AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
501

Fyllde AC´n idag

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
men nu undrar jag om det kan vara någon brytare som är slut.

Ac´n går igång och trycker ut kyla en stund så slår den av, startar igen efter några sekunder och sen slår han av.. nån som har nån idé?
tacksam för svar.

------
King of the road
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
kan det inte ba kliman som jämnar ut tempen i bilen

Keep Your Distance This is a BMW ;)
Jag tror också att det är som Maxad säger, att när den önskade tempen uppnås stängs den av. Sen när temperaturen går upp sätts den på igen.

Mvh
RA
31
RAN
325iA Coupe-93
Låter som det er för lita kylmedel i systemet eller at det er blokering nån stanns t.ex tett torkfilteret.

"Glad er den som inte vet bedre."
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
för lite kan de väl inte vara då jag fyllde i tisdags???
snarare för mycke kanske?
Bilen går väldigt ojämt på tomgång nu när man kör med Ac´n.

Nån som vet om man kan byta oljan själv i kompressorn eller om man ska lämna över de jobbet till nån som kan..

------
King of the road
Ki
280
Kitte
320i-95(E-36)
Låter rätt normalt tycker jag eftersom att AC n använder ett antal hästkrafter så är det normalt att tomgången svajar när kompressorn drar igång.Tror också som Maxad säger att tempen i kupèn är uppe när den slår ifrån och startar igen när tempen inte stämmer så är det på min iallafall.

BMW FOR EVER!!!
Nog är det så att kompressorn tar lite kraft allt. Om min står på tomgång och kompressorn går igång ökar varvtalen från typ 600rpm/min till 800rpm/min ungefär. Sen att den slår av och på är nog helt normalt det med. Man ställer ju in graderna sen föröker bilen hålla de. Då behöver ju inte kompressorn vara på hela tiden, den slår ju av när den inte behöver kyla mer och slår på när tempen går upp igen.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
D-diddy
prova att dra ner till max kyla och full fläkt, öppna fönster/dörrar, så att den inte har en chans att komma ner till den inställd temp, då bör kompressorn gå hela tiden utan att koppla i och ur. (med reservation för inbyggda funktioner som slår av med automatik, som inte jag känner till.)
en normalt fungerande acc står och slår av och på, för att hålla inställd temp.
David

Du kan ha ett läckage i AC:n så gasen läcker ut, då gör lågtrycksvakten att kompressorn slår ifrån några sekunder efter start, men då brukar det inte kännas nån kyla i luften. Normaldrift till/från brukar vara i intervaller om 30-60 sekunder, alternativt som sägs ovan, dra på max kyla och fläkt så skall den gå längre.

FP
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
1) Det är helt normalt att AC:n slår på och av! Om du med AC:N menar kompressorn!
2) Byta olja i kompressorn är inget man normalt sett gör själv! För att byta olja måste man först tömma systemet på köldmediat (R134a eller R12 beroende på om det är en "ny" eller gammal bil) sedan byta olja och därefter fylla på köldmediet igen. Jag har aldrig hört talas om att man behöver byta oljan utom om man konverterar från R12 (freon som man inte får fylla på med längre) till R134a då man måste byta oljan

Per L
Visa användare
76
m5:mackan
full smetad 530D:05
om duom har fyllt på för mycket så löser den på högtrycks vakten och när trycket sjunkit igen så slår kompressorn till och så vidare bara att åka tillbaka dit där du fyllde så får dom hänga på manometerstället och kolla

M5 som aldrig sover...
Visa användare
76
m5:mackan
full smetad 530D:05
om duom har fyllt på för mycket så löser den på högtrycks vakten och när trycket sjunkit igen så slår kompressorn till och så vidare bara att åka tillbaka dit där du fyllde så får dom hänga på manometerstället och kolla

M5 som aldrig sover...
Axel
Att kompressorn går av och på är precis som det skall vara eftetsom du har en såkallad klima(ej helautomatisk)men den reglerar tempen själv,men ej fläkten.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
På avantia.se finns utmärkta tekniksidor som beskriver normal resp felaktig drift och även föreslår tänkbara fel i systemet.
Rekommenderas för den som vill fördjupa sig i AC-system för bilar.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.