AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
450

e30 2,0 L till en 2,5 L vad ska byttas

Visa användare
150
sa77
320i -89
Jag har en 320 e30 -89.
Jag hade tankarna att sätta i en 325 motor i den.
Jag undrar vad som måste byttas te.x kabelstam,styrbox eller något annat som är värt att veta.

Den passar väl direkt med växellådan,men pallar växellådan. sitter det en likadan växellåda i 325 som i 320?

Tackar för alla inlägg Och svar.

"E30 FOREVER"
Växellådan håller men det kan vara annan utväxling både i lådan och i bakaxeln.
Det är väl motronic på den??
Då behöver du nog inte byta kabelstammen men däremot styrboxen skulle jag tro.

Allting tar sin tid...
Visa användare
150
sa77
320i -89
Okej men utväxlingen spelar väl ingen roll eller?
Det är med motronic.

"E30 FOREVER"
Nja bilen kommer antagligen acca fortare men även bli surrigare i motorvägsfart då 320 antagligen har högre utväxling. Så var det iaf på -84.
Kolla i instruktionsboken där brukar utväxlinge för lite olika motoralternativ stå.

Allting tar sin tid...
320-325
hmm jag har själv gjort den här operationen jag bytte inte styrboxar samt chip . växelådan håller fint även bakaxeln.jag har rejsat och kört mkt hårt men inga problem med drivpaketet (ännu) vad det angår chipet så tror jag inte det gör någon skillnad att byta till 325 chip jag kör med 320 chip och bilen går kanon 80-120 på 4,8 sek m.m kör ifrån T5r samt T4 Vr6 iallafall 0-201m .. min E30 varavar 3500rpm vid 80kmh på treans växel samt på femman tror jag den varvar 4000rpm vid 140kmh så det är inte skoj med motorväg..

allt passar rakt på kanske några små grejer som måste ändras eller tas från 320 motorn men förmodligen inte
320-325
det kanske var 4500rpm vid 140kmh med femman i
Visa användare
150
sa77
320i -89
Det är alltså med andra ord inte en så stor OP, så det tål att tänka på
men det är stor skillnad i drag men ett jäkla liv i bakvagn!

"E30 FOREVER"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.