen när luftströmmen genom den är noll.

För att jag över huvud taget skall få igång motorn får bensinpumpen ström samtidigt som startmotorn får ström. När jag släpper tändningsnyckeln har motorn gått igång och brytaren i luftmängdmätaren är sluten och bensinpumpen får ström den vanliga vägen.

På min bil fick jag oxid på dessa kontakter i luftmängdmätaren en gång och då släppte inte kontakterna igenom någon ström. då stannade min motor. Den startade dock snällt men stannade straxt efter jag släppt tändningsnyckeln (när bränsletrycket sjunkit till noll eftersom pumpen slutade gå så fort jag släppte nyckeln).

Per L
fe
27
fendinge
528i -86
Okej, då va det inget konstigt med att jag hade 0V dit när bara tändningen va på. Får undersöka om jag hittar på nån luftmängdmätare som man kan kika på oxå.
nästa fråga jag har är hurpass viktigt det är att förpumpen kan hålla ett visst tryck för att bilen ska gå igång? om det är rätt oviktigt så kan man iallf utesluta att det är den som jävlas om det visar sig att den snurrar runt.
Börjar bli lite akut o få igång bmw'n nu..åker runt med en sunkig saab 900 nu som dessutom är obesiktad så all hjälp är välkommen =) ska sätta igång o härja bara jag kommer hem från jobbet nångång
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Hade liknande fel, när den väl startat så dog den ibland vid gaspådrag, kom jag ändå iväg så kunde den dö vid valfritt tillfälle. Ett tag så gick den bra igen, men började att krångla igen nyligen.

Felet förmin del var kamaxelgivaren, fick den bytt för 1300 kronor och bilen har blivit mycket "rappare" än den hittills varit på 6 månader, känns nästan som en helt ny bil.

Har du kollat efter felkoder... ?

Lycka till...

/Jake
fe
27
fendinge
528i -86
Hej Jake, jag har en gammal skruttbil från 86 så jag har inte så många felkoder att kolla på direkt =)
Men det va då trevligt att höra att du fick en ny bil för en relativt billig peng ;)
Ja
299
Jake
fendinge: Sorry.. jag har "0-koll" på beemers äldre än E39... Trodde att BMW var lhyffsat ångt framme i tekniken redan då... ;o)

Jah, då har man återigen lärt sig någe på BMWPower... *S*

Lycka till, hoppas att det ordnar sig !

/Jake
Ja
299
Jake
hyffsat långt framme... för dom som undrade vad jag skrev... (tangentbordet är lite "glatt" nu i värmen)... ;o)

/Jake
fe
27
fendinge
528i -86
Okej nu har jag och en medhjälpare varit ute och mätt igen.. fick fortfarande 0V ut till pumparna även när man körde med startmotorn. körde även med en resistansmätning mellan plus & minusledningen till förpumpen och där hade jag 0 ohm... nån som har några ideer?
fe
27
fendinge
528i -86
Whoops, amatörer ska inte hålla på med bilar tydligen, jag hade varit på fel relä o härjat!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.