AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.758

325 missljud motor fram

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Har fått ett missljud som kommer framifrån motorn (m20 från 1989). Det verkar komma från området runt vattenpumpen. Det låter bara när motorn är kall, i ca 5 minuter innan motorn har blivit varm. Om man sedan startar motorn igen när den har stått en stund och inte har blivit helt kall låter det inget. Ljudet beskrivs väl bäst som ett gnekande som går i takt med motors varvtal.
Trodde först det var generator-vattenpumpsremmen eller vattenpumpen, alternativt generatorn eller servon, BUT NOOOO, så enkelt var det inte. Jag provade att koppla bort både generator-vattenpumpsremmen och servopumpsremmen men ljudet var kvar ändå.
Min nya teori är att det är oljepumpen. Kall olja= problem, varm olja=bra.
Annars kanske det är något lager framme i motorn? Har haft problem med servopumpen (lös remskiva och senare ojämn remskiva) som kan ha slitit extra på den motoraxel som driver den.
Finns det något smart sätt att hitta exakt vad det är utan att demontera hela motorn?
Det är ett ganska frustrerande fel eftersom det försvinner när motorn är varm vilket gör det svårt att hitta.
Tips emottages tacksamt.

/Tuve

BMW 325IT
Kan nog vara Vattenpumpen men det låter lite konstigt. Jag har också ett gnirkande ljud framtill motorn men det är generator remmen. kolla om vattenpumpen är glapp. Kanske nån packbox som är lite torr. Nej ja vet inte låt konstigt=) Det kanske finns någon annan som vet

MVH//Anders

BMW POWER!!
svintoleffe
Det kan ju vara ett ramlager som är på väg att ge upp, då det uppstår när oljan är kall.
Hade ungefär samma missljud i min kärra. Det var kamremmen som var aldeles för slak! Du kan ju titta till den.

[AsT]
S3
1
S3 touring
S3 touring-89
325 Im-89
hej

jag tror att det låter som om spännrullen har gått, det brukar låta lite som ett dålig lager, i alla fall jag hade sånt ljud på min 320 och det försvann när jag bytte kamrem o spännrulle.
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Har inte tänkt på att det kan vara spännrullen. Det låter ju ganska troligt, den kan ju ha gått hur långt som helst och får ingen smörjning från motorn.
Ska byta detta när jag får tid så får vi se.

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jaja, jag återupplivar denna tråden lite för jag har fått nåt liknande på min 525. Det låter också bara när den är kall och låter typ "glonk, glonk...", finns bara vid låga varv, typ 800-2000, låter mer när man belastar motorn. Jag har en känsla att det är ett ramlager som börjar fucka ur, men hoppas jag har fel. Bilen har ju gått 27000 mil så helt otroligt är det ju inte. Kan tillägga att jag har nybytt kamrem och rulle + vattenpump, så dessa kan uteslutas. Jag har hört det ljudet ett tag nu men det har "förmildrats" pga dåligt justerade ventiler. Idag ställde jag dom och då hör man det där ljudet lite mer, väldigt frustrerande...

Ja, någon som har nån ide ?? Kanske är så att det är lite hård gång i dom motorerna när dom är kalla, eller är de dags för lagerbyte ???
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Låter som om det eventuellt kan vara spännrullen, vid minsta misstanke byt OMEDELBART!!! Om den skär går remmen ganska snabbt av och då blir det inte billigt. Byt även remmen när du håller på.

Personligen skulle jag möjligen sakta köra milen ut till mitt garage om jag hade motsvarande problem och omedelbart byta. Spännrullen skar på en Audi jag hade en gång, remmen gick inte av, men den var inte vacker. Byt alltid spännrulle när kamremmen byts o vice versa.

Mvh Perra L
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jo, men jag har bytt den för ett par veckor sedan (som tur va...) Tänkte snålat in på den men ångrade mej, såg sen att den gamla var glapp och lät som man doppat lagret i grus....men men, knappast den som låter i alla fall.
Jag var ute alldeles nyss och lyssnade, det KAN komma från främre delen av toppen, men är ganska svårt att lokalisera, försvann efter ett par minuter bara...
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Cypherx. Svaret var på den första frågan från tuvham. Ditt problem låter misstänkt lager eller kamproblem men det är mkt svårt att säga utan att lyssna live, försök få tag på ett stetoskop så år det lättare att lokalisera.

Mvh
Perra L
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jo, har oxå en obehaglig känsla av början till vevlagerras...E21-racing tipsade om att det kunde vara kolvknack, trodde oxå det direkt men efter jag kört hem från jobbet idag är jag lite skeptisk, låter misstänkt lagerknack faktiskt, fast långt bort så att säga...får nog försöka riva ner tråget framigenom, fast till helgen blir det som vanligt en tur till örebro och tillbaka på 25 mil enkel resa, då lär det ge sej efter den turen om det blir värre...
Visa användare
43
Firestoffe
BMW 325 ix Coupé -87
HEj!!

Allså vad skall jag göra om remskivan till vattenpumpen glappar.:??

Är mycket åå säker på detta då ja inte kan BMW allss.!
Dom fyra bultarna e spända och det glappar ändå.. remen e lite slapp men det skall ju sitta stabilt ändå väl eller.:???

Kör inte fortare än vad du klarar av...!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Byt vattenpump, om axeln, remskivan sitter på också glappar med skivan!

MVH Patrik
Visa användare
43
Firestoffe
BMW 325 ix Coupé -87
Okaj!!

Kan man lossa den utan att behöva riva hela motorrumet..??
Eller skall man passa på att byta kamremen samstiigt??

Mvh Stoffe

Kör inte fortare än vad du klarar av...!
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Tänkte bara informera om att det var antingen vattenpumpen eller spännrullen (bytte båda samtidigt). Förmodligen spännrullen eftersom jag provade vattenpumpen utan rem. Liiiite sent besvarat men bättre sent än aldrig.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Shit, man törs ju inte gå in på bmwforumet längre. Man blir ju hypokondrisk.
Min låter lite här o var men går som en klocka.

Den gnisslar lite framifrån och knackar lite när den är kall. MEn när den är varm låter det helt ok.

Får hoppas på det.

Det här med att byta spännrulle o kamrem vid 6000 mil. Är det ett absolut minumin och innebär att det kan hålla bra mycket längre sträckor?

mvh
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Tipset är att byta kamrem så ofta det bara går. Jag hade en fin liten Fiat för x antal år sen som bara hade gått 5000 mil och sedan stått stilla i 10 år. Jag bytte inte kamremmen och självklart pajade den pga ålder. Motorn totalhavererade. Skrot. Låt det inte hända dig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.