AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
430

Tips E36 M50 motor

No
45
Norrland
BMW 528 iM-00
Ni som har problem med tickande motor vid kallstart,byt kamkedjespännaren som sitter på höger sida i framkant på toppen,jag hade ett svagt tickande vid kallstart och bytte denna nu spinner motorn som en katt!
Ni som har dåligt blås från ac:n,kolla så att kylfläkten till ac:n går,om inte byt fläktmotståndet till fläkten,det sitter på sidan om fläktramen och finns att kåpa hos BMW,kostar ca 500:-,jag bytte mitt i våras och har nu iskallt i bilen!!
Tja!

Var det svårt att byta kamkedjespännaren, eller är det något man kan fixa själv på några timmar? Eller bör man kanske ha iaf en dag på sig..?
Vad kan gå snett helt enkelt?

// Björn
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ska man ha av toppen?
No
45
Norrland
BMW 528 iM-00
Hej.
Nej det var hyfsat enkelt.Spännaren ser man på utsidan av motorn som en stor bult ungefär.Lyft av v.kåpan så att man ser ner i kedjelådan,spännarkolven har ett spår i sig som måste passas in mot styrningen i spännskenan som man ser i kedjelådan.skruva ut kolven och sätt i en ny,tänk bara på att den är fjäderbelastad(mycket!!!)spännaren köper man i delar:hus,kolv,fjäder,lock.oftast är det nog bara fjäder eller kolv som är slitet men jag bytte allt,det var ju inte så dyrt.
Lycka till,min bil blev mycket bättre efter detta iallafall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.