AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.096

Tips till er med tickande lyftare.

Sa
98
Sajlor
330 -01
Då många ständigt frågar ang tickande ventillyftare så kommer här lite tips.
1. kontrolera oljemängden, fyll på till Max (inte mer )
2. Byt till Castrol TWS ( den olja som används i M5 bla.)
detta rekomenderas av BMW själva (förenade bil, fosie)
när man byter gör en invändig motortvätt med tex. CRC Engineflush. Byt alltid filter.
3. Tillsätt wynn´s Hydralic lifter ...... (en tillsats som motverkar tickande lyftare.) kostar 95:- på mekonomen.

Hela denna procedur kostar ca 1500 kr och tar MAX 1,5 timme och fungerar ruskigt bra. iaf på 328 o 325 E36 har provat på flertalet bilar och alltid med samma bra resultat.!
Hoppas det hjälper er!
L

Svärd
Hade också svagt tickande ventillyftare på min 740iA E32. Det försvann efter en vanlig oljeservice. Tickandet kom smygande ju närmre serviceindikatorn kom den gula lampan så då är nog oljan ganska slut.

//Martin
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En vanlig oljeservice brukar som sagt räcka långt. En 10w60 olja är dessutom inte att rekommendera för de som kör vintertid. Mitt tips är därför att först och främst göra en oljeservice, innan man häller på den tjocka oljan tillsammans med annat hokus pokus..

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Precis lika dant på min Svärd. Ju närmare man kommer service (från sista gröna)destå mer tickar det när den är kall.

Mvh. Patric

Min E32/38:a Länk

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Lite off topic men men....När brukar tickandet komma på nyrare bmws? Om vi utgår från bilar som är fullservade..
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Wynn´s Hydralic lifter
Bara att tillsätta hela flaskan i oljan eller?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
hittade ngt som heter Omega och som ska hjälpa mot tickande ventiler, säljs på Mekonomen.

någon som har erfarenheter?

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Sa
98
Sajlor
330 -01
ravve: ja en burk räcker till 3-6 liter olja ca. Sen måste jag som bara fråga Anders s , tror du att man inte kan köra med M5:orna på vintern?! Dessutom är inte wynns något hokus pokus utan ett medel som en otroligt respekterad firma levererar. Nackdelen med att bara göra en oljeservice är att motorn blir extra känslig för oljekvalitén och fyllnadsmängd på den olja du har i. En motor ska inte behöva börja ticka nämnvärt strax innan service, då ligger du ju på gränsen man ska ha marginalerna på sin sida, dessutom med bilar som är tickbenägna tex BMW, Ford osv bör man hjälpa dem så gott man kan och om det innebär att lägga ca 3´5kr mer per liter olja jämfört med den castrol som är rekomenderad till övriga tex 328 och neråt i motorstorlek.
Ett svagt tickande är normalt men inget att sträva efter, min senaste blev totalt tyst efter ovanstående behandling från att ha låtit som en gammal Tvärstycks fiskediesel.
Sen är det tyvärr så att Tickandet kan komma när som helst det kan räcka med att förra ägaren har slarvat med oljekvaliten tex kompisens 328 hade gått ca 6000 mil då började den tickade det var en 98:a
Det är upp till var och en att tolka och göra som de vill, men jag anser att man ska inte behöva "höra" på bilen , det som BMW varit så snälla att ge oss ett instrument för att se. dvs när det är dags för service.
L

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sajlor,
Jag sa aldrig att man inte KAN köra en M5:a på vintern. Jag sa inte heller att man inte KAN köra en 10w60 olja på vintern. Men, det är förmodligen den sämsta olja du kan använda en kall vinter. Det menar jag.

Angående tickande motorer så är min åsikt denna.
Tickar motorn länge när den är kall, byt till en tunnare olja.
Tickar motorn när den blir varm, byt till en tjockare olja.
Tickar den först när det börjar närma sig service (som exempel ovan), byt olja oftare!
Sa
98
Sajlor
330 -01
Anders s!
Håller med dig!ag uttryckte mig något påhoppande, det jag menade var att man ska inte avskräckas att använda en "10" olja bara för att den är trögare på vintern men som sagt det var inte meningen att göra ett pajkastar inlägg.
Vad det gäller tickande ventiler så finns det många orsaker och många botemedel, men tänk på att prova "mixtra med oljan" och byta olja först innan man går direkt till mekaniska åtgärder.
Man måste ha lite tålamod och hitta det som funkar på sin egen bil!
Linus

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Då är vi ganska överrens :)

Tycker alltför många provar "mirakeltillsatser" innan man gör det enkla och förmodligen det skonsammaste, nämligen byter oljan.

Mvh
Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Anders S!

Olika tillsatser i oljan ser jag som "nödlösningar" om inte en bra olja löser problemet. (i värsta fall kan det vara ett mekaniskt problem)

All olja slits, samt tar åt sig kondensvatten och andra föroreningar. Oljans kolvätemolekyler tuggas sönder vartefter den får arbeta och additiven förbrukas.
Därför är det viktigt att man inte slarvar med servicen och att man använder bra olja till motorn, framförallt om man har långa serviceintervall (t ex E46).

En 10W60-olja går att använda under vinter utan större problem, men det finns givetvis bättre "vinteroljor" (tex 0W- och 5W-oljor).

