|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Undrar om fler har kört på MICHELIN PILOT SPORT som bara har försvunnit?!? Satte på nya bakdäck sen-sommaren 2001, har kört några varv på Knutstorp samt lite förarträning! Har inte "burnat" en enda meter med dem!!! *Handen på hjärtat* Visserligen en tung högerfot... Dessa är nu HELT slut, drar man fingret tvärs över körbanan så känns inte ens mönstret längre... Kan inte tänka mig annat än att det är fabrikationsfel (för mjuk blandning!?) men vill ändå kolla om fler har råkat ut för detta. Det känns lite tråkig att slänga ut 2000.- per däck när de inte ens håller 1000 mil... /Stefan (Letar nu efter slitstarkare däck...) | |
|
Tror att det har varit uppe förr, att de inte är särskilt slitstarka. Så du är nog inte ensam! Känner själv en som hade såna däck, och de tog också slut snabbt. Mvh |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! har nu kört 500 mil på mina sportpilot och de har minskat max en halv millimeter på dessa mil. så din högerfot måste vara väldigt tung, eller också är hjulinställningen totalt fel. dessa däck räknas som de mest slitstarka som finns i klassen, mycket bättre än P Zero och Dunlops motsvarande däck. mvh Johan |
|
Håller med Johan. De håller väldigt bra. ///Coasthunter |
|
| Några varv på bana motsvarar väl tusen mil. | |
|
Jag tycker de suger när man har bilen till vardas bullrar som fan och slits ... dock anmärkte däck gubben att de var mycket lätta att ta av de är ju så mjuka !!!!sa han! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Halva mönstret borta efter 1600 landvägsmil på min E32:a. Inga burnisar eller dyligt, och jag håller med om att de bullrar mer än jämförelsevis Bridgestone Potenza F1 som jag har idag. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk |
|
|
Är uppe på 1000 mil nu... Kan säga att det inte har slitits alls mycket, har iaf en 5 mm kvar eller så... De borde hålla ett par varv på ringen utan att slitas nämnvärt, speciellt om man inte burnar ngt... eller hur? Jaja, många millimeter kvar för mig iaf! /Marcus /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
| 5 mm är ju inte särskillt mycket egentligen på ett däck, tycker det låter lite med 5 mm kvar på 1000 mil eller är jag ute och snurrar så här på kvällskvisten? | |
Paap Reeder |
Hej! Vet inte excakt vad Piloten har för mönsterdjup nya, men skulle gissa på 8-9 mm. Det skulle innebära att Darklight får ut 2000 mil ur sina varvid de sista 500 milen dessutom är bötesmässiga. Låter väldigt litet i mina öron. Som gammal TRX- åkare (Nya 10.0 mm) vet jag att "de bullrar som fanken (minst två snäpp på radion) - kan inte fås att vattenplana - spårar en del - ligger som på räls i rondeller - slits nästan inget". Kör Du förbi ngn i motrovägsfart tror han att det är X 2000 som kommer ångandes. Max 2 mm per 1000 mil visar mina test. Då gäller snabb motorvägsfart. Skall Du få ett sprillans TRX att vattenplana måste mätaren upp i över 200. ... en nackdel har de dock= dyra som fanken! Finns i 45- profil tidigast till hösten. MVH /// Paap R |
|
Det var ju Michelin det handlade om men jag kan ju ändå lägga mig i lite: Snart kört 5000 mil sedan maj förra året då nya däck införskaffades. Mycket motorväg, en hel del 200+ nere i Tyskland + Nürburgring. Kan inte påstå att jag märker att däcken slitits mycket. Max 5 mm och då menar jag max. Kör på Pirelli 6000. Kan även nämna att att det är bara att glömma vattenplaning med dem. Kanske i de hastigheterna som Paap pratar om, men annars ligger man som ett lok på vägen. Helt underbart. Det ända jag tycker är konstigt (fel på ögonen kanske) är att däcken ser smalare ut än andra däck med samma dimension. Någon som upplevt detta fenomen? *BAWORAK* |
|
|
Stavar som en kratta gör jag...Ända mot Ända kan ingenting hEnda.. *BAWORAK* |
|
|
