|
|
|
|---|---|
| Jag undrade om det var någon som drabbats av kamkedjebrott på sin M50 förra veckan, ingen verkade tro att det var vanligt, inte ens ovanligt utan i princip aldrig..... Nu visar det sej att två till drabbats innom en radie på 20 km hemmifrån!! och mellan 19000 och 21500 mil. Om vi är tre här hemma lär det finnas ett stort antal till i landet, är det möjligen så att bilarna repareras på icke auktoriserade verkstäder för att hålla ner priset som ändå sticker iväg på mer än vad bilen kostar i tyskland.....(-93, -94 Touring) eller skäms folk för att ha en dålig motor?? | |
|
Är det importbilar som gått ofantligt långt (Skruvade mätare)!?! Har aldrig hört om nåt kamkedjeras på någon BMW överhuvudtaget..har även frågat på auktoriserad BMW verkstad om bytesintervallen på kedjan..var iofs till min bil med M30 motorn..och då sa dom bilens livslängd eller vid 50k mil. //Roffa -------- Min BMW - Länk |
|
|
samma här har aldrig hört att den kedjan rasat på en sådan motor, den ska hålla som roffa säger om man nu under förutsättning sköter servicen Joakim Eriksson |
|
| Det kan ju tänkas att t.ex. justering av kamkedjan ingår i någon service vid något intervall, eller byte av kedjespännare & glidskenor. Detta påverkar ju kedjans livslängd. Service är såklart A och O på alla bilar. På M20 t.ex. så måste kamremmen bytas varje 6000 mil, eller vart 4:e år (oavsett miltal) annars havererar den ganska snabbt. (Vanligaste M20 felet.) | |
| Min är importerad, körd av tysk hemmafru i 5 år sedan avsälld i ett garage i 3 år innan jag hittade den dammig utan luft i två däck och stendött batteri. Luft i däcken, nytt batteri och en tvätt gjorde att den såg ny ut. Ingen rost, inga bucklor eller repor full servicebok. Jag har sen kört den 6000mil fortsat sköta den som ett barn och inte haft några andra problem än att den drar ut strömmen om den står i några veckor (tydligen inte helt ovanligt). De två andra är svensk sålda, den ena med tre ägare, den andra med fem ägare men fortfarande med full stämplade serviceböcker. Min kompis har en 525a som han kroniskt missköter och tokkör hela tiden, det händer både det ena å det andra med den men motorn protesterar inte trots nästan 30000mil så jag vet att det oftast håller. Om någon är intresserad av foton så har jag låtit labbet på jobbet ta lite bilder på brottet som enligt de flesta där beror på fabrikationsfel på kedjan. Bara skicka ett mail så kommer bilderna. | |
|
Motorbiketony: dessa bilder är av intresse för mig, iom. att min bror äger en 525iT -92 som snart kommit upp i dom milen, eller detta kanske bara berör vanos-motorer, vem vet? "Brings Me Womens" (Hur det ska gå till?) |
|
|
Har aldrigt hört en enda (!) som lyckats ha av sin kamkedje. Rassel, ja visst. Men avbruten!? Bmwlover: Woman = kvinna Women = kvinnor s:et är överflödigt... :) |
|
|
hehehe anders, detta ska naturlich korrigeras "Brings Me Womens" (Hur det ska gå till?) |
|
BMW Wibban |
har också fått kedjebrott på min m50 vanos.. 19000 mil |
| Grattis!! Hoppas du hittar en motor till ett vettigt pris.... | |
|
hur kan man identifiera kedjerassel? och vad är fel då spännarna bara eller kedjan? Låter det hela tiden då eller från motorn så man hör det? |
|
| det är lagerrullarna i kedjan som pajjar, sen börjar sprinten äta på hålen i länken. senare vid ett lämpligt tillfälle som en kickdown när motorn frestas lite extra så ryker kedjan av och ventilerna krullar sej... Innan kedjan går av så kan man höra ett "tickande" ljud från motorn på tomgång. Om du tar av ventilkåpan och för han snurrar runt motorn så kan du tydligt se var på kedjan som det är på "gång", Lycka till! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.