Att använda TWS i en "vanlig 328i är enligt mig, owerkill och onödigt dyrt om man inte ägnar sig åt extrem hårdkörning och/eller bankörning.
Personligen skulle jag lagt den merkostnaden på tätare oljebyten (med BMW-longlifegodkänd olja) om man har problem med tickande ventiler!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
TWS oljan är inte longlifegodkänt av BMW :))
Den är bara godkänd att användas till M5 eller M3 motorer.
Alla oljor som är longlifegodkända börjar med högst 5W.

///MVH Hasso
Länk

Jag spinner vidare på en oljetråd.

Jag har nu läst en hel del av trådarna om oljor. Tack Johan B för riklig information. Som jag tolkar det kan man aldrig ha får lågt kallviskositet, alltså 0W är att rekomendera. Vad gäller varmviskositeten så bör man undvika 30-oljor om motorn är lite sliten. Alltså bör jag använda 0W40 eller 0W50. Nu vet jag inte hur pass vanliga 0W50-oljor är men om man väljer bort denna, ska man satsa på 0W40 eller 5W50. Givetvis ska oljan också ha en bra klassning.

En fråga till, hur viktigt är det att oljan är longlife-klassade om den i övrigt har bra klassning och viskositetsvärden.

Mvh Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Resonemanget är både rätt och fel...

Rent teoretiskt skulle det fungera utmärkt med t ex en 0W60-olja i nästan alla motorer.

MEN sedan kommer verkligheten in...

Det skulle säkert gå att tillverka en 0W60-olja, men då skulle man behöva tillsätta mycket VI-impowers (viskositetsförbättrare). Dessa VI-tillsatser slits tyvärr ut vartefter oljan används varvid oljan gradvis tappar varmviskositetsvärde, och sedan bildar de söndertuggade VI-tillsatserna föroreningar i oljan när de är "förbrukade".
Desto längre oljebytesintervall, desto större blir problemet med de förbrukade VI-tillsatserna.

En 5W30-olja som har helsyntetisk bas, har mycket liten mängd VI-tillsatser (eller ingen mängd alls).

En syntetisk basolja har ett bredare naturligt viskositetsindex än en mineralisk dito. Så man kan i princip automatiskt dra slutsatsen att om man har en helsyntetisk olja och en mineralisk dito, med samma viskositeter, har mineraloljan mer VI-tillsatser än syntetoljan.

En syntetolja med ingen eller liten mängd VI-tillsatser kommer således att behålla sina ursprungliga egenskaper mycket längre än en olja med en stor mängd VI-tillsatser. Dessutom kommer den förstnämnda oljan inte i sig att bidra till så mycket föroreningar i motor/olja som den andra.

Således är det inte bara fördelar med "extremt breda" oljor.

Sedan bör man också veta att syntetolja har starkare oljefilm än mineralolja. Det gör at man inte behöver så "tjock" syntetolja för att få samma skydd som om man skulle behövt om man använt mineralolja...faktum är att en 0W30-olja (syntet) kan ha starkare oljefilm än en mineralisk 15W50-olja.

En annan nackdel med "tjocka" oljor (både högt kall- och varmviskositetsvärde) är att de orsakar mer inre friktion än tunna oljor = lägre effekt och högre bensinförbrukning.

En syntetisk 5W40-olja är en bra kompromiss för de allra flesta körförhållandena i mina ögon.

Mvh

bustorp
Jag vill bara slänga in en fråga som klart bevisar min okunskap vad gäller oljor i äldre motorer (nyare med för den delen).
Det skrivs så mycket om viskositet numera. När jag började med bilar så fanns 10-40, 15-40, 20-50 oljor. Inga lägre kallviskositetstal.
Numera är det tveksamt om man ska använda dom på vintern för deras höga kallviskositetstal säger många. Dom funkade dock alldeles utmärkt för 15 år sedan ( det var lika kalla vintrar då som nu) och många av dom motorerna går fortfarande utan problem.
Har nyare motorer blivit bättre (läs sämre) så att de inte klarar sämre oljor eller är man lite överambitiös vad gäller nya oljor i gamla motorer? De måste väl gå att köra på 10-40, 10-50 oljor fortfarande om det nu finns?

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klart att det går!

Men det finns så mycket bättre alternativ i dag...varför inte välja något av dem?
Förr i tiden körde man på diagonaldäck och hade inte halogenlampor...det gick ändå...

Kan man välja en olja med lägre kallviskositet än 10W eller 15W, är det en klar fördel, framförallt under den kalla årstiden och med vårt klimat.

Prisskillnaderna mellan halvbra och bra olja är ganska liten i Sverige.

Moderna motorer har ofta snävare mekaniska toleranser än äldre dito. Det gör att de behöver bättre oljor än vad man hade tidigare.

Dessutom är dagens serviceintervall mycket längre, vilket också ställer högre krav på oljorna.

Mvh

Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag var med på den tiden då man fick byta olja till vintern, för i norrland var det ibland omöjligt(-30 grader) att starta en motor på morgonen om man inte hade motorvärmare. Jag är glad för att motorer och oljor är bättre idag. På 50-talet var det standard med helrenovering av en motor efter 8- 10.000 mil. Min 735:a har gått mer än 30.000 mil och tickar bara lite. Det var inte bättre förr!

Vixit, dum vixit, laetus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.