AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
809

Problem med vindrutetorkarna

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Mina torkare går så trögt att de nästan stannar. Om jag har på strömslukare stannar de. Jag misstänker att det endera är tröga bussningar, eller spänningsfall. Vad heter vindrutetorkare på tyska, (ska kolla säkringen)? Det luktade lite bränt i inluften inne i bilen när jag testkörde med torkarna uppfällda, (gick knappt då heller med fläkt på fullt och helljus). Felet började när jag bytte batteri. Tacksam för hjälp!

Mvh Rolf

Black shining beauty
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Vet inte riktigt hur det ser ut på E34 men på E28 är det en rätt dum konstruktion. Själva mekanismen är av stål men hylsan är i alu... Som bäddat för en fastkörning. Har fått rivet isär och rengjort på 2 E28'or. Vet dock ej om det är samma på E34 men kanske värt en koll. Annars kan du ju lossa mekanismen från motorn och köra dem för hand. Är det stumt då vet du vart du ska börja leta..

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Det är likadan konstruktion på e34, hade loss mekanismen idag, den satt som ett berg.pillade isär, slipade rent+fettade in funkar perfekt nu.
p.s det var lite pill med att få loss mekanismen.

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag kopplade loss armen från motorn nyss, och det gick inte att rubba mekanismen. Befriande att läsa MBs insändare, för då är det i alla fall inget elfel. Jag försöker nu att få bort axeln på vänster sida. Tog bort låsbrickor mm, men den vill inte lossna trots att jag slår ner axeln. Gör jag rätt? Hur fick du (MB) bort/ur axeln? Behöver man ta ut aluminiummekanismen, (huvudmekanisman), eller räcker det med att få ur axlarna. Det är så trångt.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
jag tog väck hela mekanismen j-ligt trångt
jag gjorde så här.
demonterade behållaren till intensivspolarvätska
lossade plastmuttrarna som håller skyddskåpan+kabelhärvan tog sen bort locket mot "torpedväggen" skruvade loss motorn innan jag tog ut mekanismen(trångt men det gick).
satte mekanismen i ett skruvstäd satte på en M8-mutter på tappen som satt fast(för att skydda gängorna) slog sen ut axeln med en hammare.
Notera att jag gjorde så här,det finns säkert fler sätt detta är ett.

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har just varit nere och lyckats slå ner axlarna, men den vänstra satt ordentligt. På axeln längst ned satt det något som jag antar är en bussning, (anar att den är mässingfärgad), men det finns en bussning kvar på axeln längst ned. Om jag inte får bort hela mekanismen kan jag inte få bort bussningen från axeln utan att ha sönder den, men det kanske räcker med en bussning (?). Jag har inte tagit bort aluminiummekanismen än, men jag kan inte göra mer nu utan att skruva bort de 3 skruvarna som sitter runt motorn. Jag måste flytta på mekanismen för att få ut axlarna (nedåt), vilka nu sitter helt löst. Jag förstår inte hur det ska gå att få ur hela mekanismen ur min. MB verkar inte ha samma konstruktion som jag. Någon annan som vet, ex visar någon mekbok hur man ska få ur den? Detta måste vara en dunderkonstruktionsmiss.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.