Jag har TUNG högerfot 1,5 liter i snitt på 2000 Mil jag tycker inte att de är dåliga! Inte ett rödljus utan gasa.. 0 burnisar.... Länk |
|
|
Tycker mina håller måttet bra också. Har dock inte kört mer än 500mil på mina nu men det syns ingenting på dom samt att jag kollat djupet och det är i stortsett samma som nya. Varit en sväng i Ö-vik nu i helgen och jag måste erkänna att dom fått känna på riktigt mkt gas på dessa 200mil:-) men håller finfint. Har erfarenheter från Hankook tidigare så jag kanske skall hålla tyst:-D OO=00=OO |
|
|
Har skrivit detta innan, men jag kan ta det en gång till: En kompis farsa (har en V70 -00) köpte Michelin Pilot Sport i dim 225/45-17. Han kör mycket i tjänsten men ingen hård körning. Efter 1100 mil var framdäcken totalslut och bakdäcken var halvslitna (ca 4 mm kvar). Han sa att han aldrig mer kommer att köpa så dyra däck som håller så kort sträcka. SvanteE: Bara att gratulera!! Pirelli P6000 har väldigt dåligt rykte och jag har provat farsans S80 med såna däck monterade. Jag har nog aldrig kört på några sämre däck och jag har provat en hel del genom åren... Brorsan kränger däck till vardags, så jag har provat det mesta. Dock inga värstingdäck då de är för dyra trots "bra" rabatter. Inga tendenser till vattenplaning - hmmmm. Jag säger precis tvärtom. De däcken är livsfarliga vid minsta lilla blöta på vägbanan. Gäller inte bara P6000. Har provat P7000 också liksom de lite billigare varianterna (kan inte benämningen) och jag har samma erfarenheter överlag. Pirelli har (enligt mitt tycke) värdelösa våtegenskaper. Polaren hade P6000 orignalmonterade på sin fd S70. Tycker precis som jag - livsfarliga vid vått underlag. Bra att du är nöjd dock!! Kanske jag som provat måndags-ex, men det skumma är att jag hört många som är väldigt missnöjda mer Pirelli. Kör lugnt (gäller alla). Händer mycket på vägarna nu med all trafik! /Kidde BMW - the ultimate drug... Länk |
|
|
Jag åkte långt på mina däck (225/40-18 och 255/35), blev säkert 1500 mil och dom såg fortfarande fräscha ut när jag sålde bilen förra veckan.. |
|
|
Kidde> Ja jo jag hoppas att det var måndagsex du hade... Är som sagt helnöjd, även farsgubben har likadana på sin 528i-97 och är helnöjd. Ha de gött *BAWORAK* |
|
|
Michelin Pilot Sport tillhör dom absolut bästa däcken på marknaden, men dom heter "sport" tänk på det när ni köper dom. Visserligen landsvägs däck men med mkt bra grepp och med mindre krut lagt på livslängd, men dom håller deffenitivt mer än 1000 mil. Antingen är din hjul inställning & balansering helt åt helvete, eller så kör du konstant runt med bilen fullastad med smuggel öl eller så har du liksom jag en ganska tung högerfot. Trots min tunga högerdojja så brukar jag byta däck efter ca 2000 mil & då byter jag alltid i god tid innan däcken tappar för mkt i vägegenskaper. Kan rekomendera Continental Contact, väldigt bra grepp & vägegenskaper även vid blött väglag. Slitstarka & tysta & billigare än Michelin. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
Har för mig att det var sådana däck vi hade satt på minibussen förut. Dom var slut ganska snabbt + att det var väldigt mycket vägljud med dom på. //Nord |
|
|
Måste säga att jag blir glad att jag inte är ensam om detta... Tack för all respons! Biffen: Ja du, då måste det bero på tung högerfot.... för bilen fick hjulinställning efter bytet samt att passagerare får åka SL...! :) Finns en sak med däcken som jag älskar och det är greppet, sitter som sugproppar på bana.... Ska prova Dunlop SP Sport 9000, någon som har erfarenheter?? /Stefan |
|
|
Ett omfattande test i AMS i våras visade att MPS var slitstarkare men inte lika greppvänligt som Pirelli P-zero. Michelindäcket var även tystast av dom. I regn var Pirellidäcket överlägset bättre än Michelin t.om. Kommer inte ihåg vilket nummer det var. Testet var f.ö i 18" och med en M3:a... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.