AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
800

Felaktiga benämningar?

en grej som jag har reagerat på i några annonser som jag sett är att det står såhär bland utrustningen:

"sportväxellåda"
"sportläder"

rätta mig om jag har fel, men det finns väl inget sådant som "sportläder"? det är väl isf att man menar kanske sportstolar som är lite mer skålade än vanliga eller ngt sånt?

sen sportväxellåda? har aldrig hört talas om att det skulle finnas att köpa ngn sportig växellåda om man säger så...??

kan ngn förklara detta, eller är det bara påhittade begrepp?

BMW, Bayerische Motoren Werke
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Sportlåda = Dogleglåda? (Tillval till ett par modeller)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sportskinn är nog lika med sportstolarna i kombination med skinnklädsel!?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Ni har rätt:

Sportväxellåda = 5 växlad växellåda med ettan neråt, sk dogleg. Sitter original i M535i E12 och M3 E30 bla. Ordet kan ju även syfta på tex Alpinalådor som är förstärkta och/eller har annan utväxling än original dito tex låååång första växel.

Sportläder = BMW/Recaro sportstolar med läderklädsel. Original extrautrustning till de flesta BMW från -82 och framåt.
hjulet
Sportväxellåda skulle ju också kunna betyda att det sitter ett short-shiftkit monterat som kortar ner spakrörelsen. Uttrycket är dock lite slarvigt eftersom det ju fortfarande är standardlådan som sitter i då...
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
hjulet: ja det tycker jag inte berättigar användande av detta prestigefyllda ord! :)
Kan ju ibland vara lite kul att läsa dessa hemmagjorda förkortningar ... har dock själv erfarenheten att på 120 tecken försöka beskriva något då man skulle vilja ha 500 (minst).

Dessutom kan man till exempel i Spoilernytt (Bilsport) inte lägga med länkar till en mer utförlig beskrivning, det är emot deras policy (bra argument va!!).

Om man skall skriva "Sportstolar med skinn" kostar det 21 tecken "Sportskinn" är bara 10 och "Sp.Sk" endast 5 .... ;)

Så fram för länkar i annonser eller så får vi leva med dessa roliga förkortningar ....
jo, som jag misstänkte så stod sportskinn för sportstolar med skinn och sportväxellåda för förstärkta/shortshift lådor...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.