|
|
|
|---|---|
|
Undrar bara allmänt? Själv var många modeller intressanta speciellt E39an när jag var ute efter bil men valet föll ändå på E38an pga härlig komfort och stilig design. Nu har man fastnat för stora bilar på gott och ont o skulle aldrig kunna tänka mig att köpa något annat.=)) Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk | |
|
Började med Volvo 960/S90 men ville ha nåt mer rejält så började kolla på A8, LS400, S4xx/S500, samt då E38 och efter en första fundering insåg att det skulle bli tyskt varpå LS400 föll bort. Därefter A8 då jag insåg att den helt onödiga och dyra 4-hjusldriften inte gick att undvika med 4.2 modellen, därefter föll W220 med V8:a bort för att de då var alldeles för dyra, upplyfta av tillgången på W140 så kvar blev E38/740. 735 kändes omotiverat med en nedfodrard V8 och sexa i E38, njae... och V12 kändes lite extremt, alltså blev det som det blev. Skall snart genomgå samma process igen men denna gång står det mellan MB W220 med V8 och en nyare E38/740 eller vad man kan komma på med en E38/750 som en möjlig outsider. Har provkört en manuell E39/520 och den var milt sagt trött samt kändes trist och trång. MB E-klass kunde vara möjlig men känns som en halvmesyr. A8:an har mycket läcker exteriördesign, både gamla och nya men vill INTE ha 4WD eller pyttemotor. Såg en VW Phaeton för första gången i helgen men det känns inte rätt, har haft gamla 70-tals Passat och det är minnen jag inte vill återuppliva på något vis. Skulle vara då om man slutar köra bil och börjar åka och skaffar en LS400/430, men jag känner mig inte gammal nog ännu. :) Varför jag väljer som jag gör; en mycket viktig anledning är att minimera skaderisken vid krock och mer massa = mindre risk, dessutom hoppas jag att alla krockkuddar och andra grejer faktiskt hjälper. Detta har blivit alltmer viktigare med insikten att både andra och även jag själv faktiskt kan göra fel samt att man faktiskt inte är odödlig även om man trodde det som yngre. Ytterligare en anledning är att ha gott om plats, hatar att behöva skjuta fram förarstolen bara för att man har en baksätespassagerare som är över 120 cm. Värdesätter också mycket god takhöjd då jag är 189 cm lång och många bilar verkar gjorda för väldigt små människor. Kommer ihåg när jag först satte mig i en E38 och noterade att jag kunde ha hatt på mig med stolen lågt läge - jag tror det var det ögonblicket då jag slutgiltigt bestämde mig. Volvo 960/S90 var på tok för låg i taket trots att det är en stor bil och mer än en gång tänkte jag på att i denna lär man garanterat bryta nacken i vid en olycka, trots kuddar och grejer. Dessutom är det skönt med ett rejält bagageutrymme utan att behöva tillgripa nödlösningen med kombi-kaross med alla dess nackdelar. Automatväxel samt silkeslen och ryckfri kraftöverföring är absoluta krav samt vrid från motorn i massor. Vrid är ultraviktigt, inte en massa bullrigt och ryckigt högvarv men just vrid redan vid det varvtal man redan kör på med omedelbar tillgång till mer vrid. Är inte så lite impad av Askens luftpump, den borde ge bra vrid... :) En annan mycket viktig faktor som jag tyvärr förbisedde sist är en bra eller uppgraderbar ljudanläggning - inget av dessa finns tyvärr i E38 - det låter JUNK och inget går det att göra åt det :( Sedan som grädde på moset, men inte avgörande är sköna stolar, bra ljuddämpning, läderklädsel av god kvalitet samt en stor mängd finesser, jag älskar mer eller mindre finurliga finesser och skulle älska att ha E65-ans iDrive med alla optioner om den inte satt i den urbota dumt designade karossen som saknar midjelister. Sist men inte minst så att varje gång man går fram till bilen så tänker man att den är ju jäkligt snygg, och den snygga den är ju faktiskt min. En bil utan midjelister lär dock sluta vara snygg ganska så fort... |
