|
|
|
|---|---|
|
Jeg undrer meg hva man får for pengene om man sammenligner disse högtaler-seriene. Frågan er egentlig hva får man for ljud om man velger UP-serien respektive UR-serien? Skillnaden i priset er iaf mycket stor. Om jeg smeller til med UR-serien med det samme, hvilket slutsteg bør jeg ha til dem? Min./max med tanke på effekt. Skal bruke BMW CD Business som hovedenhet, altså blir det lågnivå. Muligens trenger jeg ikke så dyre/bra högtalere (?), men jeg vil ikke angre meg på at jeg sparte noen tusen siden. Jeg vil komplettere med en baslåda siden. DLS UP6 2-vägs system 6,5" (16,5 cm), Diskant UP 1C, 150 W RMS / 180 W Max Pris: 3200:- per kit Länk DLS UR6 6,5" (16,5 cm), Tweeter UR1, 150 W / 180 W Pris: 4980:- per kit Länk DLS UR36S 6,5" (16,5 cm), Tweeter / midrange UR1 / UR2,5, 150 W / 180 W Pris: 6380:- per kit Länk DLS Slutsteg Ultimate A-series, 1 ohm stabila, Länk Reference series, 2 ohm stabila, Länk (Nei, har tyvärr ingen mulighet til å provlysna på noe enda, men vil gjerne planlegge litt på forhånd. Har lite/middels greie på stereo (komponenter), men er kresen på god ljud). Håper noen kan skrive litt om hvilke behov de ulike seriene dekker. | |
| Jeg mente bmw business med högnivåsignal, inte lågnivå. | |
|
Hej Morten. Jag har tyvärr ingen direkt erfarenhet av DLS högtalare eller förstärkare, men vad jag har hört så gör de bra och omtyckta produkter. Även om DLS ligger i Sverige så tror jag inte tillverkningen ligger här, men oavsett detta så vet jag att DLS är rätt framgångsrika med sina grejor. De tillverkade tidigare en del radio och scanners som var populära, men gick sedan helt över till billjud. Jag kan bara ge dig generellt svar, välj mellanpris-kitet. Vad gäller förstärkare, stirra inte blint på effekter och impedanser, välj gärna ett steg som (på pappret) ger mer än högtalarnas nominella RMS-effekt. Det är lätt att köra sönder högtalare med slutsteg som drivs för hårt och klipper. Bäst vore om man kunde provlyssna, gärna i bil. FP |
|
|
Hej, gör så här. Plocka ihop ett eget kit av lösa komponenter från DLS istället. Köp då till framsystemet DLS UR1 diskant, DLS UR2,5 Middome och sen DLS R6 som midbas då blir det billigare och rockar mer samtidigt som du bibehåller välljudet, det är flera bilar som tävlar i sacsa som kört på den varianten. Sen kan du beställa hanbyggda delningfilter om du inte t.o,m bygge dig ett par egna eller köper de färdiga filterboxarna. Vill du köpa det kit som låter bäst utan att behöva plocka ihop ett eget så löp då UR36s men tänk på att 6,5" måste ditta stumt och att du kan behöva ljuddämpa en del beroende på vart du monterar den. du hittar DLS sortiment (det mesta) till skapliga påriser på www.nardik.se Sen angående steg så köp ett steg med skapligt mycket effekt det behöver inte vara det värsta. MADCarsound Länk |
|
|
folke: Takk for svar, litt på etterskudd. Hvilke merker har du erfarenhet av? Prøver å finne litt info om Amega högtalere. Har bare hørt positivt om dem. Finnes det noe å si om DLS vs. Amega? Når det gjelder slutsteg må jeg altså ha högnivå, som blant annet DLS kan tilby. Hvilke andre merker har denne signaltypen? Når det gjelder orginalhovedenheten, så undrer jeg fortsatt på hvor högt man kan gå i pris uten at denne blir den "svakeste lenken i kjedet." Jensclaudius: Jeg vil ha et tvåvegssystemet som passer i orginalhullen. UR36 har vel separat diskant, bas og mellomtone så vidt jeg vet.. |
|
|
Inga alls faktiskt när det gäller byte av originalhögtalare i BMW, här lämnar jag över till de som provat annat, finns säkert många på forumet som har erfarenhet. Jag har byggt en del baslådor genom åren med en massa skiftande element i, JBL, Philips, Pioneer, MDS och en del "no name". FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.