AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.050

Vibrationer i framvagn vid gaspådrag i 540?

Har en 540i - 97 med 6-vxl manuell vxl-låda. Har märkt på senare tid att det uppstår kraftiga vibrationer i ratten/bilen vid fullt gaspådrag, oavsett vilken växel jag kör i. Det uppkommer mest över 2500 rpm o i växel 1 - 4...... Känns lite i ratten som obalans i framhjulen, fast i detta fallet "vibrerar" hela framvagnen på bilen. Vad kan det vara för fel? motorfäste eller? den går stadigt o vibrerar inte vid normalt gaspådrag, eller vid inbromsning så bromsarna kan jag utesluta. Nån som har en idé vad det kan vara?

V8 rockar fett!
ingen som har en aning?

V8 rockar fett!
netz
Om det bara vibrerar i framvagnen tror jag mest på motor eller växellåds fästen,annars skulle jag kolla efter sprickor i hardyplattan,och även kolla stödlager upphängningen på kardanen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Motorfästen brukar på de flesta moderna bilar vara "gelefyllda" de har en viss förmåga att med tidens tand sjunka ihop och då kan det uppstå "konstiga" ljud och vibrationer som du beskriver.

///MVH Hasso
Länk

Tack så mkt för svaren.......oki, får väl ta o kolla det. Bilen har ju nu rullat 27000 mil så det är ju inte omöjligt...... men är motorfäste dyra saker att byta på en 540 månntro?.............

V8 rockar fett!
Mi
122
Micke77
540i -95
hej, har samma problem med en 540 -94 , fast de gäller bara om man gassar upp till 80 och uppåt och släpper gasen eller lättar på den,då skakar ratten kraftigt. har inte kommit fram till vad det kan va allt är stumt i hjulupphängningen. vet inte vad jag ska börja leta.
ja fast skillnaden är att min ratt skakar inte så mkt, men däremot hela framvagnen på bilen skakar som attans, därför uteslöt jag hjulupphängning, däck mm.....

Känns ungefär som att det är så mkt vridmoment i motorn vid fullt gaspådrag så att den håller på att dra hela chassit snett ungefär...... måste vara nån upphängning eller nåt.....

V8 rockar fett!
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Triple, Dåliga casterstags bussningar bruka ge den den där känslan "att den drar hela chassit snett". vid fullt gaspådrag.
Värt att kolla?
har jag faktikst inte tänkt på powertoy, tack för tipset... får lägga det till "kolla-upp" listan......

V8 rockar fett!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.