|
|
|
|---|---|
|
Funderat på en fyrhjulsdriven bil (bor i Norrbotten, vinter 4 månader om året) och tyckte att en 325Xi såg intressant ut. Tills jag läste Auto Motor & Sports vintertest ... Läs själva: Länk speciellt sammanfattningen: Länk Någon Xi-ägare som vill kommentera? | |
| Av ren undran, var i norrbotten är det vinter 4 månader om året? Det har vi ju i götaland ;) | |
| Med vinter menar vi 1,5 meter snö, 25 minus =) | |
|
Jag äger ingen iX-bil men har läst testet och måste säga att de är onödigt griniga i sin bedömning. Tom min bakhjulsdrivna 330 Ci med antisladdsystem känns helt trygg på vintervägen så länge man kör med omdöme. Mitt tips är att du provkör en bil och bildar dig en egen uppfattning. Kör hårt! My Bimmer is my mistress |
|
|
Har en 330xd-02,Har aldrig varit mer nöjd !,är biles dessutom utrustad med "DSC" blir man nästan odödlig på vintervägarna! |
|
|
Johan.L: Som Dr Stein (Helloween?) påpekade, det finns vinter och vinter ... jag menade mellan mitten av december och mitten av april, då det är snö och ishelvete dygnet runt här i vildmarken. :-) Jag har dock redan bytt bil, min fina 330i står numera hos bilhandlare och jag rullar runt i en fyrhjulsdriven Volvo V70. BMW kunde tyvärr inte konkurrera, om man vägde in inbytespris och kommande andrahandsvärde. Jag fick nämligen lika bra i inbyte hos den lokale Volvohandlaren som hos den lokale BMW-handlaren - trots att den fyrhjulsdrivna Volvon med 210 hk kostade nästan 50.000 mindre än den bakhjulsdrivna BMW med 192 hk vi räknade på ... då var det inte svårt att välja. BMW gör trevliga bilar men jag har annat att lägga de 50.000 kronorna på. arrborn: Jag vet precis vad du menar. Det är nästan som att köra på asfalt ... tills man bromsar ... :-) |
|
|
Tänkte försöka väcka liv i denna tråd, vad säger ni Xi-ägare, stämmer det att bilarna har "usel kursstabilitet" och att styrningen är så känslig att man får sitta och småkorrigera hela tiden? |
|
Aldric |
Min gamla 87:a är ett lokomotiv på vintern, den går dit jag vill, ingen diskussion om saken. Bästa vinterbilen jag någonsin kört. Vore ju förbaskat underligt om 15 års utveckling gjort saker sämre .. ? "Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar" |
|
Läser man recensionen så får ju även värme & Ljus mm sämst betyg och det har inget med Xi att göra... Samma när man läser Robert Collin på Aftonbladet, Franska bilar är ALLTID bäst oavsett vad/hur han recenserar. Nu på höstvägar/sommarvägar fattar jag inte vad man menar med att man "måste småjustera" hela tiden, det märker inte jag i alla fall. |
|
|
nihtila Jo iof brukar Collin föra fram dom franska vagnarna. Men Auto Motor & Sports är ju inte direkt kända för att skriva illa om BMW. /A |
|
|
jag tycker det är as tufft med fyrhjulsdrivna bmw:sar....synd bara att dom inte kommer lite bättre i testen.... ///325/// |
|
| Jag har en 325XI kan inte säga att den e kass, inga problem på 3år rullar på som en bmw skall, nu skall vi byta men då mot en 530xi -2006. | |
| Gravedigger?? | |
| Teknikens värld´s vintertest förra året av olika fyrhjulsriftsystem visade att Bmw´s X drive var det bästa, ingen annan bil tog sig fram lika bra på halt underlag. | |
|
GraveDigger??? vad menar du:) Håller med dig calle1983, bmw`s fyrhjulsdrift e grym, i snö så beter den sig som en 2wd men den går dit du styr som en 4wd, men den bästa 4wd bilen jag haft är trots allt Audi S4 v8 den var som en bandvagn. |
|
|
Två tester som visar konceptuella olikheter mellan X-drive och Quattro: Länk Länk |
|
|
Eftersom tråden är skapad i juli 2003, så förmodar jag att det är E46:ans 4wd som det hänvisas till. Den har ju en fast fördelning av kraften så att den är mer bakhjulsdriven. Kan bara hålla med tidigare talare...en xi E46 är en fantastisk vinterbil. Däremot kan jag förstå att vissa kan tycka att en xi E46 kan upplevas nervös i beteendet. De personerna är de som bara kört FWD och eventuellt 4WD med visko eller haldex (där bilen ju egentligen är FWD) , och som måste byta kalsonger ifall bakänden driftar ut lite i en kurva när det är halt. Kan verkligen rekommendera en E46-xi, även om det aktuella valet för de flesta förmodligen numera är en nyare modellserie. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.