AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
527

Fordonsplacering Essingeleden

Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Körde förra veckan Essingeleden söderut genom Stockholm. Blev då kraftigt irriterad på flera bilar som låg och skrotade i vänster körfält trots att det var helt tomt till höger. Visserligen får jag numera köra om till höger eftersom hastighetsbegränsningen endast är 70 km/h. Jag anser ändå att det är vänster körfält som bör användas för omkörning. Eftersom det inte finns några avfarter till vänster kan ju heller inte detta vara motivet för körfältsvalet.

Håller ni med mig eller tycker ni det är OK att ligga och såsa till vänster?
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
håller med dig. Framförallt på motorvägar e de jobbigt som fan. O inte flyttar dom på sig heller... ibland blir man ju "tvungen" att även på 2-filiga vägar över 70km/h köra om i fel fil...

mvh Daniel

-------

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Undrar hur många som blivit bötfällda för att inte bruka höger körfält. Man ser ju säkert 50 solklara fall varje gång man passerar Stockholm, men hastighetsövervakning kanske är högre prioriterad. Detta är ju ett problem oavsett hastighatsgräns. Dock känns det som llagstiftningen är mera luddig på 70-väg.
Brogren:

Välkommen till en helt vanlig dag i stockholms trafiken:))
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
starre:

Jo jag har tidigare jobbat i Stockholm under 2 år så jag vat hur det ligger till. Blir inte minder irriterad för det. Sist hade i alla fall vägverket satt upp en skylt vid Rotebro med texten "använd höger körfält". Inte för att någon verkade bry sig, men det är ju en början i alla fall.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Förstår inte heller. Varför är fältet längst till höger oftast tomt eller några enstaka bilar. Det i mitten är ofta lite fler bilar och i vänster körfält kan det till och med vara flest bilar! Det är tröstlöst! Orkar inte argumentera längre....
Håller fullständigt med föregående talare. Det känns inte bra att köra om till höger, vare det sig är tilllåtet eller inte. Om de nu ligger och fisåker i körfältet längst till vänster utan koll bakåt varför skall de kolla till höger om de skall byta fil ... usch nej, tur att man slipper den leden (både nu och innan)
Jo, det så himla sant det ni säger. Finns ju ingen medecin mot de tankebefriade vänsterliggarna :D
Själv så lägger jag mig en cm från de som bromsar trafiken och blinkar med helljusen tills de flyttar på sig. De måste lära sig på nått sätt, mitt sätt är väl inte det bästa men det funkar iaf.

/Manray/
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
När jag jobbade i Stockholm för två år sedan använde jag högerfilen + bussfil ibland. Gick betydilgt fortare än ytterfilen där S80 ligger på rad i 65 km/h. OK! Folk blev lite arga och blinkade men jag gjorde mitt bästa för att flytta mig så fort jag kunde bort från dom.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Ka
131
Kanada
328i -00
Låt de ligga till vänster. Jag kör för det mesta om i vänsterfil nu förtiden eftersom den alltid är tom. Tycker att de skall införa samma regler för 90 och 110 väg så man kan göra det lagligt hela vägen mellan Södertälje och Stockholm. I USA har det fattat att efter en viss trafikmängd funkar det inte att bara köra om till vänster. Alla anser sig ha brottom och lägger sig i vänstersnigelfilen.

En annan sak som irriterat mig mycket är mellan Salem och Södertälje Norra är alla som bromsar in vid "för risk för kö" skyltarna som finns längs E4/E20 söderut. Det är alltid en långsam kö där som följd oavsett trafikmängd och tid på dygnet. Tycker VV kunde ta bort dessa då de bara skapar köer.
Känner igen detta, men låt folk tro att det går snabbare i vänster filen även när det e helt tomt till höger så är det ju bara att lite halvtflinande glida förbi .=) Men håller med om att d e iriterande när det ÄR trafik i höger dock.

Mvh/Soki

7 serie träff 26e Juli Länk

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Så länge det är 50-70 och folk ligger och sniglar i vänsterfil bryr jag mig inte nämnvärt, jag kör helt enkelt om på höger sida istället. Detta känns inte onaturligt för mig, vilket kanske kan bero på att det varit lagligt så länge jag kört bil...?

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har heller inga problem med att glida om bilarna i den vänstra filen i högerfilen, känns bara fint!
Det gör jag även på motorvägen när ett helt koppel gått ut i vänsterfilen för att köra om ett långsammare fordon längre fram. Det är bara att passera dom i högerfilen sen byta fil strax innan det långsammare fordonet.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.