|
|
Hallo, Jag valde en 7:a för att E38 är en 7:a! Stor och rymlig men ändå stilrena slanka linjer, E38 ÄR en stor bil men jag upplever den inte som särskilt stor pga den otroligt lyckade designen. Interiören är sååå elegant och smakfull, njuter varje gång jag är ute å kör, rymlig och behaglig att sitta i. Har oxå provkört en E39 som jag tycker känns som en lillebror alltså lite trång. Komforten i E38:an är i världsklass. Kraften i motorn är inte mycket att klaga på heller (740). Har svårt att tänka mig att gå ner i storlek nu när man vant sig vid 7:ans utrymmen. Känner mig trygg när jag kör, skulle jag krocka så vill jag göra det i en 7:a (E38). Jag provkör en å annan bil då och då och varje gång jag åter igen sätter mig i min 7:a så blir jag lika glad :) Vad gäller E65 så är jag fortfarade i smältningsstadiet (svårsmält) Mvh // Lazze 7-serieträff 26e Juli |
|
|
Balmgren du har bra bilsmak, var själv för lääänge sedan inne på en volvo 960 men ångrade mig i sista sekund. Sedan var E39an A8an o E38an kandidater som E38an tog hem hyffsat lätt. A8an kändes gamal allmänt o E39an föll bort pga att det fanns en modell större som jag skulle gå o sukta efter ifall jag hade köpt E39an. Är själv också i bilbytar tankar igen och precis som dig är en nyare E38a el en Mb w220 mina kandidater. Väljer helt klart mercan ifall jag har råd och har jag inte råd blir det E38an. either way i cant loose;o) Vad gällande Ls modellerna så är baksäteskomforten på topp och precis som du säger får vänta med en sådan tills man anlitar nån stackare som sin chafför. Men bilen i sig är riktigt elegant men något plastig och lite sviktande kvalitetskänsla på materialvalen interiört. Lazze: Jag ska fixa meguiar så jag själv kan bli lika lycklig av att sätta mig i min bil ;O) Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
Valde en 750 av flera anledningar. V12: stooor motor, det är jäkligt roligt iAL: lång, stor och med gott om plats. I en vanlig 7-serie så är faktiskt baksätet trångt jämfört med min gamla bil, en Audi A6 -00. Priset: ruskigt billigt med en -92:a och min är i tillräckligt gott skick. Motsvarande A8 eller stor-merca kostar tre gånger mer. Gammal lyx är fantastiskt billigt. Bagaget i min 750 iAL -92 är löjligt litet i förhållande till storleken på bilen. Jag blir nästan förbannad när jag jämför med min A6:a. Min nästa bil blir antagligen en E38 om priset faller lika bra på dem som på E32. Annars blir det en Audi A8 - jag saknar 4-hjulsdrift. /micsjo |
|
|
Jag valde min 7:a för att jag tycker om storleken och lyxen med all utrustning. //Schnitzer |
|
|
Jag valde E38 främst för comforten, och sedan ör det inte fyskam att det finns gps,tv,steptronic-låda,servotronic-styrning,acc,regnsensor och el-stolar iheller. Kort o gott, den bästa bilen jag någonsin haft. Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
svardska |
Dåligt självförtroende, taskig självbild! Hade jag varit en förståndig kille hade jag ju köpt nåt vettigt med dragkrok som hela familjen får plats i osv. Med lite ekonomi dessutom!!! Men Men man är ju som man är så nu fräser man omkring och känner sig som ballaste pysen här på vischan bland traktorer bönder och koskit. Frun idiotförklarade mig igen (för sista gången antagligen) när jag köpte nya skor till älskarinnan. BBS 19"X8,5"+10" med värsta Bridgestone sulorna. Men va spelar det för roll om "the bold man with the beard"(ayatollan) hänger rakt ner om man har en sån kärra! Eller vad säger ni grabbar!? |
|
