|
|
|
|---|---|
bmwracing |
Min motor: M10 med weber32/36 känns allmänt slö och ovillig att varva över 4000 varv under acceleration. har testat olika bestyckning och förtändning utan större resultat. undrar nu om det kan bero på min öppna vevhusventilation (slang ner på backen). Normalt är väl ventilationen ansluten både till filtret och direkt i insuget. Anslutningen till insuget borde väl funka som en vakuumpump under höga varv eller? Ska jag koppla in mej på insuget, eller vad tycker ni som vet? mvh/racing |
|
Den brukar ju sitta på ventilkåpan till insuget. Antar att du dragit "slangen från ventilkåpan och att du pluggat den vid insuget. Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
bmwracing |
jo precis=) från ventilkåpa rakt ut i luften så att säga. men är det bra eller dåligt att köra så? förutom miljön då... |
max f |
negativt har jag för mig det är den ska ha en viss återcirkulation för att få en bra förbränning, prova vilket som går bäst med eller utan. |
|
Jag har den kopplad till insuget och det fungerar bra. Enklast är väl att prova? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
bmwracing |
Okej! då ska jag leta fram en nippel och testa. / racing |
|
Återkom gärna med resultaten. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Jag vågar påstå att det inte gör någon som helst skillnad. Möjligtvis att den går lite sämre (knappast märkbart dock) med recirkulerande vent eftersom motorn får i sej varm luft därigenom. Det är inte där du har problemet. Jag har kört åtskilliga M10 i olika setups, med och utan recirkulation. Kolla att den öppnar andraporten på förgasaren. Kiip Spiiding! |
|
bmwracing |
Har nu ikväll testat att koppla in mej på insuget! Och Spiidfriiks påstående stämmer bra... lite oroligare tomgång, och ingen skillnad i varvvillighet:/ Har kopplat ur återcirkuleringen igen. Andraporten öppnar. Jag har haft upp förgasaren flera gånger och blåst rent och bestyckat om. Bränslefiltret är bytt. Visst blir det skillnad på olika munstycken, men ovilligheten över 4000 är fortfarande markant. Att dra den till rödmarkeringen på växlarna är inte lönt, eller ens möjligt... känns som motorn bromsar över 4000 varv... Kanske är kammen som är sopslut eller så! Nåväl, tack för tipsen=) mvh/// racing |
| Kolla upp din tändning, kan mycket väl vara den som är åt fanders. | |
| Hej! prova att den inte får tjuvluft via bromservon prova plugga den ledningen å se om den går bättre.. | |
bmwracing |
FSRacing: Har du nåt bra tips ang. tändningen? jag har byggt om min fördelare till brytarlös. Använder signalgivare, rotor, lock och tändmodul från en äldre volvomotor (B21 sjuttiotal nånstans) allt passade direkt förutom att spåret i fördelaren för locket fick fräsas upp på ett nytt ställe. Hur högt törs jag ställa tändningen? Just nu verkar den ligga rätt högt, ibland tar den emot när jag ska starta... men den verkar aldrig vilja spika ändå! kanske beror på kompen (8,1-1)? Kan det ev. vara tändmodulen som spökar? mvh// bmwracing |
bmwracing |
Pekka: Tänkte faktist på samma sak idag=) Ska prova det ikväll. Helt otänkbart är det faktist inte, för bromsarna känns riktigt sunkiga. Tack! FSRacing: Ioförsig gick motorn lika dåligt i vintras oxå, innan jag byggde om tändningen... men det kan ju ända vara fel där. mvh/ bmwracing |
|
Vi har kört tändning upp mot 35-38 grader ibland. Allt beror på vad din motor tål. Se upp för spikningar bara och se till att du inte kör mager bränsleblandning. Att det hugger emot är fullt normalt om du har hög tändning. Se dock till att du inte har så hög tändning på startvarv för att sedan centrifugera ut till 40-50 grader på varv. då kan motorn jobba emot sig själv. alltså MAX utslag på varv är vad du ska ställa in den efter. Testa en stum fördelare annars. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.