|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle byta stabilisatorstag idag var det tänkt men efter att ha hissat upp bilen och kikat lite så insåg jag att det är dessa stag som håller uppe krängningshämmaren... så jag vågade nite plocka ner ngt utan tänkte att jag skulle fråga här först för att se om ngn har ngra egna erfarenheter utav detta? om jag hade lossat på stagen så hade krängningshämmaren tryckts ner och jag hade inte kunnat få allt på plats igen när det var dags att skruva ihop allt va? Behöver man ngn form av press för att trycka upp k-hämmaren i rätt höjd med igen när det är dags att skruva fast staget eller har jag missat ngt? "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland | |
|
Om båda hjulen på samma axel är i samma plan, kommer krångningshämmaren att vara obelastad. Det är först när bilen vill luta i sidled (kränga), dvs. när ena sidans fjädrar är mer intryckta än andra, som krängningshämmaren är belastad. Det är först då som du får problem med att du måste "trycka upp" krängningshämmaren i rätt nivå. Det är nog även risk att du kan skada dig när du lossar staget eftersom det kan vara rätt stor kraft som är lagrad i den belastade krängningshämmaren i det fallet! Kort: om du lyfter upp hela bilen med exempelvis en lyft som lyfter i lyftpunkterna under bilen och låter hjulen "hänga fritt", är det inga problem att byta stagen eftersom krängningshämmaren då förblir obelastad men i samma nivå som stagens fästpunkter på båda sidorna! Problemet som du beskriver, uppstår först när man bara lyfter bilens ena sida med ex en domkraft. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
oki, nu känner jag mig mkt mera modig att ge mig på bilen... Tackar och bockar.... "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Det går alldeles utmärkt att hissa en sida i taget ta bort hjulet och skruva bort stagen det händer inte något alls de ramlar inte ner...det enda som kan vara jobbigt är att få den muttrarna, det blir lite bökigt att hålla emot på slutet..den nedre kan skära av med en rondell men den övre måste man skruva om man inte har skärställ förståss... |
|
|
Möjligt att det fungerar att bara hissa upp ena sidan. Men det blir onekligen mycket krångligare både att demontera stagen och montera nya igen! Lättare att åka till en riktig bilhiss, då blir det även mer plats att skruva då hjulen fjädrar ut! Jag har själv bytt ett krängningshämmarstag (pendelstag) på min bil och det var "busenkelt" när man hissat upp hela bilen och skruvat bort hjulet. Tog max 15 minuter när bilen väl var i hallen, och då jobbade jag mycket långsamt.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu kanske inte alla här som frågar efter tips har tillgång till en krysslyft eller en lyft med domkraft och ,och då är alternativet att hissa ett hjul i taget men då måste man skruva av hjulet eller åka till OKs gör det självhall..för det behöver inte alls vara lyft så hjulen hänger fritt det går mycket bra ändå ifall man kan stå under bilen..för då behöver man inte ens på en E-34 ta bort hjulen det är bara onödigt arbete.. |
|
| Är väl bara att ställa upp bilen på pallbockar..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.