Haha Svardska det var ju en annan syn på saker och ting =) Får inte familjen plats i din bil? Hur många är ni egentligen? Bäst o börja leta SL bussar för din del kanske.=o) Mvh/Soki 7 serie träff 26e Juli Länk |
|
|
Bra alternativ lösning istället för en kombi. Var och letade efter en MB w124 kombi men det var bara skit på marknaden när vi letade.. så dök det upp en sådan här best och köpet var ett faktum. Kattlåda, kylbox och katt toaletten får plats på golvet bak.. utan att dra fram stolarna.. och sen kan man packa en hel del.. Super bil.. lite dyr i drift med reparationer och liknande. Hade man varit smartare hade man lagt lite extra för ett bättre exemplar... men man lär så länge man lever.. Super bil |
|
|
Tja Valde en 7a för att den verkar vara en av de vackraste modellerna BMW gjort nånsin. Sedan behöver vi inte snacka om Komforten för det vet väl alla i panelen hur den är. Mvh /Zico |
|
|
Jag har alldeles nyligen införskaffat en 735iA E32 av 88 års modell...Jag köpte den dels pga skicket OCH att bilmodellen i sig är kanonsnygg(min har shadowlinepaket(eftermonterat) + diamantsvart lack)...Ett plus till är att ungarna inte klagar vid långfärd har jag märkt :) Jag svor nästan på att jag INTE skulle ha en automatbil...Kunde dock inte låta bli när jag såg "den tilltänkta" stå lite ledsen på en parkering ;) Mvh Janne. |
|
|
7an är enda alternativet om man vill ha en redig rejäl bil för en vettig kostnad. Mercedes 600 verkar också trevlig men prisnivån är ju högre. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
"7an är enda alternativet om man vill ha en redig rejäl bil" håller med =)) Mvh/Soki |
|
| Dessutom såg mercornas inredning ut som i en lastbil för bara några få årsmodeller sedan, enligt min mening. Därför skulle jag aldrig välja den. | |
|
E38 snyggaste BMW:n |
|
|
Jag valde min för att jag inte hade råd med en MB W140! |
|
|
Tjena ! Ja, varför väljer man en E38. Ja, det är väl inte främst p.g.a. ekonomin...... Skämt åsido, jag hade en E39 (528 iA) tidigare. Och jag tyckte att det var en oerhört behaglig bil Den var dessutom fullmatad med allt från TV-navi till fjärrstyrd kupévärmare, dubbelglas, avtagbart drag m.m. Jag letade faktiskt efter en E39 igen men hittade ingen som jag tyckte motsvarade mina krav. Tyckte redan från början att E38:an var mycket snyggare men tänkte väl som de flesta (antar jag) att inte skulle väl jag ha en så STOR bil. Sen snubblade jag över den 728 iA som jag har idag och föll pladask. Så vacker, så stor, så fulländad. Vet att många av Er har synpunkter på en 6:a i en E38 men det räcker väl för min del. Det skiljer inte många kg till en fullmatad E39 och den har ju aldrig ansetts vara långsam med en 2,8 liters 6:a. Har haft min bil i snart 3 år och den har nyligen passerat 18 000 mil. Var inne på besiktning i förrgår och fick inte ett påpekande. Avgasreningen fungerade som när bilen var ny och den fyller 5 år i höst. Jag säger bara: Vilken bil !!! / Nysse |
|
|
Håller med Nysse att 6an räcker gott och väl...ett tag =p nä men ekonomin tillåter större motor så ja tänkte byta upp mig. Sen så är E38an till för att glida med och inte till för 0-100 sprinter men lite mer tryck vid omkörningar skulle inte skada. Mvh/Soki Länk |
|
| jag tycker faktiskt att köra volvo är svårsmält , samma sits som i en skördetröskare då kan man lika gärna slänga upp 10.000 på en gammal ford ferguson å köra runt med...När jag alltid kör min kompis somnar hon alltid i min 735a =) men när hon sitter i en volvo säger hon att hon alltid blir så stel i nacken...Så jag brukar alltid ha med mig filtar i skuffen om nån blir trött =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.