AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.035

Kamaxelgivare M3 3,0

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Var till en oberoende Bosch-verkstad igår och läste ut felkoder på M3:an. Fick felkod 17 (BC1244) med förklaringen Fassensor (kamaxelgivare) felaktigt arbetsområde.
Nu har jag mätt upp givare (0,8-2kOhm) som var ok, och även kablage till stift 17 och 44 på styrdonskontakten.
Allt verkar ok..
Nöär jag hade ur givaren drog jag runt motorn, men kunde inte se något som skulle påverka givarn.. Är det någon som grejat med detta och kommer ihåg hur det ser ut?
Givaren ska ge en puls/kamaxelvarv, men allt jag kunde se genom hålet för givaren var bultskallar..(sex eller åtta..)
Jag ska försöka få tag på ett oscilloscop för att se om det kommer någon puls från givaren också, men vill gärna ha tips..
Köper helst inte ny givare bara för att prova, vill hellre konstatera felet innan.
Grusse
Vill minnas att det satt ett stift på kamdrevet som givaren känner av. Syns om man lyfter på ventilkåpan.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ok.. Tycker bara jag borde ha sett stiftet passera i hålet för givaren när jag drog runt motorn och kikade in..
Får ta en titt i morgon, nu har jag lånat ett oscilloscop också :-)
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Har kollat kurvan nu, och jag får 6,6 pulser per kamaxelvarv, men det bror nog på lite mät-onogrannhet, så jag skulle tro det är sex pulser per varv på kammen (körde motorn på tomgång och kopplade in 'scopet' på givaren. Signalen verkar dessutom svag med ca 0,1V pulser..
När jag 'simulerar' och lägger givaren mot plåt med fingret emellan (rätt i plåten skulle nog ge en mmega-puls!) så är det mycket starkare signal!

Någon med tips/synpunkter?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
På kamdrevet sitter det två stycken taggar som ska ge signal till givaren. På rallycrossbilen jag skruvar på hade vi problem med misständningar som försvann när vi skimsade ut givaren till rätt avstånd.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Koni:
Du har väl ingen bild på detta? På min finns inga 'taggar', strax före öd på 1:an så är det ett hål i kamdrevet ca 20mm från givaren. Jag antar att det skall sitta något där, men vet ej hur det ska se ut. Skulle ha gissat att ett stift ska sitta pressat i hålet (diam ca 6,07mm) som påverkar givaren som Grusse föreslog.
Har av kamkåpan nu och har svarvat en tapp som går 2mm ifrån givaren.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Iofs kan det vara special då vanosen är bortplockad på den men bakom kamdrevet sitter det en platta med taggarna på fastskruvad i kamdrevet.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Koni:
Kanske de inte var Motronic 3.3 i den då?

Jag satte i en tapp som går ca 2mm från givaren nu, och problemet verkar vara löst! Ingen tvekan vid växlingarna, och den verkar inte vara känslig för gaspådrag längre.
'scopet' visar en kraftig puls per kamaxelvarv, och allt är frid och fröjd.. Man kan ju undra vart den gamla tappen tagit vägen..
Bilen har varit likadan sedan jag köpte den, så tidigare ägare vet man ju inte vad dom gjort. Den kanske ligger och skramlar i tråget..
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Nej det sitter ett Motec sprut på den men vi använder original givarna.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.