AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
772

Oljebyte 525i -93

Nojan
Hej, ska till å byta olja i min 525i -93 och är lite nyfiken på vilken sort man ska välja, nån som har något förslag?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förslagsvis en helsyntetisk BMW-longlife-godkänd olja med varmviskositet 40 eller mer (t ex 0W40, 5W40, 5W50).
I vilket fall bör oljan ha följande klassningar:
API SJ eller SL, ACEA A3 (helst BMW longlife, eller åtminstone BMW-specialoil)

Märket på oljan spelar mindre roll!

Här är lite att välja på:
Länk

Glöm inte att byta oljefilter och kopparpackning till oljepluggen.
Filter köps med fördel hos BMW (som inte är dyrare än t ex Mekonomen), då vet man att man får "rätt" kvalitet på filtret!

Och för att förekomma alla skrönor:
Nej, modern syntetolja löser inte upp gammal smuts i motorer som har gått på mineralolja eller delsyntet!

Nej, modern syntetolja gör inte att gamla motorer börjar läcka!

Nej, syntetolja är inte "för tunn", de "tjockaste" oljorna är syntetiska. Det är SAE-värdet som anger viskositeten på oljan. Om man inte väljer de tunnaste syntetoljorna (t ex 0W30 eller 5W30) är det inga problem!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Som Johan B säger, köp en helsyntet olja som är BMW specialoil godkänd, det står på flaskan. Köp 5W/40 eller 5W/50 då jag upplever 0W/40 för tunn. Jag bytte i min brors 525i -93 för några veckor sen och det gick bra, bytte dock ej kopparpackningen till oljepluggen (den höll tätt ändå.) Men det skadar inte att köpa den om du har nära till BMW återförsäljare. Som Johan B säger så bör man köpa BMW Original oljefilter eftersom det inte är några dyra grejer. (Mekonomens oljefilter duger också bra, de är inga dåliga filter, det är KNECHT som tillverkar dem, samma som till BMW.) Tänk också på att byta alla O-ringar som medföljer filtret. Tänk också på åtdragningsmomentet på locket till oljefiltret, dra inte för hårt! Oljepluggen ska också dras åt med ett visst moment. Varmkör motorn ordentligt, hissa upp bilen plant helst och lossa pluggen. Ta bort det gamla oljefiltret. Låt all olja rinna ut och låt det stå o droppa i en timme eller helst mera. (De sista dropparna har mest med skit i sig.) Sätt tillbaka pluggen, sätt dit det nya oljefiltret och hissa ner bilen så den återigen står plant. Fyll på med ny olja, det ryms ca 6 L i din motor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.